به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم جلالی سه شنبه در نشست جانبی بیست و هفتمین همایش بین المللی حمل و نقل و خدمات لجستیک روسیه موسوم به "ترانس راشا" در مسکو افزود: بخش هایی از کریدور شمال – جنوب با وجود تلاش های صورت گرفته در سالیان گذشته، ناتمام مانده است که اکنون اراده تهران و مسکو، تکمیل این بخش ها است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های کریدور شرقی مسیر ایران از روسیه، قزاقستان، شرق ایران عبور و به خلیج فارس می رسد، گفت: زمینه انتقال کالا از این مسیر فراهم است و بخش هایی از راه آهن این مسیر نیازمند تقویت است که این موضوع در دستور کار قرار دارد.
سفیر ایران در مسکو گفت: بخشی از راه آهن این مسیر از اینچه برون تا گرمسار در ایران باید برقی شود که به عنوان پروژه مشترک ایران و روسیه دنبال می شود.
به گفته وی، بخش دوم کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران، ترکیبی از مسیر دریایی و زمینی است که از دریای خزر می گذرد و برای تقویت این مسیر، باید بنادر در حاشیه این دریا تقویت شوند و برخی نیز نیاز به تقویت، توسعه و نوسازی دارند.
جلالی یادآور شد: بخش سوم کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران نیز از روسیه به جمهوری آذربایجان و سپس ایران و خلیج فارس می رسد که حمل و نقل در بخش جاده ای در حال انجام است و کشور روسیه اقدامات خوبی برای بهبود گذرگاه مرزی در داغستان انجام داده است.
وی ادامه داد: در بخش راه آهن این مسیر، شاهد حلقه مفقوده اتصال ریلی آستارا تا رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر هستیم که در سال ۲۰۲۲ و اوایل سال جاری میلادی، مذاکرات خوبی بین ایران و روسیه برای احداث این خط انجام شده است و امیدوار هستیم که این طرح در سال جاری میلادی به صورت مشترک آغاز شود.
وی تأکید کرد: برخی از اجرای این طرح ها خوشحال نیستند اما عزم دولت ها در تهران و مسکو، مانع از اثرگذاری کارشکنی ها می شود.
خرید بندر راهبردی سالیانکا از سوی ایران راه مطمئن برای توسعه روابط با روسیه
سفیر ایران در روسیه همچنین در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل روسیه با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بسیار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام راهبردی، ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام موثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می رود.
جلالی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و روسیه روز به روز رو به افزایش است، گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی تجارت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری با روسیه داشته است اما اکنون بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک روسیه این رقم به افزون بر پنج میلیارد دلار رسیده است هر چند تصور ما بر این است که عدد واقعی بالاتر از رقم اعلامی است چراکه بخشی از کالاهای ایرانی از طریق بندر آکتائو قزاقستان به روسیه وارد می شوند.
وی با اشاره به تحولات بین المللی گفت: روسیه از بندر سن پترزبورگ و سایر راههای دریایی خود سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن کالا به اروپا صادر می کرده است اما با توجه به شرایط، این حجم از کالا قرار است از مسیر ترکیه و ایران عبور کند و پیش بینی روسیه هم این است که حداقل ۵۰ میلیون تن کالا را از طریق ایران صادر کند.
وی اظهار داشت: بنا به بررسی و اعلام روسیه تنها ظرفیت ترانزیت ۷ تا ۸ میلیون تن کالا از طریق ایران در حال حاضر وجود دارد و بنابراین راه درازی در پیش است که بتوان این حجم کالا را از ایران عبور داد و این امر مستلزم تلاش شبانه روزی و بی وقفه در این حوزه است که طبیعتا اقدامات شرکتهایی همچون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه ناوگان و تمرکز بر حمل بار از طرق مختلف از جمله کریدور شمال- جنوب می تواند در این حوزه راهگشا باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه امنیت امروز با مفهوم توسعه گره خورده است، اظهار داشت: هر چقدر که یک کشور توسعه یافته تر باشد و سایر کشورها وابستگی بیشتری به آن داشته باشند ضریب امنیت آن کشور بالاتر خواهد رفت و بنابراین اگر ما بتوانیم کریدور شمال جنوب را شکل دهیم کانال سوئز دومی شکل خواهد گرفت که در دنیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
جلالی ادامه داد: امروز تمامی این مسیرها به ایران ختم می شود و لذا در دوران حساس و سرنوشت سازی هستیم که هر روز باید حرکت کرده تا بتوانیم کشور را توسعه دهیم.
وی گفت: در شرایط کنونی منطقه و جهان، ایران می تواند هاب مطمئنی برای صادرات و واردات روسیه باشد اما در مجموع مسیر کریدور شمال جنوب در اصل انتقال کالا از اروپا به شرق آسیا و برعکس است و لذا باید در این حوزه کلان مدت نگاه کرد.
به اعتقاد وی هر چقدر سرمایه گذاری در امر کریدور شمال جنوب صورت گیرد حتما بهره برداری بسیار ذی قیمتی را برای ایران صورت خواهد داد در این زمینه البته باید از زحمات و تلاش های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص کشتیرانی خزر تقدیر کرد که در این حوزه فعال شده و در مسیر توسعه ناوگان گام برداشته اند.
جلالی ادامه داد: البته در کریدور سه بخشی که شامل شرقی غربی و میانی است کریدور در بخش میانی با دریای خزر پیش می رود و بنابراین فکر می کنیم این موضوع مزیت بسیار زیادی برای ایران دارد چراکه ما همسایه دریایی برای روسیه هستیم و نیاز به کشورهای واسط نداریم لذا هر چقدر بتوانیم ناوگان دریایی و بنادر را تقویت کنیم؛ اتصالات راه آهن به بنادر ما انجام شود کار بزرگی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: البته روسیه نیز باید به موازات این توسعه را صورت دهد چراکه روسیه تنها یک بندر خزری دارد و سایر بنادر این کشور ولگایی هستند که بندر ماخاچ قلعه نیز نیاز به تقویت دارد هر چند که برای این بندر طرح توسعه در نظر گرفته شده است.
جلالی ادامه داد: نخست وزیر روسیه سال ۲۰۲۲ به ماخاچ قلعه سفر داشته است و دستورات لازم را صادر کرده است ولی نیاز به لایروبی ولگا نیز وجود دارد که قول داده اند در فصلی که گرم است و امکان این عملیات وجود دارد لایروبی ولگا را انجام دهند.
وی افزود: ایران نیز نیازمند این است که بندر خود را تقویت کند ضمن اینکه ناوگان دریایی ایران و روسیه نیز باید کارهای بزرگی را صورت دهد.
جلالی با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بسیار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام راهبردی، ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام موثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می رود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تاکید کرد: کار توسعه این بندر نیز باید صورت گیرد و البته طرح توسعه نیز در این حوزه تعریف شده و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز طرح توسعه این بندر را طراحی کرده و برنامه هایی نیز وجود دارد که سالیانکا را بتوان توسعه داد.
بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژیهای انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» دوشنبه در مسکو آغاز به کرد و به مدت سه روز، پذیرای بازدیدکنندگان است.
بنا بر اعلام متولیان این نمایشگاه، بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگکنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته اند.
نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینالها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.