همدان- ایرنا- اعزام گروه‌های جهادی و دانشجویی به روستاها و مناطق محروم و یا عشایری را شاید بتوان از چندین منظر و شاخص مورد ارزیابی قرار داد که یکی از مهمترین مصادیق این حرکت‌های امیدبخش، جهادگونه و عدالت خواهانه کمک به توسعه پایدار در این مناطق و ایجاد حس مشارکت جویی مردم در عمران و آبادانی روستاها است.

به گزارش ایرنا، امروزه اعزام گروه های جهادی در کنار بسیج سازندگی به عنوان یک ستون مستحکم در حمایت از دولت با اتصال به بدنه کارشناسی مردمی توانسته بارهای سنگینی که سال‌های سال بر زمین مانده بود را بردارد و کارهای ناممکن را به سرانجام برساند.

بسیج امروز علاوه بر دفاع مسلحانه از کشور و انقلاب سازندگی کشور را هدف خود قرار داده است و سرمایه‌های علمی، فکری، تخصصی، تجربی، مادی و معنوی خود را همچون زمان جنگ تحمیلی، پشت سر دولت به میدان سازندگی وارد کرده است.

گروه های جهادی بسیج علاوه بر مشارکت در امر فعالیت های عمرانی و خدماتی از ساخت مدرسه و مسکن و یا درمان رایگان و سایر امور خیرخواهانه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز حضور فعال و هدفمند در روستاها و مناطق حاشیه ای و فقیر نشین را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

تفکر بسیجی خدمت بی منت، حضور اثر گذار، خدمات زیربنایی، پرهیز از حواشی و در یک کلام حل مشکلات مردم از بزرگترین شاخصه‌های هر نیروی انقلابی در هر جایگاه است و با کمک همه ظرفیت‌ها از جمله دانشجویان شعارهای دولت سیزدهم با محوریت عدالت و جمعیت محقق می شود و در شهر، روستا، عشایر، دانشگاه، حوزه‌ های علمیه، مدارس، بازار، ادارات فعالیت دارد.

اعزام گروه های جهادی و دانشجویی به مناطق محروم و دورافتاده و حضور ساده و صمیمی آنها در میان روستاییان و عشایر شاید از لحاظ کمی در قیاس با برخی کارهای عمرانی و اقتصادی و پروژه های کلان بخش دولتی ناچیز باشد؛ اما ماهیت و محتوای این کار نیک و سنت حسنه خود رهیافت و تمرینی در مسیر عدالت اجتماعی محسوب می شود.

مدیر سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان همدان به خبرنگار ایرنا می گوید: ۱۶ گروه جهادی فعال دانشجویی در استان همدان با بیش از ۵۰۰ نفر دانشجو در سال گذشته همکاری داشتند و چهار هزار و ۴۳۰ نفر روز فعالیت جهادی انجام دادند.

مدیر سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان همدان به خبرنگار ایرنا می گوید: ۱۶ گروه جهادی فعال دانشجویی در استان همدان با بیش از ۵۰۰ نفر دانشجو در سال گذشته همکاری داشتند و چهار هزار و ۴۳۰ نفر روز فعالیت جهادی انجام دادند.

حسین عابدی مهر اظهار داشت: گروه های جهادی فعال دانشجویی استان همدان در عرصه های فرهنگی ، آموزشی، سلامت و عمرانی ۳۰ روستای همدان را زیر پوشش قرار دادند و به ارائه خدمات در این عرصه ها پرداختند.

وی ادامه داد: ۱۰ پروژه مسکن محرومان در سال گذشته با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره)، سپاه پاسداران و بنیاد علوی تحویل محرومان شد.

مدیر سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان همدان گفت: درمانگاه دندان پزشکی شهید همدانی به همت گروه جهادی شهید حاج حسین همدانی با همکاری بنیاد احسان، بنیاد علوی و شهرداری همدان با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع ساختمان در مکان چهار باغ ۱۵ فروردین از طرف شهرداری همدان، در بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد و برای آغاز به کار به صدور مجوز دانشگاه علوم پزشکی همدان نیازمند است.

عابدی مهر با بیان اینکه همه خدمات دندانپزشکی به غیر از ایمپلنت انجام می‌شود و ۲۵ خدمات رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی انجام می‌شود گفت: این مرکز برای خدمت رسانی به مردم کم برخوردار استان همدان و ارائه خدمات به نیروهای کم برخوردار شهرداری از جمله رفتگران است.

وی یادآور شد: اردوی جهادی یک روزه ای در روستای پیهان به همت گروه جهادی شهید سیاهکالی دانشکده پرستاری ملایر در سال گذشته برگزار شد و ۷۶ نفر از اهالی روستای پیهان تحت غربالگری فشار خون قرار گرفتند.

مدیر سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان همدان اظهار داشت: ارائه برنامه های مختلف فرهنگی و آموزش بیماری های مزمن، آموزش همگانی cpr پایه در قالب طرح حیات و انجام تست بینایی سنجی نیز از دیگر اقدامات و فعالیت هایی بود که در اردوی جهادی جهادگران بسیجی دانشکده پرستاری ملایر صورت پذیرفت وارائه آموزش هایی در خصوص شناخت بیماری، تغذیه، درمان و سبک زندگی به مراجعین دارای علائم فشار خون و قند خون بالا از دیگر برنامه های این ارودی جهادی به شمار می رفت.

عابدی مهر ادامه داد: اردوی جهادی ۱۰ روزه دانشجو معلمان جهادگر دانشگاه فرهنگیان همدان، پردیس شهید باهنر، اردوی جهادی تابستانی با هدف ارائه خدمات آموزشی و اجتماعی از ۳۰ مرداد تا ۸ شهریور سال گذشته در رزن برگزار شد و جهادگران در چهار روستای منطقه دمق از شهرستان رزن مستقر شدند.
مدیر سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان همدان گفت: دانشجومعلمان در این اردو در عرصه‌های آموزشی، تربیتی، سازندگی، مطالبه گری و اقدامات اجتماعی، بهداشت و درمان، اطعام و کلاس‌های هنری و درسی مختلف، فعالیت داشتند و علاوه بر توانمندسازی دانشجو معلمان و ایجاد بستری مناسب برای رشد علمی و کسب تجربه تدریس، می تواند تاثیرات عمیقی را در دانش آموزان، اولیا و اهالی روستا برجای گذاشته و بتواند حرکتی رو به جلو در مسیر دستیابی به تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد، این اردو با توجه به اهمیت پیشرفت و پوشش آموزشی و تربیتی مناطق محروم و رسالت دانشجو معلمان برای برداشتن گامی در مسیر عدالت آموزشی برنامه ریزی شد.

برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در روستاهای شهرستان رزن

عابدی مهر گفت: به همت بسیج دانشجویی دانشگاه و با حمایت های معاونت فرهنگی و دانشجویی، اردوی جهادی پنج روزه ای با عنوان طرح شهید حاج حسین همدانی در روستاهای چهاربلاغ، اورته قمیش، قلعه جوق و یارمجه باغ شهرستان رزن برگزار شد.

وی ادامه داد: اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور فعال و خودجوش دانشجویان جهادگر دانشگاه و حمایت های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خدمات درمانی، آموزشی و رفاهی به مردم این مناطق ارائه شد.

خدمات‌رسانی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان در روستاها

مسئول واحد برادران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان نیز با اشاره به اسکان و خدمات‌رسانی ۵۰ از خواهران و برادران جهادگر در روستای رایکان اولیا توابع شهر مهاجران در تابستان سال گذشته گفت: طبق روال هر سال برای اردوهای جهادی از ابتدای فروردین ماه تحقیقات اولیه در خصوص شناسایی و انتخاب روستا برای اردوی جهادی را شروع می شود.

مهدی چشمه قصابانی ادامه داد: در این اردو منزل حاج اسماعیل نجفی که از رزمندگان دفاع مقدس و همرزم احمد متوسلیان است و خانواده‌ای ندارد و چشمان خود را بر اثر بیماری آب مروارید از دست داده بود، نوسازی شد که این خانه بعدها وقف خانه عالم روستاهای رایکان اولیا و سفلی خواهد شد و سالیان سال برای روستا ماندگار خواهد بود.

مسئول واحد برادران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده بنیاد مسکن برای این اقدام ۵۰ میلیون وام بلاعوض اختصاص داده شد افزود: سپاه همدان ۲۰۰ عدد سیمان و اداره کل صمت ۳۰ تن ماسه برای ساخت منزل کمک کرد.

چشمه قصابانی با تاکید بر اینکه از ابتدای حضور در روستا برنامه‌های فرهنگی در کنار کار عمرانی نیز شروع شد اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی، آموزش احکام، ورزشی و آموزشی در روستاهای رایکان اولیا، رایکان سفلی، حسین آباد و راهموار اجرا شد.

وی ادامه داد: با کمک کانون پرورش و فکری در روستای راهموار یک کتابخانه به اسم شهید سید میلاد مصطفوی افتتاح شد و در روستاهای هدف با همکاری هلال احمر، پزشک مستقر شده و خدمات ارائه می‌شود.

چشمه قصابانی با اشاره به اینکه مراسمات مذهبی اجرا شده است افزود: در روستاهای هدف وکیل حقوقی از بسیج اساتید دانشگاه آزاد برای مشاوره حقوقی اهالی روستا استقرار یافته است.

حضور دانشجو معلمان جهادگر همدانی در مناطق محروم اسدآباد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر همدان نیز با اشاره به برگزاری اردوی جهادی با هدف محرومیت زدایی در روستاهای محروم شهرستان اسدآباد، استان همدان گفت: اعزام این گروه ها به دورترین و محروم ترین مناطق روستایی و عشایری و آمیخته شدن و همزیستی با زندگی و سختی روزگار مردمان این مناطق خود از زیباترین و باارج ترین جلوه های این اقدام خیرخواهانه است.

مریم خوش طلب نیا نیز اظهار داشت: ۱۶ دانشجو معلم بسیجی در این اقدام جهادی برای تثبیت یادگیری و جبران ضعف و عقب ماندگی دانش آموزان مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای محروم شهرستان اسدآباد در ایام نوروز خدمت رسانی کردند.

وی اظهار داشت: دانشجو معلمان بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر همدان برحسب رسالت تخصصی محور خود، در عرصه جهادی گام نهاده و با مجاهدت تربیتی، فرهنگی و پرورشی سعی بر حصول به قله های دانش نافع و تلاش برای ایجاد موقعیت های تربیت اسلامی برای کودکان و نوجوانان را دارند.

خوش طلب نیا، تدریس و آموزش با رویکرد تربیتی به دانش آموزان را از جمله فعالیت های انجام شده توسط جهادگران برشمرد و افزود: فضا سازی محیط مدرسه، بازی های تربیتی، رفع اشکالات آموزشی با شیوه های نوین، ساخت کاردستی و دست‌ورزی، همخوانی سرود، نقاشی، داستان نویسی و قصه گویی، نمایش های قرآنی، جشن حجاب و روزه اولی ها، حفظ و قرائت قرآن کریم و آشنایی با آموزه های اسلام و سیره اهل بیت از دیگر برنامه های فرهنگی و تربیتی اجرا شده است.

وی، اردوی جهادی را یک فرصت طلایی برای خودسازی جهادگران دانست و گفت: دانشجویان علاوه بر دانش آموزان یکی از مهم‌ ترین جوامع هدف در این اعتکاف جهادی هستند و بر همین اساس اقدامات فراوانی برای رشد معنوی و تشکیلاتی جهادگران نیز در دستور کار قرار دارد.

یک هزار و ۷۵۸ جهادگر همدانی به مناطق محروم اعزام شدند

رییس بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ره) همدان هم گفت: همزمان با نوروز ۱۴۰۲، رزمایش جهادگران با حضور یک هزار و ۷۵۸ جهادگر در قالب ۲۰۴ گروه جهادی با هدف خدمت رسانی در بخش های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی آغاز شد.

سرهنگ پاسدار علی قراباغی اظهار داشت: ۲۲ گروه جهادی در حوزه عمرانی و ساخت ساز، ۹ گروه در حوزه تعمیرات و تاسیسات، ۱۸ گروه در بخش توزیع بسته معیشتی، ۳۱ گروه در حوزه فرهنگی، پنج گروه پزشکی، ۲۹ گروه در بخش اقتصاد مقاومتی و برپایی نمایشگاه، هفت گروه در حوزه آموزشی و ۸۳ تیم در دیگر بخش ها فعال شدند.

وی افزود: پنج تیم پزشکی برای حضور در مناطق محروم و کم برخوردار با هدف ویزیت رایگان اعلام آمادگی کردند که تاکنون سه تیم به مناطق پیش بینی شده اعزام شدند.

رییس بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ره) همدان ادامه داد: جهادگران بسیجی با وجود قرار داشتن در ایام تعطیلات نوروزی، با زبان روزه خدمت رسانی به محرومان را متوقف نکردند.

سرهنگ قراباغی اظهار داشت: سه رزمایش سال گذشته در استان برگزار شد که نخست رزمایش نوروز سال ۱۴۰۱ با مشارکت ۱۳۷ گروه جهادی، دوم رزمایشی همزمان با سالگرد تاسیس بسیج سازندگی در اردیبهشت با حضور ۴۴۰ گروه جهادی برگزار و در مرحله سوم آذر سال گذشته همزمان با هفته بسیج ۵۷۰ گروه جهادی ایفای نقش کردند.

وی، مهمترین هدف بسیج سازندگی سپاه را از برگزاری اردو های جهادی، تربیت نسلی جریان ساز برشمرد که بتوانند زمینه تمدن سازی، جامعه سازی و تحقق گام دوم انقلاب را فراهم کنند.

سرهنگ قراباغی با بیان اینکه ساخت ۲۱ منزل محروم در نوروز امسال آغاز شد گفت: تفاهم نامه بین سپاه همدان و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی منعقد شد که تاکنون ۵۱۴ واحد احداث و تحویل شده و تا پایان امسال همه تعهدات توسط گروه های جهادی اجرا می شود.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۷۰۰ گروه جهادی در همدان فعال است که شمار این گروه ها در حال رسیدن به مرز ۲ هزار گروه است هر چند سپاه به جای کمیت دنبال کیفی سازی و تخصصی کردن این گروه ها است.