سنندج-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: ایجاد مجمع خیرین فرهنگی یکی از نیازهای استان به منظور توسعه برنامه های فرهنگی و هنری است.

به گزارش ایرنا، علی اصغر دریایی شامگاه یکشنبه در کرسی آزاد اندیشی فعالان فرهنگی و رسانه ای استان که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خامنه ای در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروزه برای کمک به بخش فرهنگی استان نیاز به تشکیل مجمع خیرین داریم و تحقق این مهم مستلزم همکاری و همراهی اهالی فرهنگ و هنر است.

وی کمترین استقبال اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان از کرسی های آزاد اندیشی فعالان فرهنگی را مربوط به سنندج خواند و افزود: بدخواهان و دشمنان کشورمان درصدد تخریب اهالی فرهنگ و هنر هستند تا مانع فعالیت آنها شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: شبکه هایی که ادعای مردمی بودن می کنند و خواهان پسرفت جامعه ما هستند باعث شدند که برنامه مهمی مثل نمایشگاه کتاب در استان برگزار نشود.

دریایی یکی از فعالیت های ارزشمند این اداره کل را تمرکز زدایی خواند و اضافه کرد: برنامه ها و نشست ها افزون بر مرکز استان در شهرستان ها و بخش های استان برگزار کردیم و مورد استقبال مطلوبی هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری این نشست ها منجر به شناسایی توانمندی و استعدادهای زیادی شد و امسال هم به طور ویژه این برنامه را ادامه می دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی کردستان یادآور شد: بخشی از راهبردهای خود براساس دغدغه ها و مطالبات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان تعیین می کنیم بنابراین حضور این افراد در نشست های هم اندیشی بسیار مهم و اثرگذار است.

دریایی اظهار کرد: ما در اجرای برنامه های فرهنگی و هنر معتقد به کار شبکه ای هستیم و هیچ گاه دنبال جزیره ای عمل کردن نبوده و نیستیم.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این نشست اظهار کرد: رویکرد مدیران فرهنگی در این دولت متفاوت است به گونه ای که این افراد همه وقت، همت و اراده خود را به پاسخگویی دغدغه ها و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اختصاص دادند.

عیسی فلاحی ادامه داد: مدیرکل ارشاد استان در طول سال گذشته ۲ دوره سفر کاری به شهرستان های استان داشتند و با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نشست برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته کشورما درگیر حوادثی شد که افرادی از آن سوءاستفاده‌ و فضا را گل آلود کردند، یادآور شد: انتظار می رفت اصحاب فرهنگ و هنر استان مشارکت بیشتری در این کرسی آزاداندیشی داشتند.

وی گفت: این اداره کل در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر افزون بر ۸۰ میلیار تومان تسهیلات جذب و این افراد را برای دریافت آن به بانک های عامل معرفی کردیم.

فلاحی ادامه داد: متاسفانه افرادی وقتی پای منافع شخصی به میان می آید حضور می یابند ولی زمانی که بحث منافع جمعی مطرح می شود مشارکت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمات و تسهیلات این اداره کل بدون هیچ جناح بندی سیاسی در اختیار جامعه هدف قرار داده می شود، گفت: همه ما آگاه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم ولی در این بین نباید رسالت خطیر خود را در حوزه های مختلف فراموش کنیم.

نایب رییس انجمن صنفی نشریات محلی استان کردستان در این نشست با اشاره به وجود ۲۰ نشریه محلی در این استان، اظهار کرد: افزون بر ۵۰ نفر توسط این نشریات زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

خبات ساعدی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد سال گذشته ۳۶۱ میلیارد تومان آگهی تبلیغاتی در اختیار روزنامه های سراسری قرار گرفته است.

وی با طرح این سوال که در مقابل آگهی ها و هزینه هایی که از کردستان به جیب رسانه های سراسری قرار گرفته چه میزان خبر گ گزارش از این استان منتشر کردند؟، افزود: متاسفانه سهم نشریات محلی استان از آگهی ها بسیار اندک بوده و فعالیت این نشریات بسختی در حال انجام است.

یکی از فعالان فرهنگی و هنری کردستان در این نشست با ابراز گلایه مندی از عدم تحقق خواسته ای که در نشست سال گذشته مطرح کرد، گفت: امسال هم باردیگر درخواست خود مبنی بر تشکیل انجمن صنفی هنرمندان استان را بیان می کنم به امید اینکه اجرایی شود.

ایرج بهرام نژاد اضافه کرد: تعداد زیادی از هنرمندان استان کارت هنر ندارند و تعدادی از این کارت به افرادی که هیچ هنری ندارند تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: زیرساخت های فرهنگی استان به ویژه مرکز استان مطلوب نیست و می طلبد مدیران نسبت به بهبود آن همت بیشتری داشته باشند.