مسکو- ایرنا- پانزدهمین المپیاد دانشجویی زبان و ادبیات فارسی در فدراسیون روسیه شنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در موسسه کشورهای آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد و دانشجویان روس در بخش های مختلف آزمون دستور و نگارش، درک شنیداری، ترجمه و گفت و گو با یکدیگر رقابت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این المپیاد دانشجویی که پیشینه ای ۲۰ ساله دارد، ۲۷ دانشجوی منتخب از ۴۵۰ دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در حال تحصیل در ۱۱ دانشگاه روسیه شرکت کردند.
برگزیدگان این المپیاد عصر شنبه در آیینی با حضور دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران، آندری فسیون معاون موسسه کشورهای آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو و اساتید زبان فارسی از دانشگاه های مختلف روسیه شدند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در سخنانی در این آیین با اشاره به روند رو به جلوی توسعه مناسبات تهران – مسکو، گفت: یکی از مولفه های مهم در توسعه مناسبات دوجانبه، تقویت شناخت دو ملت از یکدیگر و نیز ارتباط مستقیم با زبان های یکدیگر است که توسعه آموزش زبان فارسی در روسیه می تواند به تحکیم مناسبات دوجانبه کمک قابل توجهی داشته باشد.


کاظم جلالی گفت: امروز سران ایران و روسیه در ارتباط نزدیک با یکدیگر توسعه مناسبات را دنبال می کنند و برای استمرار و پایداری این مناسبات نیاز است که دو ملت نیز با ظرفیت های یکدیگر آشنا باشند و به جای نگاه از دریچه غرب، مستقیما با یکدیگر گفت و گو و تعامل کنند.
وی، با تبیین روابط رو به توسعه ایران و روسیه در جنبه‌های مختلف بر نقش دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در کمک به تعمیق این روند تاکید کرد.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به گنجینه غنی ادبیات فارسی، این آثار ماندگار را مشحون از مضامین اخلاقی و انسانی دانست که دنیای تازه‌ای را به روی فراگیران زبان فارسی می‌گشاید.

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در گزارشی از روند برگزاری این المپیاد دانشجویی گفت که این المپیاد پس از وقفه پنج ساله به دنبال شیوع کرونا برگزار شد و ۲۷ فرد منتخب از ۴۵۰ دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های مختلف روسیه در آن رقابت کردند.

در این المپیاد یک‌روزه، دانشجویان منتخب از ۱۱ دانشگاه‌ سراسر روسیه شامل دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه، دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو، دانشگاه دوستی ملل، دانشگاه فدرال قازان، دانشگاه دولتی آستراخان، دانشگاه دولتی اوستیای شمالی، مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ، آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه و دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو با داوری ۱۳ نفر از اساتید در پنج آزمون دستور نگارش و انشا، درک شنیداری، ترجمه مکتوب، متن‌خوانی و گفتگوی شفاهی با هم رقابت کردند.
در پایان این مراسم، علاوه بر اهدای جوایز نفیس به هشت نفر از برگزیدگان، تندیس زرین فردوسی به نفر اول المپیاد از دانشگاه دولتی آستراخان اعطا شد.

این المپیاد به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.