خبرهای خوب از کاهش موانع سرمایه‌گذاری در کرمان؛ علت نرخ نزولی بیکاری چه بود؟

کرمان - ایرنا - مسئولان در نشست اشتغال و سرمایه گذاری کرمان اعلام کردند که رتبه فضای کسب و کار استان طی یک سال گذشته از ۳۱ به ۲۰ کاهش رسیده و مانع زدایی از سرمایه گذاری نیز سبب کاهش نرخ بیکاری کرمان از ۱۱.۲ درصد به هشت درصد شده است.

به گزارش ایرنا، وضعیت فضای کسب و کار استان کرمان طی سال های گذشته همواره مورد انتقاد بود، به نحوی که سرمایه گذاران معتقد بودند موانعی همچون مالیات، بانک، بیمه، قوانین دست و پاگیر، حامل های انرژی و نحوه فعالیت و برخورد دستگاه های اجرایی بر روند سرمایه گذاری این استان اثر داشت و همین موضوعات باعث شده بود کرمان همواره در انتهای جدول فضای کسب و کار کشور قرار گیرد.

اما باوجود اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته و توجه ویژه استان و همکاری دستگاه های اجرایی، این مشکل در مسیر رفع شدن قرار گرفت و اثرات آن را اکنون در آمار ارائه شده، می بینیم.

در همین راستا، نشست امروز (سه شنبه) کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان در حالی با حضور استاندار کرمان به عنوان رییس کارگروه و با دبیری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد که مسئولان هرکدام مشکلات فضای کسب و کار و همچنین اقدامات خود را برای بهبود جایگاه استان و تاثیر بر دیگر بخش های اقتصادی تشریح کردند.

کاهش نرخ بیکاری کرمان طی یک سال

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت بازار کار براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری کشور در زمستان ۱۴۰۱ به ۹.۷ درصد و در کرمان به ۹.۵ رسیده، در حالی که اگر این آمار را با زمستان سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم کرمان ۱۱.۲ درصد و کشور ۹.۴ درصد بود و ما نرخ بیکاری بیشتری داشتیم که اکنون کمتر شده است.

محمدرضا وحیدی افزود: نرخ بیکاری استان کرمان براساس آمار مرکز آمار ایران در مقایسه با زمستان سال قبل کاهشی بوده است.

اشتغال کرمان ناقص نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در عین حال تصریح کرد: براساس گزارش مرکز آمار ایران، افرادی که کمتر از ۴۴ ساعت کار می کنند ولی خواهان و آماده برای انجام کار اضافی هستند، افراد دارای اشتغال ناقص تلقی می شوند و سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص کشور ۹.۵ و کرمان ۳.۲ درصد است. وحیدی ادامه داد: این آمار یعنی این میزان از افراد شاغل هنوز آماده و خواهان شغل بیشتری هستند.

وی با بیان اینکه این آمار به این معناست که اشتغال کرمان کامل بوده است عنوان کرد: ۲۴ درصد برخی استان ها خواهان شغل بیشتری هستند که به منزله نداشتن درآمد مکفی است و اشتغال استان کرمان در این حوزه در رتبه سوم کشور پس از استان های بوشهر و تهران قرار گرفته است.

خبرهای خوب از کاهش موانع سرمایه‌گذاری در کرمان؛ علت نرخ نزولی بیکاری چه بود؟

اشتغال در خدمات پایین و در کشاورزی بالا

وحیدی با اشاره به اشتغال افراد در بخش های مختلف اقتصاد گفت: بخش خدمات ۵۴ درصد، کشاورزی ۱۳ درصد و صنعت ۳۳ درصد شاغلان کشور را تشکیل داده و این آمار در استان کرمان از جمله خدمات ۳۹ درصد، صنعت ۲۳ درصد و کشاورزی ۳۸ درصد است.

وی ادامه داد: بیشترین شاغلان ما در بخش کشاورزی فعال هستند و آمار اشتغال حوزه خدمات ما نسبت به کشور بسیار پایین‌تر است و جا برای اقدامات در این حوزه وجود دارد لذا اختلاف معنادار حوزه خدمات در برنامه ریزی های مورد نظر استان پیگیری می شود.

وحیدی بیان کرد: ۸۵ درصد شاغلان کشور در بخش خصوصی و مابقی دولتی هستند در حالی که در استان کرمان ۸۸ درصد بخش خصوصی و ۱۲ درصد در بخش دولتی شاغل هستند و سهم بخش خصوصی کرمان بیش از متوسط کشوری است.

