تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰

سنندج- ایرنا- مردم کردستان بعد از یک ماه روزه و بندگی خداوند، نماز عید عطر را همزمان با سراسر کشور، در مساجد و حسینیه‌های استان اقامه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا مختار فرجی روز شنبه در خطبه‌های نماز عید فطر در مسجد جامع سنندج اظهار کرد: اینکه روز گذشته برخی از مردم به تبعیت از کشورهای اسلامی دیگر و بدون مشاهده ماه شوال، اقدام به برپایی نماز عید فطر کردند، قابل قبول نیست و باعث ایجاد تفرقه می‌شود.

وی شرط اعلام عید فطر را مشاهده هلال ماه شوال از جانب حاکمیت دانست و افزود: باید دور از تعصب و کوتاه‌نظری، در راستای حفظ وحدت و یکدلی گام برداریم، چراکه فطر، عید اتحاد و انسجام و برادری است.

خطیب خطبه‌های نماز عید فطر سنندج در بخش دیگری از خطبه‌ها خواستار کمک به فقرا و نیازمندان شد و ادامه داد: مردم به ویژه افراد توانمند از کمک به خانواده‌های نیازمند در عید فطر، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

ماموستا فرجی یادآور شد: پیامبر(ص) همواره به فکر تهیدستان و یتیمان بود و ما نیز به تبعیت از رسول اکرم، باید در حد توان، کمک‌حال نیازمندان باشیم و زمینه رضایت پروردگار را فراهم کنیم.

وی از خدمات کمیته‌امداد امام(ره) به فقرا و خانواده‌های نیازمند تقدیر کرد و گفت: افراد خیر، کمک‌های خود را در اختیار این نهاد قرار دهند تا به دست نیازمندان و خانواده های مستحق واقعی برسد.

نماز عید فطر در فقه شافعی (اهل سنت) ۲ رکعت است و ۱۲ تکبیر گفته می‌شود؛ هفت تکبیر در رکعت اول بعد از تکبیره الإحرام و قبل از قرائت فاتحه و پنج تکبیر در رکعت دوم قبل از قرائت فاتحه، ادا می‌شود. بعد از ادای نماز عید، امام جماعت خطبه‌ها را قرائت می‌کند.