اسلام‌آباد - ایرنا - با وجود ادعای ایالات متحده درباره بهبود روابط با اسلام‌آباد، افشاگری تازه روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد که چگونه مقامات پاکستانی در روابط خود با آمریکایی‌ها محتاط بوده و نگران تهدید منافع ملی به قیمت تبعیت از سیاست‌های غرب هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی امروز با استناد به افشاگری واشنگتن پست در گزارش اخیر این روزنامه با عنوان «درز اختلافات» که محور آن بر کاهش حمایت از آمریکا در جنگ اوکراین قرار دارد، عنوان کردند که یادداشت فاش شده وزیر مشاور امور خارجه پاکستان خطاب به نخست وزیر این کشور بیانگر محتاط بودن اسلام‌آباد در روابط خود با ایالات متحده است.

در این گزارش آمده است که «حنا ربانی» در یادداشتی محرمانه دیپلماتیک به «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان تاکید و توصیه کرد که از جلب رضایت آمریکایی‌ها اجتناب کند زیرا که ضرورتی جهت پیدا کردن حد وسط در جنگ سرد میان چین و آمریکا وجود ندارد.

واشنگتن پست عنوان یادداشت مقام پاکستانی را «انتخاب سخت پاکستان» عنوان کرده و مدعی شد که وزیر مشاور امور خارجه پاکستان تاکید کرد که دیگر نیازی به جلب رضایت و اطمینان دادن به غرب نیست و نباید به قیمت مشارکت راهبردی با آمریکایی‌ها، روابط راهبردی حقیقی اسلام‌آباد با چین از بین برود.

در این گزارش آمده است که اسناد اطلاعاتی آمریکا به تاریخ دقیق یادداشت مقام پاکستانی اشاره نکرده و هیچ توضیحی نیز درباره نحوه دسترسی به این یادداشت محرمانه بیان نشده است.

در بخشی دیگر از این افشاگری به موضع پاکستان در قبال جنگ اوکراین اشاره شده و اینکه دستیار شهباز شریف نخست وزیر پاکستان تاکید دارد که با توجه به روابط قوی اسلام‌آباد با مسکو در حوزه‌های تجاری و انرژی، چگونه امکان دارد که این کشور از قطعنامه ضدروسی در سازمان ملل حمایت کند.

اسلام‌آباد با وجود فشار واشنگتن و متحدان آن برای عقب نشینی از موضع بی‌طرفی درخصوص جنگ اوکراین، اواسط مهرماه امسال بار دیگر به قطعنامه پیشنهادی علیه روسیه در سازمان ملل رای ممتنع داد و ضمن تاکید بر توقف فوری خصومت‌ها میان مسکو و کی‌یف، اعلام کرد: حامیان قطعنامه ضدروسی پیشنهادات برای حل مسالمت آمیز فوری درگیری را نپذیرفته‌اند.

دولت پاکستان حاضر به موضع گیری علیه روسیه نیست، اما نگرانی جدی خود را بارها نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین و تبعات سنگین آن بر منطقه و جهان ابراز داشته است.

جمعه گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به برخی از گزارش‌ها که اسلام‌آباد را متهم به ارسال اسلحه و مهمات به اوکراین و از سوی دیگر مطالبه توقف این جنگ کرده است، ضمن رد هرگونه ارسال سلاح به طرف‌های جنگ اوکراین، تاکید کرد: موضع پاکستان روشن و قاطع است و ما متعهد به رویکرد غیرجانبدارانه در جنگ اوکراین هستیم.

اواسط خردادماه سال گذشته «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود در اسلام‌آباد، حاضر به محکوم کردن اقدام روسیه علیه اوکراین نشد و ضمن تاکید بر دیپلماسی و گفت وگو برای توقف درگیری‌ها میان این دو کشور، افزود: مواضع اسلام‌آباد تغییرناپذیر است و ما خواستار ورود به هیچ منازعه‌ای نیستیم.

رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان حضور آمریکا در منطقه را عامل سرایت تروریسم و افراط گرایی در کشور خود می‌دانند که تاکنون جان بیش از ۸۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامی در مناطق مختلف همسایه شرقی ایران را گرفته است.

براساس یک نظر سنجی، حضور آمریکا در افغانستان نه تنها کمکی به کنترل تروریسم و خشونت نکرده بلکه خروج مفتضحانه آنان از افغانستان از تابستان سال گذشته پدیده تروریسم را در پاکستان ۵۱ درصد افزایش داده است.