معاون تبلیغات اسلامی گلستان گفت: نماز عید فطر با حضور مردم مومن استان گلستان همزمان با سراسر کشور در مصلاها، آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه تمامی شهرهای استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از اقامه نماز، بیان خطبه‌ها با محور تبیین رویکرد جهان اسلام، چگونه مبارزه با استکبار، سیر تمدنی و مباحث اصلاح رفتار فردی و اجتماعی خواهد بود

وی اظهار داشت:در حاشیه برپایی نماز عید فطر صندوق‌های کمیته امداد، مراکز نیکوکاری، موسسات خیریه بهزیستی و دیگر نهادها و سازمان‌های حمایتی آماده دریافت فطریه و کفاره هستند.

وی همچنین بر لزوم پرداخت زکات فطره تاکید کرد و انجام این واجب الهی را گامی در راستای پذیرش عبادات و رفع فقر در میان مسلمانان دانست.

دیلمی با بیان اینکه مراسم‌ روز عید سعید فطر از ساعت هفت صبح با قرائت قرآن کریم آغاز خواهد شد، اضافه کرد: پس از قرائت قرآن کریم، دعای عهد قرائت می شود و پس از آن نماز عید سعید فطر در مساجد، امامزاده ها و مصلاهای استان اقامه خواهد شد.

وقت نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید تا ظهر بوده و مستحب است که مسلمانان بعد از طلوع آفتاب افطار کرده و زکات فطره را پرداخت کنند و بعد نماز عید را بخوانند.

نماز عید فطر ۲ رکعت است که نمازگزار در هر رکعت باید بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید. بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند. بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

عید فطر با رویت هلال ماه شوال مشخص می‌شود و اول آن پایان ماه رمضان است.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.