چرخ صنایع راکد گیلان دوباره می‌چرخد

رشت - ایرنا – چرخ صنایع راکد گیلان با انجام اقدامات حمایتی از تولید و اشتغال در شهرکهای صنعتی گیلان دوباره به چرخش افتاده و امسال حدود ۲۰۰ طرح تولیدی راکد در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی احیاء و برای ۴۹۵ نفر شغل مستقیم ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال حدود هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در شهرکهای و نواحی صنعتی کشور با رویکرد توسعه زیرساختها و حمایت از بنگاه های کوچک به بهره برداری رسید و در این میان استان گیلان هم توانست در بخش تسهیل و رفع موانع و تسریع در فعالیت‌های تولیدی، اشتغالزایی و سرمایه گذاری عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در گزارشی از جذب ۷۰ درصدی اعتبار تسهیلاتی ۱۴۰۱ به مبلغ ۷۴۷ میلیارد تومان از کل تسهیلات یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و حسب این گزارش افزون بر ۴۷۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴۷ واحد تولیدی و صنعتی استان پرداخت شده و گیلان در رتبه اول از نظر تعداد تسهیلات پرداختی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید :

۷۰ درصد اعتبارات سرمایه درگردش و رفع موانع تولید گیلان جذب شد

اراضی رهاشده و غیرفعال در شهرک‌های صنعتی گیلان تعیین تکلیف می‌شود

با انجام اقداماتی نظیر فعال‌سازی دوباره ظرفیت‌های تولیدی استان و بازگشت کارخانه‌های تعطیل شده به ریل تولید پیش بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۲۰ درصد از واحدها و کارگاه‌های راکد استان به عرصه تولید برگردند. اما این بدان معنا نیست که تمام مشکلات صاحبان کارخانه‌های تولیدی فعال شده استان برطرف شده است.

مسائلی که آنها بعنوان مشکلات جدی خود مطرح می کنند نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، بدهی به سازمان تامین اجتماعی، عدم ارتقا و بروزرسانی ماشین آلات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای اجرای طرح توسعه، مشکلات مربوط در مورد نحوه ورود ارز ناشی از صادرات را شامل می شود.

مشکلاتی که در سفرهای متعدد برخی مسئولان اقتصادی کشور مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. برخی از این واحدها که با حمایت ملی و یا استانی مجدد به چرخه تولید بازگشتند در حوزه صنعت و معدن، تعدادی در بخش کشاورزی، دامپروری، شیلات و بخشی دیگر هم در حوزه خدمات و گردشگری استان هستند.

یکی از این واحدهای تولیدی بدون سرمایه اولیه و با همکاری سایر نهادها و ارگانها اقدام به راه‌اندازی کارخانه‌ای کرد که از سال ۸۹ راکد مانده بود.

بازگشت به چرخه تولید پس از ۱۲ سال

قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی در گیلان یکی از برندهای تولید نخ ابریشم در گیلان را دستخوش تحولات ناخوشایندی کرد که این شرکت عریض و طویل را در سال ۸۹ تا مرز تعطیلی پیش برد و اکنون پس از ۱۲ سال دوباره با دستور دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توانست فعالیت خود را از سر بگیرد.

شرکت مذکور با مساحتی بالغ بر ۱۸ هکتار از سال ۱۳۶۲ در شهرستان صومعه سرا با ظرفیت اسمی تولید ۱۰۴ تن نخ ابریشم در سال و حدود ۳۰۰ پرسنل فعالیت خوبی در سطح کشور و منطقه داشت و از بهترین ماشین آلات ابریشم کشی کشور بهره می گرفت.

سرپرست فعلی و مدیر تولید سابق این کارخانه که الان بعنوان یکی از واحدهای راکدی که فعالیت خود را از ۱۶ اردیبهشت ماه امسال با ۱۸ نفر از کارکنان سابق از سر گرفته است در مورد راه اندازی مجدد این کارخانه می گوید: مرداد ماه موفق شدیم ابتدا تولید آزمایشی و پس از چند روز تولید عملی خود را از سر بگیریم با خرید پیله از کمیته امداد بصورت کارمزدی تولید را آغاز کرده و توانستیم روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم پخت پیله را انجام داده و تعداد نیروهای شاغل در این کارخانه را به ۷۵ نفر برسانیم و از عهده پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری، برق و سوخت ماهیانه به میزان بالغ بر۳۵۰ میلیون تومان برآییم.

