تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

زنجان - ایرنا - سرپرست توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: ۱۰۰ درصد افراد دارای معلولیت در روستاهای استان شناسایی شده‌اند و زنجان در این زمینه جزو استان‌های پیشتاز در کشور است.

شهرام رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد شناسایی شده با توجه به نظر مددکار و نیازهای فردی از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه برخوردار شدند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یا "سی بی آر" اضافه کرد: در اجرای این طرح، ۱۷ گروه خودیار و ۲۹ تسهیلگر مشارکت دارند و تعامل افراد دارای معلولیت با تسهیلگران مستمر و مداوم است.

به گفته این مسوول، این طرح تلاش دارد تا افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم شهری به خدمات کلیدی به ویژه در زمینه سلامت، آموزش و تامین معاش دسترسی پیدا کنند.

رجبی افزود: همچنین در این طرح تلاش می شود با رفع موانع فیزیکی، نگرشی، قانونی و ارتباطی، زمینه‌های مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه فراهم شود به نحوی که این افراد بتوانند مانند سایر شهروندان از مزایای توسعه برخوردار شوند.

وی، ایجاد دسترسی به خدمات و برنامه‌های مرتبط با حوزه سلامت، آموزش، اشتغال و توانمندسازی افراد دارای معلولیت از طریق تشکیل گروه‌های خودیار را از جمله اهداف طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها ذکر کرد.

رجبی همچنین تشکیل صندوق‌های خرد محلی و عضویت در سازمان‌های افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های فعال در روستا، رفع موانع فیزیکی، نگرشی، ارتباطی و قانونی در جامعه برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه را از دیگر اهداف عمده طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه اعلام کرد.