رتبه فضای کسب و کار از ۳۱ به ۲۰ رسید

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به برنامه پایش ملی محیط کسب و کار و سرمایه گذاری که دستور استاندار و دغدغه استان کرمان هم بوده است عنوان کرد: ۱۰ برنامه در استان مصوب کردیم که یکی از آنها فضای کسب و کار و دیگری فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است و دستور کار و برنامه ای در خصوص فضای کسب و کار تدوین کرده ایم.

وی یادآور شد: براساس پایش محیط کسب و کار، استان کرمان در زمستان سال ۱۴۰۰ رتبه ۳۱ کشور بود که این آمار در پاییز سال گذشته به جایگاه ۲۷، زمستان امسال به رتبه ۲۱ و براساس آخرین ارزیابی کشور به رتبه ۲۰ رسیده است.

وحیدی اضافه کرد: امتیاز فضای کسب و کار استان کرمان ۶.۱۵ بود که به نسبت کشور ۶.۱۱ و بیشتر است اما هرچقدر این آمار نزولی شود، بهبود را نشان می دهد و اقدامات استان به رتبه فضای کسب و کار ما کمک کرده و این آمار در آینده بهتر هم خواهد شد.

موانع کسب و کار کرمان چه بود؟

وی افزود: وضعیت استان کرمان در خصوص وضعیت فساد و سوء استفاده از مقام، محدودیت دسترسی به شبکه اینترنت، انحصار، کمبود تقاضا در بازار، تولید و عرضه کالاهای تقلبی و غیراستاندارد در بازار، ضعف نظام توزیع، ضعف فرهنگ کار در جامعه و رقابت غیرمنصفانه شرکت های دولتی بهبود یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه اداره های کار، مالیاتی و بانک ها مشکلات را باید در استان بررسی کنند ابراز داشت: با توجه به بررسی های اولیه، جای کار در برخی شاخص های ملی و استانی همچنان وجود دارد و اگر روی این موارد برنامه ریزی کنیم رتبه استان مطلوب‌تر نیز خواهد شد.

وی تاکیدکرد: غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه، دشواری تامین مالی از بانک ها، دخالت غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در تغییر قیمت ها، بی‌ثباتی قوانین و مقررات، رویه های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات و رویه های سخت گیرانه ادارات کار، بیمه و تامین اجتماعی برای نیروی انسانی تاثیر منفی بر فضای کسب و کار استان کرمان گذاشته که این موارد قابل برنامه ریزی و رفع در استان است و اگر بخواهیم رتبه استان بهبود یابد، باید این عوامل بررسی شود.

خبرهای خوب از کاهش موانع سرمایه‌گذاری در کرمان؛ علت نرخ نزولی بیکاری چه بود؟

ارائه خدمت مهمترین مشکل سرمایه گذاران

در ادامه جلسه همچنین مجتبی مصباح مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان نیز گفت: ما تسهیل کننده ایم، تا اینکه مانع سرمایه گذاری و فضای کسب و کار باشیم و روش های اداره کار در فضای کسب و کار کرمان مانعی ایجاد نمی‌کند.

وحیدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز توضیح داد: این رتبه بندی از دید سرمایه گذار و مراجعه کننده است و بزرگترین نارضایتی آنان از عدم تسهیل در ارائه خدمت توسط دستگاه های مربوطه است که می طلبد فرایند فعالیت ها را شفاف اصلاح کنیم تا این مشکل رفع شود.

چالش‌های حوزه کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم گفت: با توجه به اشتغال ۳۸ درصدی حوزه کشاورزی استان کرمان با تزریق منابع ارزان به بخش کشاورزی که عمده افراد شاغل در این حوزه افراد محروم هستند باید حمایت و کمک شود، ضمن آنکه در بحث زمین برای سرمایه گذاران نیز چالش داریم.

داود بیگلری افزود: باید سرمایه گذاران موجود را حفظ کنیم و سپس به فکر افزایش تعداد آنان باشیم؛ منابع آب، انرژی برق و خاموشی موتورپمپ ها برای اشتغال کشاورزی کرمان مشکل ایجاد می‌کند.

کاهش نرخ بیکاری/ ذهنیت منفی سرمایه گذار

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: میانگین نرخ بیکاری استان کرمان سال گذشته بالای هشت بود و آمار بیکاری در زمستان ها بیشتر است، اما ما طی این مدت از متوسط کشور بهتر بودیم و این در حالیست که همیشه بالاتر از کشور بودیم.

