تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

ساری- ایرنا- برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب مازندران زمینه برگزاری رخدادهای فرهنگی مهم دیگر در این استان را فراهم که جشنواره “نوجوان مازنی “و کنگره بزرگ “آیت الله کوهستانی” که در اردیبهشت ماه برگزار می شود، نمونه ای از آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی از عصر ۲۷ فروردین ماه با حضور استاندار مازندران در ساری گشایش یافت و در آن نماینده ۴۳ ناشر داخلی و ۱۳ ناشر استانی چهار هزار عنوان کتاب را در بیش از ۴۰ غرفه محصولات خود را عرضه می کنند.

این نمایشگاه که با وعده استاندار مازندران مبنی بر پیگیری تسریع چاپ کتاب با هدف حمایت از نویسندگان استان کلید خورده برای ناشران و نویسندگان استان بارقه های امیدی ایجاد کرده است.

هر چند این نمایشگاه به‌عنوان رخداد خوش فرهنگی درمازندران به شمار می رود اما حضور رسانه ها دراین نمایشگاه باعث شده تا دغدغه مندان حوزه کتاب بتوانند مطالب و خواسته های خود را بیان کنند از آن‌جمله انتشارت هاوژین به عنوان یکی از انتشارات مهم استان از ناپایداری قیمت کاغذ و تخصیص ندادن سهمیه کاغذ از سوی فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به عنوان مشکل در مسیر ادامه فعالیت نام برد.

ناپایداری قیمت کاغذ، سنگ جلوی پای نویسندگان
انتشارات هاوژین که ۱۰ سال از عمر فعالیتش می گذرد از فعالان حوزه چاپ و نشر بوده و طی این مدت ۳۶۰ عنوان کتاب را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

سمانه سادات خاتمی کاوردی مدیرمسئول انتشارات هاوژین که توجه خاصی به نویسندگان بومی دارد و اغلب آثارش در همین زمینه منتشر شده است، در سال گذشته نیز ۴۴ عنوان کتاب منتشر و در اختیار علاقمندان کتاب قرار داد.

در حاشیه نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران از فعالان برتر حوزه چاپ و نشر تقدیر شد و انتشارات هاوژین نیز جزو ۲۱ برگزیده این رویداد بوده است.
خاتمی کاوردی گفت : بیشترین کتاب‌های چاپ شده انتشارات هاوژین در حوزه ادبیات بومی و استان مازندران بوده است.
وی بزرگترین مشکلات ناشران استان و کشور را ناپایداری قیمت کاغذ اعلام کرد و افزود: تورم کاغذ باعث شده که بسیاری از فعالان این عرصه حجم چاپ شان را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه سالها قبل زیر نظر اتحادیه ناشران تهران که زیر مجموعه وزارت ارشاد بود، سهمیه کاغذ داشتیم، افزود : در مدت دو سالی که تحت پوشش اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران قرار گرفته ایم هنوز سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته است، البته رایزنی‌های با مدیران چوب و کاغذ استان انجام شده اما هنوز وعده‌ تامین کاغذ عملیاتی نگردید.
مدیرمسئول انتشارات هاوژین با اشاره به اینکه کاغذ بحث اصلی چاپ است و در این زمینه با چالش مواجه هستیم، گفت : در بحث حمایتی برای مجموعه ناشران و نویسندگان در چند سال اخیر تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.
خاتمی کاوردی ادامه داد: بحث خرید کتاب از نویسندگان تنها دلگرمی متولیان این حوزه بود که متاسفانه از سال گذشته این موضوع هم منتفی شد و وزارتخانه اعلام کرده از روی اعلام وصول‌ها، کتاب نویسندگان را خریداری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وزارت ارشاد از هیچ ناشر مازندرانی کتاب خریداری نکرده است، اظهار داشت : عرصه بر فعالان و نویسندگان به حدی تنگ شده که حتی شمارگان کتاب‌های ارزشمند هم به بیش از ۵۰۰ نسخه نمی رسد.
مدیرمسئول انتشارات هاوژین ادامه داد : بسیاری از نویسندگانی که سراغ دارم پس از مشاهده وضعیت چاپ و نشر از ادامه کار انصراف دادند و یا اینکه در حد چند نسخه کوتاه و تنها برای یادگاری و اینکه اثری مکتوب داشته باشند نسبت به چاپ اقدام می کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود سختی‌های حوزه چاپ و نشر، کمبود منابع و هزینه‌های بالای نشر اصرار به ادامه حضور در این عرصه دارید، گفت: ناشران با کتاب زندگی می‌کنند و با انتشار هر کتاب احساس می‌کنیم که نفس تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور داده ایم.
وی گفت : چاپ یک کتاب به مثابه تولد یک فرزند است و به همین دلیل هم بسیاری از ناشران پاگیر این عرصه شده و نمی‌توانند به آسانی از این مجموعه جدا شوند.
مدیرمسئول انتشارات هاوژین دیگر دلگرمی ناشران را فرسایشی نبودن فعالیت این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: هر کتاب؛ حرف، سخن، موضوع و مبحث تازه و جدیدی داشته و به همین دلیل ناشران هیچ وقت دچار روزمرگی نمی‌شوند.