یکی از معضلات حاضر این کارخانه اداره آن بوسیله سرپرست عنوان می‌شود و آنکه این شرکت بدون سرمایه اولیه کار خود را آغاز کرده و مشکل مالکیتی دارد و مشخص نیست یک موسسه مالی و یک بانک مالک آن است و یا نهاد و سازمان دیگری.

این کارخانه نخ ابریشم برای تامین سوخت اصلی خود که سوخت گاز است دچار مشکل است و همچنان از سوخت فسیلی گازوئیل استفاده می‌کند. اگر سوخت این کارخانه به گاز تغییر کند هم می‌تواند هزینه ها را کاهش دهد و هم آلودگی محیط زیستی کمتری داشته باشد.

محصولات تولیدی این شرکت تولید نخ ابریشم از کیفیت بالایی برخوردار است و ارزش افزوده بالایی دارد که در تولید پارچه‌های ابریشمی و یا نخ‌های ابریشم فرش‌بافی مصرف می‌شود و بازار خوبی در استان‌های قم اصفهان و کاشان دارد اما برای رسیدن به ظرفیت کامل و اشتغالزایی ۲۵۰ نفری به سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد تومانی نیاز دارد.

این شرکت امکانات بالقوه زیادی دارد از جمله نصب دستگاههای بافندگی در سالن های خالی این کارخانه است و با اجرای طرح توسعه در این کارخانه ظرفیت آن را می توان به سه برابر افزایش داد.

حل مشکل بدهی ۳۳ میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی

واحد صنعتی دیگری که در گیلان نخ و پارچه فاستونی تولید می‌کند و رنگرزی نخ ابریشم را نیز انجام می‌دهد با مشکل بدهی به تامین اجتماعی و عدم ارتقا و بروزرسانی ماشین‌آلات روبرو است.

این واحد تولیدی که در سال ۱۳۶۵ با ۹۸۰ کارگر شروع به کار کرد و اکنون ۲۵۰ نیروی کار دارد در سال ۹۹ بخش عمده ای از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را پرداخت کرد ولی به دلیل قوانین دست و پاگیر این سازمان، قانون بخشودگی شامل حال این واحد نشد و درحال حاضر کارخانه اصلی ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و شعبه دوم این کارخانه در شهرک صنعتی رشت ۱۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

این درحالیست که مدیر کارخانه اعتقاد دارد اصل پول را به تامین اجتماعی پرداخت کرده است و برای برگشتن به اشتغال ۶۵۰ نفری و افزودن ۳۵۰ شغل جدید به تغییر قوانین نیاز دارد. با توجه به اینکه شرکت ایران برک با بیش از هزار بازنشسته نقش پر رنگی در تامین اجتماعی دارد که حقوق آنها از این سازمان پرداخت می شود باید در خصوص بخشودگی جرائم با این واحد مساعدت لازم صورت گیرد.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی گیلان در بازدیدی که از این کارخانه داشت سقف تقسیط جرائم واحدهای تولیدی در کل کشور با دستور مدیر عامل این سازمان را ۶۰ قسط و پنج ساله اعلام کرد و قول مساعد داد در صورت اعمال قانون جدید در بخشودگی جرائم حل مشکلات این کارخانه در اولویت قرار گیرد.

چرخ صنایع راکد گیلان دوباره می‌چرخد

تامین نقدینگی ۱۲ میلیارد تومانی شرکت خوراک دام

مشکل یک کارخانه تولید خوراک دام و طیور و آبزیان نیز کمبود نقدینگی جهت اجرای طرح توسعه – مشکلات مربوط در مورد نحوه ورود ارز ناشی از صادرات با توجه به شرایط تحریم است. این کارخانه برای آنکه بتواند به تولید ۱۰۰ هزار تنی خوراک آماده طیور و ۲۰ هزار تن کنجاله ذرت دست یابد به ۱۲ میلیون دلار پول نیاز دارد.

