تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهور ترکیه از اسکان موقت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زلزله زدگان ۱۱ استان جنوبی این کشور خبر داد و گفت: عملیات آواربرداری مناطق زلزله زده نیز تا یک هفته آینده به اتمام می رسد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری استار، فواد اوکتای با اشاره به اسکان جمعیت زیادی از زلزله زدگان در ۷۷۰ هزار چادر برپا شده افزود: برای اسکان مناسب زلزله زدگان در مجموع ۱۳۱ هزار کانکس در نظر گرفته شده و تاکنون ۷۱ هزار کانکس نصب شده است.

وی همچنین اعلام کرد که همزمان با عملیات آواربرداری، روند ساخت مسکن ایمن در مناطق زلزله زده ترکیه نیز آغاز شده و تاکنون عملیات ساخت ۱۰۱ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه چند روز پیش آخرین آمار تلفات جانی زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳(۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) در ۱۱ استان جنوبی این کشور را ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

بنا به اعلام مقامات ترکیه، در جریان این زلزله، ۳۱۲ هزار بنا و ساختمان چند طبقه به طور کامل تخریب شده است.

مقامات ترکیه وعده داده‌اند که در کمتر از یکسال در مجموع ۶۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۳۱۹ هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده احداث و تحویل اهالی می شود.

وقوع این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشته است به طوری که بنا به اعلام وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه خسارت این رویداد تلخ، تقریباً ۲ تریلیون لیر معادل ۱۰۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

خسارت زلزله به اقتصاد ترکیه معادل ۹ درصد از تولید ناخالص ملی مورد انتظار این کشور برای سال ۲۰۲۳ اعلام شده است.