برگزاری دو رویداد بزرگ فرهنگی اردیبهشت ماه در مازندران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری دو رویداد بزرگ فرهنگی دیگر در اردیبهشت ماه پیش رو خبر داد.
حسین جوادی در آیین اختتامیه نمایشگاه بزرگ کتاب افزود : برگزاری نمایشگاه کتاب و قرآن اتفاق بسیار بزرگی در استان بوده و قطع به یقین بیشتر به این دست اقدامات فرهنگی نیاز داریم.

وی ادامه داد : تقویت ارتباط دستگاه فرهنگی یکی از برنامه‌های اصلی نمایشگاه کتاب بود که در این مدت رقم خورد.
وی گفت : دستگاه‌های فرهنگی استان از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، کتابخانه‌های عمومی، بنیاد شهید، کانون پرورش فکری، اداره کل آموزش و پرورش و شهرداری مرکز استان در این مدت تلاش‌های مناسبی انجام دادند.
جوادی افزود : انتظار داریم که شهرداری در راستای تداوم همکاری با ارشاد زمینه‌ای فراهم کند که کتاب‌های منتشر شده در تبلیغات محیط شهری دیده شود.
وی با اشاره به همکاری بسیار مناسب رسانه‌ها در برگزاری این نمایشگاه گفت: پوشش رسانه‌ای فوق العاده از برپایی نمایشگاه کتاب و قرآن نشان از الفت اهالی خبر با کتاب دارد و شایسته تقدیر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری دو رویداد بزرگ فرهنگی در اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: جشنواره "نوجوان مازنی" در محمودآباد و کنگره بزرگ آیت‌الله کوهستانی دو رخداد دیگر فرهنگی استان در بهار امسال است.
وی در ارتباط با جشنواره بزرگ نوجوان مازنی گفت: دو هزار و ۸۰۰ نوجوان مازندرانی در این جشنواره آداب و رسوم استان را به زبان محلی معرفی کردند که اختتامیه آن ۶ اردیبهشت ماه با حضور معاون وزیر ارشاد برگزار می‌شود.
وی همچنین در ارتباط با برگزاری کنگره آیت‌الله کوهستانی در بهشهر گفت : مراسم اختتامیه این کنگره با حضور آیت الله نوری همدانی پیگیری می‌شود.

ارائه ۱۴۰ اثر حوزه ایثار و شهادت در نمایشگاه کتاب مازندران
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران از عرضه ۱۴۰ اثر حوزه ایثار و شهادت در نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران خبر داد.

سعید کهنسال در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب گفت: یکی از ماموریت‌های این سازمان ترویج فرهنگ، ایثار و شهادت است و در حوزه فرهنگ خودمان را سرباز مدیران ارشاد می‌دانیم و اعتقاد داریم که برای ترویج نباید به صورت جزیره‌ای عمل کرد.

وی افزود : کمیته‌ای تحت عنوان ایده‌یابی، قرارگاه رسانه‌ای و قرارگاه فرهنگی در این اداره ایجاد شده تا بتوانیم با یک صدا و الگو، زمینه‌ای اثرگذاری را در جامعه هدف فراهم کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ادامه داد: در حوزه نشر شاهد توانستیم در این نمایشگاه شرکت کنیم و ۱۴۰ کتاب حوزه ایثار و شهادت در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی گفت : اعتقاد داریم کتاب‌های انتشار یافته مربوط به ایثار و شهادت اگر در اختیار جوانان و نوجوانان قرار بگیرد میزان آسیب‌های اجتماعی بین این قشر قطع به یقین کاهش می‌یابد.

کهنسال اظهارداشت : آمادگی داریم که با ناشران فعال در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همکاری داشته باشیم و از ناشران این عرصه هم حمایت‌های مناسبی انجام می‌دهیم.

مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران مازندران خواستار تداوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی به ویژه برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح استان شد و گفت: انتظار داریم این رویه در دیگر شهرهای استان ادامه پیدا کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران گفت: آنچه که مورد نیاز نسل ما بوده در این نمایشگاه وجود داشت.

فاضلی کبریا با اشاره به استقبال بسیار مناسب دانش آموزان از برگزاری این نمایشگاه خاطرنشان کرد: انتظار است که رخدادهای فرهنگی از این دست در استان مازندران تدوام یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اشاره به تغییر ذائقه فرهنگی مردم گفت: باید تلاش کنیم آثار فاخری که تولید می‌شود در نمایشگاه‌هایی از این دست در اختیار مردم قرار گیرد.

فاضلی خواستار برگزاری نمایشگاه های کتاب در سایر شهرهای استان شد.

برچسب‌ها