قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: سیلاب و تند باد اخیر در این شهرستان بیش از ۳۲ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و باغات این شهرستان وارد کرد.

«محمد حیدری» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور میانگین ۱۰ درصد اراضی کشاورزی و گندمزارها بر اثر آبگرفتگی و سیلاب و باغات نیز بر اثر تندباد دچار ریزش گل خسارت شد.

وی اظهار کرد: همچنین بیش از ۱۵ ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیز دچار آبگرفتگی و انسداد و رسوب شدند که نیاز به لایروبی و مرمت دارد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: همچنین سیلاب اخیر باعث شکستگی بخشی از خطوط لوله انتقال آب روستاها شد که بلافاصله توسط آب و فاضلاب ترمیم و مرمت و وارد مدار گردید.

حیدری با توجه به طغیان و سرریز شدن رودخانه الوند به دنبال بارش های اخیر گفت: پس از فروکش کردن آب این رودخانه نیاز است امور آب و شهرداری نسبت به لایروبی رودخانه و پاک کردن آن از نیزارها و همچنین قطع درختان مسیر آب این رودخانه اقدام کنند تا شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

وی با توجه به بارندگی اخیر و حوادث غیر مترقبه از تمامی کشاورزان و باغداران شهرستان به خصوص در حریم رودخانه و روان آب ها خواست تا نسبت به بیمه اراضی و باغات خود اقدام کنند تا در صورت چنین حوادث بخشی از این خسارت ها توسط بیمه جبران شود.

او گفت: هم اکنون حدود ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان بیمه هستند و اراضی و باغاتی که بیمه نیستند و دچار خسارت شده اند با توجه به نبود بیمه پرداخت خسارتی به آن ها تعلق نمی گیرد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین ادامه داد: تلاش مجموعه اعضای ستاد مدیریت بحران و تمامی دستگاه های خدمات رسان در ایام بارش باران و وقوع سیلاب در شهرستان قابل قدردانی است.

وی گفت: در مجموع در مدت فعالیت سامانه بارشی که منجر به وقوع سیلاب در این منطقه شد، بیش از ۳۶ میلی متر باران در قصرشیرین بارید و در مجموع سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد شاهد افزایش بارندگی ها در سطح شهرستان هستیم.

حیدری ادامه داد: در مجموع امسال از فروردین ماه تاکنون در قصرشیرین شاهد بارش ۱۲۴میلی متر باران بوده ایم و مجموع بارش های سال زراعی جاری (مهرماه پارسال تاکنون) در قصرشیرین به ۳۲۳.۷میلیمتر رسیده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.