تهران- ایرنا- یک نماینده پارلمان مجارستان اقدامات اتحادیه اروپا در ارسال تسلیحات به اوکراین را در تضاد با اهداف صلح‌آمیز این بلوک دانست و از سران این نهاد خواست نوبل صلح ۲۰۱۲ را پس دهند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، استفان سمیچکو نماینده پارلمان مجارستان و وزیر دفاع پیشین این کشور در یک نشست پارلمانی گفت: اتحادیه اروپا باید جایزه صلح ۲۰۱۲ خود را به کمیته نوبل برگرداند تا آن را به واتیکان یا مجارستان تحویل دهند، زیرا تنها این دو کشور در اروپا از حل و فصل صلح آمیز در مساله اوکراین حمایت می کنند.

وی خاطرنشان کرد که رهبران آمریکا و اتحادیه اروپا پیشنهاد ارسال تسلیحات بیشتر را به اوکراین داده اند و در عین حال در تلاش برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه هستند، حتی اگر این امر به وخیم تر شدن اقتصاد اروپا بینجامد.

این نماینده حزب دموکرات مسیحی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا جایزه صلح را به دلیل تلاش هایش برای پیشبرد صلح در اروپا دریافت کرد، اما اکنون تنها بازهای جنگ طلب هستند که بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) را در چنگال خود دارند.

تامس منزر وزیر امور خارجه مجارستان نیز ضمن تائید اظهارات این نماینده پارلمان خاطرنشان کرد که سیاست کنونی بروکسل با اهدافی که در زمان تاسیس اتحادیه اروپا بیان شد، در تضاد است؛ اهدافی که براساس آن صلح در این قاره و افزایش رفاه مردم تضمین می شد.

منزر در پایان یادآور شد که اقدامات رهبران اتحادیه اروپا خطر جنگ جهانی سوم را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است.

مجارستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین با اعمال تحریم علیه روسیه مخالفت کرده است. دولت ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور همواره بر نبود جایگزین مناسب برای گاز روسیه تاکید کرده و در این راستا با توجه به وابستگی بالای کشورش به گاز روسیه از این اتحادیه مجوز ادامه واردات از روسیه را دریافت کرده‌ است.