به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت آزاد راه قائمشهر به ساری بیش از سه سال قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم بود که به دلایلی از جمله فقدان اراده لازم برای اجرا و ساخت این طرح مسکوت باقی ماند.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
ضرورت ایجاد این آزاد راه از آنجایی بیشترت لمس می شود که محور کنونی ساری- قائمشهر طبق گزارشهای رسمی یکی از پرترددترین جادههای کشور محسوب می شود که سالانه میزبان صدها میلیون تردد است.
تردد روزانه و عادی مردمی بومی، گردشگران در کنار تردد خودروهای سنگین محور ساری-قائمشهر در بیشتر مواقع با ترافیک و تردد پُرحجم خودروها روبرو کرده است در حالیکه قرارگیری این محور بر مسیر گردشگری شرق به غرب، مسیر ترانزیتی پایتخت به تجاری ترین منطقه شمال کشور یعنی بندر امیرآباد و همچنین اشتغال بخش قابل توجهی از ساکنان شهرهای اطراف در ادارات مرکز استان و بخش های صنعتی ساری، ایجاد محوری جدید را برای کاهش بار ترافیکی ضروری کرده است.
آزادراه ساری - قائمشهر که قرار است به طول حدود ۴۴ کیلومتر از عبور متانکلا در قائمشهر تا شهر سورک مرکز شهرستان میاندرود احداث شود و با ساخت آن به طور قطع بخش قابل ملاحظه ای از ترافیک مسیر کنونی رفع خواهد شد.
احداث این پروژه که بخشی از آزادراه سراسری غرب به شرق حاشیه خزر محسوب می شود و طبق طرح اولیه آزادراه قائمشهر- ساری در ۲ باند رفت و برگشت هر کدام با سه خط تردد (قابل تعریض به چهار خط) احداث خواهد شد. در طراحی های مهندسین شرکت آزادراه قائمشهر – ساری تونلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر جهت پرهیز از آسیب های زیست محیطی طراحی شده و عرض جاده نیز ۷۵ متر برنامه ریزی شده است.
تعیین اعتبار ۱۷ هزار میلیارد تومانی ساخت آزادراه
مجری پروژه آزادراه قائمشهر – ساری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طول پروژه آزادراه قائمشهر به ساری را ۴۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت : این آزادراه از عبور روستای متانکلا در قائمشهر آغاز و در محور ساری به کیاسر در محدوده مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.
سید مرتضی حسینی افزود : این آزاده راه در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود برای کاهش بار ترافیکیک محورهای مواصلاتی آنها احداث می شود.
وی از پیش بینی چهار ساله به عنوان مدت زمان اجرای این طرح خبرداد و ادامه داد :البته تحقق این پیش بینی منوط به تامین منابع مالی مورد نیاز در زمان مقرر است.
مجری پرویه آزادراه قائمشهر - ساری گفت: برای این منظور اعتبار ۱۷ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح می باشند.
نیاز به تملک ۳۰۰ هکتار زمین در مسیر اجرا
وی در خصوص روند اجرای این پروژه توضیح داد: در مسیر اجرای این آزاده راه نیاز است تا ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه تملک شود که ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبار تعیین شده برای این منظور اختصاص می یابد.
حسینی گفت : تاکنون یکصد هکتار از این اراضی خریداری و تملک شده و به نوعی مسیر برای اجرای آزادراه در این محدوده هموار شده است.
وی ادامه داد : با توجه به تعیین اعتبار برای اجرای آزادراه اقدمات اولیه مربوط به مبادله اسناد انجام شده است و حداکثر تا دو هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
مجری پروژه آزادراه قائمشهر به ساری اصلی ترین تاثیر گذاری اجرای این طرح را کاهش ۳۰ دقیقه ای پیمودن مسیر قائمشهر به نکا اعلام کرد و گفت:همچنین کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده ای که همواره در جاده ساری به قائمشهر رخ می دهد از دیگر مزایای این آزادراه است.