سمنان - ایرنا - ایمن‌سازی محور تزانزیتی اتصال شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور در محدوده استان سمنان، به عنوان یک طرح عام‌المنفعه، نیازمند اعتبار ملی به منظور کاهش حوادث تلخ رانندگی، حفظ جان هموطنان، افزایش ایمنی تردد و ارتقای استانداردهای تخصصی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در فاصله کمتر از یک ماه از ۱۱ فروردین تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ سه حادثه واژگونی اتوبوس در محور ترانزیتی استان سمنان که اتصال بین تهران - مشهد (شرق به غرب کشور) است، رخ داد که فقط طی حوادثی از نوع واژگونی اتوبوس ها ۶۶ نفر مصدوم شدند و در کنار حوادث ناوگان عمومی مانند اتوبوس، باید حادثه وسیله نقلیه سبک و خودروهای سنگین و کشنده را نیز به آمار مصدومان اضافه کرد.

به گفته متخصصان، در هر ۳۳ دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می ‌دهد، واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۸ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان به ۶۰ درصد می‌ رسد و این آمار تکان دهنده ضرورت توجه به ایمن‌سازی جاده‌ تهران- مشهد در محدوده استان سمنان را با تخصیص اعتبارات ملی و حتی تعریف ردیف بودجه ویژه دوچندان می‌کند.

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۵۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

بر اساس آمار، بیش از ۵۰ درصد از جاده های استان سمنان در بخش شریان اصلی، فرعی و هم چنین شهری و روستایی نیازمند نوسازی است و برای کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی در نظر گرفتن اعتبار و تخصیص به موقع اعتبار اجتناب ناپذیر است.

گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند، در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان تردد می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان محسوب می شود.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان، از محورهای پرتصادف استان سمنان است و محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی سمنان از راه های ارتباطی فرعی پرتصادف استان سمنان محسوب می شود و برای کاهش سوانح رانندگی نیازمند بازسازی هستند.

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد فرهنگ سازی و رفع مشکلات زیرساختی ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده ای در استان سمنان است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد.

جاده‌های کویری استان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد، مشکلات زیرساختی که در حوزه راه استان سمنان وجود دارد تنها به تعریض جاده ها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده‌ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد تا همین وقفه و استراحت کوتاه عاملی کمکی برای کاهش تصادفات در این شریان حیاتی کشور باشد.

ایجاد جاذبه موقتی، تجربه ای موفق برای کاهش تصادفات

استاندار سمنان گفت: تعداد تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن در محور اصلی تهران - مشهد در محدوده استان سمنان در ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به نوروز ۱۴۰۱ کاهش یافت، اما آمار نشان‌دهنده افزایش تصادفات و فوتی‌ها در محورهای فرعی استان سمنان است.

سیدمحمدرضا هاشمی ابراز کرد: ۲۱ بازارچه صنایع دستی با ۲۱۸ غرفه در شهرستان‌های استان با هدف افزایش ماندگاری مسافران نوروزی و کاهش تصادفات جاده‌ای راه‌اندازی شد.‌

وی بیان کرد: نیروهای انتظامی، امدادی، خدماتی و تیم‌های دهیاری‌ها در طول مسیر جاده اصلی با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای استقرار داشند که این اقدامات در کاهش تصادفات نقشی موثر داشت.

رییس پلیس راه کشور نیز نوروز امسال در سفر به استان سمنان با اشاره به مسیر کویری و بیابانی جاده های استان سمنان، افزود: برای پیشگیری از خواب آلودگی رانندگان، وجود استراحتگاه‌های بین‌راهی ضروری است.

سردار حسن مومنی تاکید کرد: افزایش تابلو و علایم و خط کشی در جاده های استان سمنان و رفع سریع نقاط حادثه‌خیز جاده ای این استان سمنان ضرورت دارد.

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد برای کاهش آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان باید در طول مسیر با ایجاد جاذبه‌ و احداث مجتمع‌های رفاهی، رانندگان را ترغیب به توقف کرد و در کنار تعریض جاده، توجه به خط کشی و رفع نقاط حادثه‌خیز که نیازمند اعتبارات ملی است و اعتبارات اندک استانی جوابگوی هزینه‌ها نیست.

از دیگر اقدام‌های به اصطلاح دو سر برد برای ایجاد جاذبه در کنار جاده به منظور ترغیب راننده برای توقف، می‌توان به راه‌اندازی غرفه‌های صنایع دستی در طول جاده اشاره کرد که تجربه نوروز و کاهش تصادفات نشان از اجرای موفق این طرح است و به علاوه که وجود غرفه‌های صنایع دستی و خوار و بار در کنار جاده در محورهای شمالی نیز حتی جاذبه‌ای گردشگری محسوب می‌شود که عایدی خوبی برای هنرمندان صنایع دستی نیز خواهد داشت و به اشتغالزایی کمک می‌کند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

برچسب‌ها