به گفته یکی از مدیران این واحد صنعتی این شرکت تنها کارخانه ایرانی شرکت کننده در سی فود است که از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون پنج میلیون دلار به روسیه صادرات داشته است و با ۶ شرکت دانش بنیان نیز همکاری دارد.

استان گیلان ۸۱ شرکت دانش بنیان دارد که برخی از آنها که واحدهای تولید کننده ماشین آلات خط تولید هستندو به ۱۶۰ کشور دنیا صادرات دارند. همچنین در این استان برای ۱۴۷ واحد صنعتی گیلان مجوز تحقیق و توسعه صادر شده است.

بیشتر بخوانید :

شرکتهای دانش بنیان گیلان به ۱۶۰ کشور صادرات دارند

امسال ۲۴۷ واحد تولیدی از تسهیلات برخوردار شدند

افزون بر اقدامات انجام شده در بخش های مختلف صنعت گیلان امسال ۲۴۷ واحد تولیدی از تسهیلات برخوردار شده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اعلام این خبر مجموع تسهیلات از کل اعتبارات تخصیصی پرداخت شده را ۷۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

تیمور پورحیدری به عزم ملی برای رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی تاکید و اظهار کرد: بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان غیر از منابع معمولی به منظور رفع نیاز واحدهای تولیدی در قالب کارگروه به بخش تولید استان گیلان اختصاص یافته است. ۱۹ جلسه کارگره تسهیل و رفع موانع تولید نیز در سال جاری تشکیل شد که در مجموع ۱۲۳ مورد مصوبات داشت که ۹۸ مورد آن اجرایی شد.

وی به اثربخشی سفرهای میدانی مدیران ملی اقتصادی به این استان تاکید کرد و گفت : برخی از چالش های بخش صنعت از اختیار استان خارج شده است و نیازمند ورود مدیران ملی برای رفع مشکلات صنعتگران است. پیگیری و بررسی مشکلات توسط مسئولان کشوری در گیلان به تقویت روحیه فعالان صنعتی استان برای ادامه تولید و اشتغال آفرینی کمک می‌کند.

چرخ صنایع راکد گیلان دوباره می‌چرخد

احیاء ۳۰ درصد کارگاههای راکد گیلان

آبان ماه امسال محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور پیش از شرکت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانداری گیلان بازدیدی از شهرک های صنعتی رشت و زیرساختهای بندری انزلی داشت که پس از آن در مورد کارخانه های راکد و احیا شده از راه اندازی ۳۰ درصد از واحد های تولیدی و کارگاههای راکد گیلان خبر داد.

وی با نوید فضای امیدوارکننده‌ بخش صنعت در گیلان، گفت : دولت سیزدهم ماموریت‌هایی را در برخی از استانها قرار داده است که از جمله آنها توجه جدی به امر تولید است و با برنامه ریزی های انجام شده هم اکنون شاهد تحقق بخشی از آن هستیم.

کوشش تبار گیلان را از چهار استان برتر کشور در میزان وجذب سرمایه‌گذاری اعلام کرد و همدلی و انسجام میان مسئولان استان گیلان را ارزشمند دانست و اضافه کرد : در فضای انسجام و همدلی مدیران، برنامه ریزی مطلوبی انجام گرفته و با هدایت و نظارت استاندار در طول یک سال اخیر اتفاقات خوبی در بخش هایی از جمله زیرساخت ها و نیز سرمایه گذاری با مذاکرات اقتصادی موثر در بخش خصوصی رقم خورده و در دست انجام است.

حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد در گیلان راه‌اندازی شد

استاندار گیلان نیز در حاشیه نخستین نمایشگاه کسب و کار استان با اعلام راه‌اندازی ۲۰۰ واحد تولیدی راکد در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی استان یکی از اهداف و برنامه‌های راهبردی دولت مردمی را حمایت از بخش تولید به ویژه تولید دانش بنیان دانست و حمایت و فعال‌سازی دوباره واحدهای راکد با بهره گیری از ظرفیت موجود را از اولویتهای مسئولان استانی عنوان کرد.

