کرمان- ایرنا- جمعی از مسئولان کرمان روز کارگر را در جمع کارگران چند کارخانه گذراندند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی و گفت‌وگوی مستقیم با کارگران بر ضرورت تحقق شعار سال و افزایش تولید تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از مسئولان کرمان در روز جهانی کار و کارگر از ۲ کارخانه صنعتی (یک کارخانه آلومینیوم و یک کارخانه تولید قهوه) در شهر کرمان بازدید کردند؛ بازدیدی چند ساعته که پیرامون تحقق شعار سال و افزایش تولید انجام گرفت.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان روز دوشنبه در بازدید از کارخانه تولید آلومینیوم در جمع کارگران این کارخانه گفت: پیوند کارگر و کارفرما بقاید با یک منطق دینی همراه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: کارگر و کارمند نباید از کار کم بگذارند و کارفرما واقعا باید کارگران را همکار و اهل خانواده خود بداند.

تحقق تعهد ۱۱۲ درصدی اشتغال در کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه جامعه کارگری جامعه شریفی است، تصریح کرد: پارسال با وجود تلاش دشمنان در بر هم زدن آرامش جامعه، قشر کارگری در حوزه اغتشاشات با جریان معاند همکاری نکرد و این قشر با بصیرت و موقعیت‌شناسی نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کردند.

مجتبی مصباح در ادامه با اشاره به اینکه کرمان پارسال پنجمین استان از نظر اشتغال ایجاد شده در کشور شد، گفت: در سال گذشته تعهد اشتغال استان ۶۰ هزار و ۳۷۴مورد شغل بود اما ۶۷ هزار و ۶۲۴ مورد شغال ایجاد و ۱۱۲ درصد تعهد اشتغال استان عملی شد.

وی خاطرنشان کرد: این استان چهارمین استان از نظر کاهش نرخ بیکاری در کشور است و پارسال نرخ بیکاری از ۱۱.۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد یعنی کاهش ۳.۱ درصدی رسید.

نرخ بیکاری بالای بانوان کرمانی

مصباح بیان کرد: پارسال نرخ بیکاری استان در آقایان ۴.۸ و در بانوان ۸.۳ درصد بود و علت بالا بودن نرخ بیکاری در بانوان استان این است که کرمان استانی معدنی به شمار می رود و اشتغال این حوزه عمدتا بر عهده آقایان است.

محمود شریفی مدیرعامل مجتمع کارخانجات آلومینیوم هزار کرمان نیز در این بازدید گفت: تمامی متخصصان کارخانه اهل کرمان هستند و سال گذشته این مجتمع کارآفرین و صادرکننده نمونه در کشور شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای این کارخانه در سال ۹۵ معادل ۳۳۲ نفر بود که اینک به ۴۷۷ نفر افزایش یافته است، گفت: تولید پلاک ماشین سراسر کشور در این کارخانه انجام می‌شود.

مدیر عامل مجتمع کارخانجات آلومینیوم هزار کرمان تاکید کرد: تولید این کار کارخانه از ۱۳ هزار تن سال ۹۵ در سال گذشته به ۱۹ هزار و ۴۶۸ تن رسیده است.

در ادامه بازدید از کارخانجات شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان در کیلومتر ۱۰ اتوبان کرمان- باغین به همراه مسئولان به کارخانه تولید و بسته‌بندی قهوه جاموکا رفتیم که در این بازدید نیز کارگران و مدیران کارخانه از مشکلات مسیر تولید گفتند.

سمانه شجاعی مسئول فنی و کنترل کیفیت این کارخانه نیز شرایط تولید این کارخانه را تشریح کرد.