محمد مومنی شهرکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شهرکرد افزود: برای توسعه و ارتقا اکوسیستم نوآوری استان موسوم به تانا، دانشگاه فنی و حرفهای چهارمحال و بختیاری به دنبال مشارکتهای صنعتی و آموزشی در استان است، تا از این طریق بتواند زمینههای ایجاد اشتغال مولد و پایدار را در اُستان فراهم کند.
وی ادامه داد:برپایی رویدادهای مشارکتی کار باعث میشود، سه ضلع مثلث اشتغال کنار یکدیگر قرار گیرند و اهدافی مانند امیدآفرینی و ایجاد انگیزه بین دانشآموختگان و دانشجویان، ایجاد زمینههای تجاریسازی تولیدات علمی،ایجاد ثروت با حمایت صنایع،نزدیکتر کردن صنایع به دانشگاه جهت رفع نیازهای صنعت و دانشگاه محقق شود.
مومنی یادآور شد:سه ضلع مثلث اشتغال شامل صاحبان ایده، هستههای فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی، دانشآموختگان دانشگاهها، دانشجویان و استادان، به عنوان ضلع اول، صاحبان مساله و تقاضا از جمله دستگاههای اجرایی، صنایع بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و شهرکهای صنعتی استان به عنوان ضلع دوم و در ضلع سوم نیز حامیان مالی و معنوی از جمله صندوقهای پژوهش و فنآوری، خیرین، بنیاد نخبگان،صندوق سرمایهگذاری و رسانهها هستند.
وی افزود:مشارکتهای صنعتی و آموزشی بین صنعت و دانشگاه میتواند این سه ضلع را در کنار هم قرار دهد و این مشارکتها در دستور کار این دانشگاه قرار دارد و در این رویدادها بهدنبال این هستیم که کارفرمایان و یا مسوولان منابع انسانی سازمانها و صنایع استان که در جستجوی یافتن بهترین گزینههای استخدام هستند، با دانشجویان و کارجویان در یک مکان مشخص ارتباط برقرار کنند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای خاطرنشان کرد:امروز در سطح جهانی یکی از روشهای زمینهسازی برای ایجاد اشتغال، رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه است که میتواند موجب مشارکت این ۲ بخش مهم در جامعه شود و در کنار آن موجب هدایت شغلی و ایجاد اشتغال پایدار و کارآفرین شود.
مومنی تاکید کرد:رهاورد دیگر مشارکتهای صنعتی و آموزشی شناسایی نیازهای اساسی اُستان در بخش صنعت و دانشگاه با استفاده از کنسرسیومهای مشارکتهای صنعتی و آموزشی و تشکیل گروهی متشکل از نخبگان مهارتی، پیشرانان فناوری، بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط، تشکلهای صنفی ، نظامهای حرفهای، دولت، دانشگاه و پژوهشگران حوزه صنعت است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت:برپایی رویدادهای مشترک کار با بخش صنعت میتوانند موجب ایجاد کنسرسیومها و مشارکتهایی شوند که نیازهای آموزشی را احصا و مرتفع کنند و در بیشتر کنسرسیومها باید کیفیت فرآیندهای کارآموزی،کارآفرینی ،فرصت مطالعاتی و پژوهشهای مساله محور را ارتقاء داد.
مومنی خاطرنشان کرد: کمک به ایجاد اشتغال شرکتهای دانشبنیان در کنار حل مسایل مهم استانی و کشوری از طریق بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فناوری دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد از دیگر اهدافی است که با مارکت صنعت و دانشگاه محقق میشود.
وی خاطر نشان کرد:تعامل صنعت و دانشگاه میتواند زمینهساز انعقاد قرار داد میان بخشهای صنعتی و دانشگاهها بهصورت دوطرفه جهت رفع نیازهای صنعت و دانشگاه شود و میتواند شامل موارد زیادی مانند تامین و آموزش نیروی انسانی ماهر در صنعت، کمک در امور تحقیقاتی صنایع با ایجاد فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت، پذیرش دانشجو به عنوان کارآموز یا نیروی پاره وقت در واحدهای عملیاتی باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و مراکز علمی دارد و دانشگاه فنی و حرفهای استان با بیش از سه هزار ۳۰۰ دانشجو در ۴۰ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی به تربیت نیروهای مورد نیاز در صنایع میپردازد.