تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

رشت - ایرنا - امروز نه فقط توسعه، بلکه ادامه زندگی نیازمند انرژی های متعدد بویژه گاز طبیعی به عنوان تمیزترین سوخت فسیلی است و آمارهای رسیده نشان می دهد گیلانی ها با پیشرو بودن در صرفه جویی توانستند بر دشواری زمستانی که گذشت فائق شوند.

به گزارش ایرنا، افزایش مصرف انرژی عصیان علیه طبیعت است لذا لزوم مدیریت صحیح تولید و مصرف گاز طبیعی به عنوان تمیزترین سوخت فسیلی که آثار منفی زیست محیطی کمتری دارد، بسیار ضروری است؛ بر اساس آمارهای موجود بخش اعظم مصرف گاز تولیدی کشور مربوط به مصرف گاز خانگی است که امروز اعلام شد صرفه‌جویی خانوارهای گیلانی در مصرف گاز در زمستانی که گذشت قابل ملاحظه بوده است.

صرفه جویی قابل تقدیر با وجود افزایش مشترکان

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در سال گذشته ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مشترکان در حوزه‌های مختلف مصرف تحویل داده شده است.
عیسی جمال نیکویی افزود: ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون مترمکعب گاز مربوط به مصرف خانوارهای گیلانی بوده است و خوشبختانه این میزان نسبت به سال پیش از آن حدود ۲ درصد کاهش داشته که با توجه به جذب حدود ۴۰ هزار مشترک جدید آمار مناسبی است و نشان دهنده رعایت صرفه جویی و مدیریت مصرف گاز توسط مشترکان خانگی است.
وی با بیان این‌که بخش نیروگاهی استان در سال گذشته ۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده است، گفت: این میزان نسبت به سال پیش از آن حدود ۳ درصد کاهش داشته که علت آن اعمال محدودیت مصرف به نیروگاه ها برای حفظ پایداری جریان گاز مشترکین خانگی است.
جمال نیکویی همچنین درخصوص مصرف گاز در سایر حوزه های مصرف بیان کرد: پس از بخش نیروگاهی و خانگی، بخش های صنعتی و کشاورزی با ۵۰۹ میلیون مترمکعب گاز رتبه سوم بیشترین میزان مصرف گاز را در استان در اختیار دارد و پس از آن بخش های حمل و نقل با ۳۴۵ میلیون مترمکعب و تجاری با ۲۶۲ میلیون مترمکعب قرار می گیرند.

حدود ۴۰ هزار کیلومتر خطوط گاز نشت‌یابی شد

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان همچنین یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خطوط گاز در استان را مورد بازرسی و نشت یابی قرار گرفته است.
جمال نیکویی عنوان کرد: شرکت گاز گیلان عملیات نشت‌یابی از خطوط گاز استان را در سال ۱۴۰۱ در همه مناطق استان به انجام رسانده و ۱۰۰ درصد ایستگاه ها، شیرها، شبکه ها و خطوط توزیع گاز در استان مورد بازرسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همه مراحل و عملیات نشت‌یابی توسط تجهیزات و سیستم های به روز و استاندارد انجام می شود، اظهار کرد: این شرکت با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب تلاش می کند با به روز نگه داشتن سیستم نشت یابی و اجرای دقیق برنامه تدوین شده با توجه به اقلیم جغرافیایی و شرایط جوی در طول سال، ضریب ایمنی تاسیسات گاز را در بالاترین حد ممکن حفظ کند

جمال نیکویی با اشاره به توسعه گازرسانی و افزایش روزافزون طول خطوط تغذیه و شبکه توزیع گاز بر بازرسی از تاسیسات و خطوط گاز تاکید کرد و گفت: بازرسی مستمر از تأسیسات و خطوط گاز درجهت حفظ ایمنی و پایداری جریان گاز مشترکین از الزامات و اهداف بسیار مهم این شرکت است.
 

نزدیک به ۱۵ هزار انشعاب جدید در گیلان

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان همچنین اعلام کرد: در سال گذشته برای جذب مشترکین جدید گاز در مجموع ۱۴ هزار و ۷۵۰ انشعاب جدید در شهرها و روستاهای این استان نصب شده است.
وی اظهار داشت: با اجرای این عملیات، مجموع انشعابات گاز در سراسر استان به بیش از ۶۳۶ هزار مورد رسیده است.
جمال نیکویی در این خصوص افزود: هدف اصلی شرکت گاز برخورداری همه مردم گیلان در اقصی نقاط استان از نعمت گاز طبیعی است و در همین راستا بیش از ۷۲ درصد از انشعابات نصب شده در سال گذشته مربوط به مناطق روستایی استان بوده است.
وی از اجرای بیش ۲۲۰ کیلومتر شبکه گاز در سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان بیش از ۱۷۵ کیلومتر در مناطق کوهستانی و صعب العبور استان انجام شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به اینکه هم اکنون مجموع طول خطوط تغذیه و شبکه گاز در استان به بیش از ۲۱ هزار و ۸۸۰ کیلومتر افزایش یافته است، اظهار کرد: با گسترش خطوط و تاسیسات گازرسانی، بازرسی و نظارت هرچه بیشتر و دقیق‌تر از تاسیسات بیش از گذشته مهم و ضروری است.
هشدار بحران انرژی دیر زمانی است که در چشم‌انداز زمستانی، دلواپسی جهانی بوجود آورده بطوری که کشور نیز از این دلواپسی و بحران در امان نماند؛ گیلان نیز همه ساله بدلیل تنوع اقلیم در گذران روزهای داغ و سرد شرایط سختی را طی می کند اما سال گذشته در تجربه‌ای موفق و با تلاش و تعامل مردم، تابستان داغ بدون خاموشی و بحران سپری شد و اینک نه تنها برای گذر از فصل سرد بلکه بعنوان نهادینه ساختن یک فرهنگ بر مصرف بهینه انرژی تاکید می شود.