اسدالله عباسی اضافه کرد : حمایت از تولید دانش‌بنیان به معنای فراموش کردن صنایع پایداری مانند صنعت فرش نیست بلکه ما از تولیدات صنایع دستی، دست بافت و فناورانه روز حمایت می کنیم و تمام توان خود برای پشتیبانی از تولید در بخش های بیمه‌ای و اشتغال گذاشته ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: در سالی که با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده در حوزه پارک علم و فناوری تلاش شده از ظرفیت‌های بخش های مختلف استان برای شکوفایی استعداد جوانان گیلان استفاده شود.

استاندار گیلان گفت : ریل اقتصادی دولت در مسیر پرشتابی در حال حرکت است و سنگ پرانی برای احیا واحدهای تولیدی قابل بخشش نیست از اینرو تلاش همه ما باید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و برگشت آنان به چرخه تولید باشد.

وی به موضوع واحدهای تولیدی که در تملک بانک‌هاست نیز اشاره کرد و افزود : دلیلی برای ورود بانک ها وارد به این عرصه وجود ندارد چراکه کار بانک ها بنگاه داری نیست، البته این موضوع به معنای این نیست که بانک ها از قانون عدول کنند بلکه باید در چارچوب آن همکاری های لازم را برای فعالیت مجدد واحدهای تولیدی داشته باشند.

وی تصریح کرد : افرادی که سکان‌داری بانک ها را بر عهده می گیرند باید نگاهشان عادلانه، مردمی و مبتنی بر اقتصاد تعریف شده در برنامه راهبردی دولت، باشد. تعهد اشتغال استان در سال جاری ۳۰ هزار و ۹۰۴ نفر بود که تا کنون بالغ بر ۱۹ هزار اشتغال از این سهمیه و تعهد در استان بهره مند شده اند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مستندات نرخ بیکاری استان در سال گذشته حدود ۹.۲ دهم درصد بود که این آمار در سال جاری به ۷.۸ دهم درصد رسیده است.

گیلان برای توسعه همه جانبه فضای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند

استاندار گیلان در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز با اشاره به حمایت جدی رئیس جمهور از مقوله تولید و اشتغال در کشور گفت: گیلان ظرفیت‌های فراوانی در حوزه صنعت بویژه تولیدات دانش بنیان دارد و در سفر رئیس جمهور به این استان، توسعه سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی، احیای واحدهای تعطیل و افزایش ظرفیت تولید مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت.

عباسی تعیین تکلیف واحدهای غیرفعال و واحدهای نیمه کاره فاقد تجهیزات، مشخص شدن وضعیت واحدهای تحت تملک بانک ها برای حرکت به سمت تولید، تسهیل در امور و ایجاد فضای سرمایه گذاری، توجه به توسعه شهرکهای صنعتی گیلان (مانند ارائه بسته های ویژه سرمایه گذاری در قالب نحوه واگذاری زمین)، ایجاد شهرکهای صنعتی و حمایتها از مناطق مختلف و احداث تصفیه خانه فاضلاب ها را از جمله مواردی عنوان کرد که باید با جدیت بیشتری در این استان دنبال شود.

در واقع این واحدهای نیمه تعطیل و راکد و غیر فعال در سایه تلاش ها و عزم مسئولان و حمایت های مورد نیاز این واحدها بویژه در شرایط بحران های کنونی جانی دوباره گرفته و فعال شده اند تا چرخ تولید و اقتصاد استان را به چرخش درآورند.

به گفته مدیران استانی گیلان همچنان فعالسازی و احیای واحدهای حوزه های مختلف صنعتی کشاورزی خدماتی و گردشگری در قالب جلسات کارگروه های تسهیل و رفع موانع و سایر کارگروه های استان در اولویت نخست قرار دارد و در دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف استان واحدهای بسیاری احیا شده اند و ریل اقتصادی دولت در مسیر پرشتاب در حرکت است.

گیلان ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی، ۹۳۳ واحد بهره برداردارد و اکنون ۱۶ هزار و ۸۰۳ نفر در این واحدها (طبق پروانه) اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha