افزایش گرایش جوانان روسیه به آموزش زبان فارسی + فیلم

مسکو- ایرنا- رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی انستیتو آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو گفت: به دنبال توسعه مناسبات تهران – مسکو در سال های اخیر، گرایش و انگیزه جوانان روسیه به آموزش زبان فارسی بیشتر شده است.

ولادیمیر ایوانف یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوالی سال ۱۹۹۰ میلادی، تعداد دانشگاه های روسیه که زبان فارسی در آنها تدریس می شد کم بود و به انستیتو آسیا و آفریقا، دانشگاه دولتی مسکو و سن پترزبورگ و تعداد محدود دیگری دانشگاه، محدود بود.
وی اظهار داشت: اکنون و به دنبال توسعه مناسبات ایران و روسیه، هم اکنون در بیش از ۲۰ دانشگاه در تمام مناطق روسیه، زبان فارسی ، تاریخ و ادبیات ایران تدریس می شود.
وی که نویسنده برخی کتاب ها از جمله دو جلد فرهنگ لغات و اصطلاحات زبان فارسی به روسی است، در ادامه اظهار داشت: در مقطع کنونی، دانشجویان علاقه زیادی برای آموختن زبان فارسی دارند؛ در گذشته چنین نبود و باید سعی می کردیم که برای دانشجویان توضیح دهیم که ایران کجاست و زبان فارسی چیست.
ایوانف ادامه داد: هم اکنون زمانی که دانشجویان وارد دانشگاه می شوند خودشان بیشتر موارد را می دانند و این وضعیت، کار استادان را آسان تر می کند و باعث ارتقای سطح تحصیلی دانشجویان می شود.
رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی، فوق لیسانس و دکتری در این مرکز علمی آموزش داده می شود، گفت: سعی بر این است که فارغ التحصیلان دوره دکتری زبان فارسی، به دانشجویان مقاطع پایین تر نیز دانش خود را منتقل کنند.
وی با استقبال از ایده شکل گیری پل ادبی بین تهران و مسکو و بهره گیری از ظرفیت زبان و ادبیات دو کشور در تحکیم مناسبات دوجانبه گفت: این کار، کشورهای ما را به هم نزدیک تر می کند و ما فرهنگ همدیگر را بهتر می شناسیم.
ایده شکل گیری پل ادبی بین تهران و مسکو، پیش تر اردیبهشت ۱۴۰۲ در ششمین نشست روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه در مسکو مطرح شد.

فیلم/ قند پارسی که به مسکو می رود/ گزارشی از المپیاد زبان فارسی دانشجویان روس، اردیبهشت ۱۴۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha