بجنورد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: مراکز زیر پوشش این سازمان حمایتی برای ارایه خدمات مطلوب به جامعه هدف پارسال ۳۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان یارانه دریافت کردند.

محسن توحیدی مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۶ مرکز شبانه روزی نگهداری گروه های مختلف جامعه هدف از جمله معلولان، سالمندان و روانی مزمن در این استان وجود دارد که یارانه ها در طول سال برای ارایه خدمات به حساب مراکز واریز می شود.

وی افزود: همچنین ۲۳ مرکز روزانه توانبخشی، وحرفه آموزی در این استان وجود دارد که گروه های مختلف زیر پوشش از آن استفاده می کنند.

توحیدی مقدم گفت: پارسال در این مراکز نیز به ۶۵۰ نفر خدمات ارایه و سازمان بهزیستی ۱۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان یارانه پرداخت کرد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: آموزش حرفه‌ آموزی، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار و خودکفایی مددجویان یکی از اهداف سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به ارایه خدمات توانبخشی به جامعه هدف، گفت: سال گذشته برای ارایه خدمات توانبخشی به گروه هدف ۶۰۵ میلیون تومان اعتبار هزینه شد و علاوه بر این ۶۴۷ میلیون تومان نیز برای خرید اندام های مصنوعی و وسایل توانبخشی از جمله ویلچر، تشک مواج، سمعک و سایر موارد هزینه شد.

توحیدی مقدم افزود: ۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان نیر در اجرای طرح های پیگیری هزینه شد.

۵۲ هزار کودک زیر پوشش طرح تنبلی چشم

وی با بیان اینکه پارسال ۵۲ هزار و ۴۰۰ نفر زیر پوشش طرح تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گرفتند، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده تمام مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، مراکز مثبت زندگی زیر نظر بهزیستی و پایگاه‌های دائمی که به طور معمول در اداره‌های بهزیستی هر شهرستان برپا می شود، آمادگی اجرای طرح تنبلی چشم دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی افزود: در بیماری تنبلی چشم؛ چشمان کودک سالم و طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ‌گونه نشانی از بیماری ندارند اما به دلیل دید ناکافی و نداشتن تشخیص صحیح، عوارضی مانند کم‌بینایی و یا نابینایی برای کودک در پی دارد.

توحیدی مقدم ادامه داد: زمان طلایی برای تشخیص به موقع تنبلی چشم سه تا ۶ سال است هرچند امکان درمان آن تا ۱۰ سالگی نیز وجود دارد در غیر این صورت این بیماری تا آخر عمر همراه فرد باقی خواهد ماند.

غربالگری شنوایی بیش از ۹ هزار کودک

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۹ هزار و ۵۲۰ نفر غربالگری شنوایی شدند.

وی افزود: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در نوزادان است.

۴۲ هزار و ۹۸۹ خانوار از خدمات این سازمان حمایتی استفاده خواهند کرد که شامل ۱۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر خواهند شد که از مجموع این خانوارها ۲۲ هزار و ۵۸۳ خانوار مستمری دریافت می کنند.