تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

گرگان - ایرنا - باستان‌شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در فصل دوم باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) یک کارگاه صنعتی مربوط به دوره تیموریان در این منطقه کشف شد.

حبیب رضایی روز سه‌شنبه در حاشیه این کاوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این کاوش که در زمین شخصی یکی از شهروندان گرگانی انجام شد، آثار متعددی از دوره‌های گوناگون تاریخی از جمله قاجاریه، صفویه و تیموریان به دست آمد.

وی بیان کرد: این شهروند متقاضی دریافت پروانه برای ساخت آپارتمان در این زمین بود.

رضایی گفت: اشیاء تاریخی کشف‌شده در این زمین شامل سفالینه، قطعات فلزی، شیشه، ۲ عدد سکه مسی، پی‌سوز سفالی، زیور آلات فلزی و بقایای جانوری بود.

باستان‌شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: همچنین در این کاوش، فضای کارگاه صنعتی کوره و عناصر مرتبط با آن که نشان دهنده وجود کارگاه‌های مختلف صنعتی در حاشیه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) بوده، به دست آمد.

رضایی اضافه کرد: دروازه‌های شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در محدوده این ملک قرار داشته و گمانه‌زنی برای وجود این اشیا بر این اساس انجام شده بود.

وی افزود: فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در سال ۱۳۹۹ در محله سرچشمه گرگان آغاز شد که در آنجا ۴۰۰ قلم اشیای تاریخی و فرهنگی مربوط به دوره سلجوقیان به دست آمد.

به گفته رضایی ، فصل دوم کاوش در مکان فعلی ادامه خواهد داشت و برای تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و تاریخ‌شناسی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) فصول بعدی این کاوش‌ها برنامه‌ریزی شده است.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) گفت: این شهر، اولین شهر تاریخی کشور است که در فهرست آثار ملی در سال ۱۳۱۳ به ثبت رسیده است.

عالیه ملک‌شاهکوهی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهر گرگان در آن سال‌ها استرآباد نام داشت و با تغییر نام و گسترشی که در ده‌های ۶۰ و ۷۰ پیدا می‌کند، محدوده اصلی و هسته مرکزی شهر را به نام بافت تاریخی استرآباد (گرگان) یاد می‌کنیم.

وی افزود: این محدوده اکنون ۱۵۶ هکتار وسعت دارد و شهر فعلی گرگان حدود ۲۲ برابر هسته تاریخی آن شکل گرفته است.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) گفت: بستر تاریخی این شهر در واقع لایه‌های زیرینی هستند که تا ارتفاع سه متر در زیر خاک دیده می‌شود.

ملک‌شاهکوهی ادامه داد: این لایه‌ها، با گودبرداری‌هایی که به منظور ساخت و ساز انجام شده و یا حفاری‌هایی که برای چاه صورت می‌گرفته، نمایان می‌شد.

وی اظهار کرد: مجوزهای احداث زیرزمین در محدوده بافت تاریخی پس از بررسی‌های دقیق و کاوش‌های علمی صادر می‌شود.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) گفت: شناسایی این آثار با کاوش‌های دقیق و علمی به ما کمک می‌کند که به سوالات تاریخی پاسخ دهیم و به فرهنگ منطقه، هویت و شناسنامه اصلی این منطقه بیشتر پی ببریم.

تیموریان یا گورکانیان سلسله‌ای‌ از نوادگان‌ تیمور گورکان‌ است که‌ حکومت آن‌ها در سال ۸۸۵ شمسی از هم پاشید.