محمدمهدی فداکار بیان کرد: براساس نظرسنجی از سرمایه گذاران، فضای ناامن سرمایه گذاری در گذشته استان کرمان تکرار شده اما این استان در این بخش اکنون با میانگین کشور اختلاف فاحشی ندارد.

وی تاکید کرد: استان کرمان بهار سال گذشته در رتبه ۳۱ فضای کسب و کار کشور بود و این آمار اکنون به ۲۰ رسیده و در جلسات مختلف با حضور اتاق بازرگانی می توانیم این مشکل را بهبود بخشیم.

نماینده عالی دولت در استان کرمان یادآور شد: بخشی عمده نارضایتی ها به ذهنیت منفی سرمایه گذار برمی گردد که باید این موضوع را اصلاح کنیم و بخش های مختلف اداره کار، تامین اجتماعی و مالیات با ارائه راه جایگزین با سرمایه گذاران همکاری کنند.

وی با بیان اینکه پاک کردن ذهنیت ها از برخی برخوردهای دستگاه های اجرایی ۲ سال زمان می برد عنوان کرد: بانک کشاورزی کمک های خوبی به کشاورزان کرده است.

خبرهای خوب از کاهش موانع سرمایه‌گذاری در کرمان؛ علت نرخ نزولی بیکاری چه بود؟

تشویق دستگاه های حامی سرمایه گذار

امیر حسن زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه کمیته رفع موانع تولید استان کرمان هدفمند می شود گفت: در این زمینه دستگاه های حامی سرمایه گذاری ویژه قدردانی می شوند و اگر مشکلات رفع نشود در کمیته های زیر کارگروه بررسی می شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۶ حدود ۲ ماه زمان دارد افزود: باید با پیگیری دستگاه ها بتوانیم این اعتبارات را کامل جذب کنیم.

تعهد اشغال ۴۶ هزار نفر برای ۱۴۰۲

مصباح مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان نیز در ادامه به وضعیت اشتغالزایی دستگاه های اجرایی پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد تعهد اشتغال این استان ۴۶ هزار و ۱۴۸ نفر در سامانه رصد است که تحقق آن به صورت بین دستگاهی تقسیم بندی شد و تمامی دستگاه ها تقسیم بندی شهرستانی خود را ارائه و وارد سامانه کردند.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ۱۰ هزار نفر، بنیاد مسکن ۵۷۰ نفر، کمیته امداد امام خمینی(ره) پنج هزار و ۲۰۰ نفر، آموزش و پرورش سه هزار، بهزیستی سه هزار و ۳۰۰ و جهاد کشاورزی جنوب ۲ هزار اشتغال در سال جاری ایجاد خواهند کرد که دستگاه های اجرایی این آمار را تعهد کردند.

خبرهای خوب از کاهش موانع سرمایه‌گذاری در کرمان؛ علت نرخ نزولی بیکاری چه بود؟

نگذارید کار مردم زمین بماند

فداکار استاندار کرمان هم در ادامه گفت: رفع برخی مشکلات فضای کسب و کار در اختیار استان نیست اما مابقی باید توسط دستگاه ها پیگیری و رفع شود و در این بخش نگذارید که کار مردم زمین بماند.

رییس اتاق بازرگانی کرمان نیز گفت: خوشبختانه دستگاه های دولتی استان مشکل فضای کسب و کار استان کرمان را پذیرفته اند لذا به سمت بهبود فضای کسب و کار می رویم و این رویکرد مساله را حل می کند.

صادق سلطانی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و دارایی نیز موانع کسب و کار استان کرمان را نام برد و از آسیب شناسی آن به ترتیب دستگاهی یاد کرد و عنوان کرد: بیشتر درخواست های صدور مجوز برای فعالیت خرد و خانگی بوده است.

همچنین در این نشست تحلیل وضعیت بازار کار استان کرمان با توجه به اطلاعات مرکز آمار، پایش کسب و کار استان در زمستان ۱۴۰۱، گزارش اشتغال دستگاه های اجرایی و نظارت بر طرح ها، آسیب شناسی فضای کسب و کار و تاثیر عملکرد دستگاه ها، وضعیت اعتبارات تبصره ۱۸ در سال جاری و عملکرد مصوبات این کارگروه بررسی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha