به گزارش ایرنا؛ رادیو تهران اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بی سیم در جاده قدیم شمیران است که در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح گردید. رادیو تهران از ابتدا در ۲۴ ساعت فقط ۸ ساعت برنامه اجرا می کرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، جغرافیایی و تاریخی بود. در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران بخش دیگری به تعداد بخش های قبلی خود افزود و صبح ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت. رادیو در سال ۱۳۲۴ برای روزهای تعطیل نیز برنامه های مدون پخش می کرد.
قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران
حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران با بیان اینکه رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد، گفت: شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژه ای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی ۸۰ ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش کرده است به عنوان یک رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری که این شبکه با شعار صدای پایتخت، صدای همدلی یکی از شبکه های تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار می آید.
وی اذعان داشت: با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده و به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میکند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
طرح تحولی شبکه در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری
وی در ادامه با اشاره به رویکرد تحولی رادیو تهران که در سال جدید با تغییر گروه های برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد که پس از تطبیق اهداف و ماموریتهای شبکه با اسناد بالادستی و سیاستهای کلی سازمانی، اجرای آن هم اکنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران؛ چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ، جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریت های محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.
صحراگرد در پاسخ به این پرسش که نامگذاری و تغییر گروه ها بر چه اساسی شکل گرفت، افزود: نامگذاری گروه ها مبتنی بر رویکردهای سند تحول رسانه ملی، سیاست های محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریت ها و اهداف شبکه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروه های جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبکه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریت ها و اهداف هر کدام از گروه های جدید تدوین شد.
مدیر شبکه رادیویی تهران ادامه داد: حتی با تغییر نام گروه های برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروه ها در حوزه تولید محتوا و رویکردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامههای جدول پخش برنامه های رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروه های برنامه ساز با تطبیق رویکردهای برنامه های هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامه های موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامه ها و ایجاد برنامه های جدید طرح های پیشنهادی ارائه کنند.
صحراگرد تاکید کرد: در تدوین اقدامات رویکردی و محتوایی برنامه های شبکه رادیویی تهران در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامه ها منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است.
وی افزود: چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشکسوتان، هنرمندان و برنامه سازان فرهیخته ومتعهد رادیو تبریک و خدا قوت عرض می کنم و آرزو می کنم سال ۱۴۰۲ سالی خوب، پر برکت و همراه با موفقیت برای همه همکاران باشد.