به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جعفری روز شنبه در آئین تجلیل از معلمان ورزش استان بوشهر افزود: این فضاها شامل یکهزار و ۹۰ زمین چمن مصنوعی، ۲۵۴ سالن ورزشی سقف بلند تیپ ۲ به مساحت هر کدام ۶۰۸ متر، ۲۷۴ زمین ساحلی و ۴۸۳ سالن ورزشی تیپ پنج یا کلاس درس تربیت بدنی هستند.
وی با تاکید بر توسعه فضاها و اماکن ورزشی استاندارد در مدرسهها اظهار کرد: از سرجمع این فضاها ۳۶ زمین چمن مصنوعی، ۱۰کلاس درس تربیت بدنی و هشت سالن ورزشی مربوط به استان بوشهر است.
جعفری بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژههای ورزشی طرح شهید سلیمانی در کشور ۷۵ درصد و در استان بوشهر ۸۵ درصد است.
به گفته جعفری روند اجرای سالنهای ورزشی سرپوشیده در بوشهر کُند پیش میرود و بیشتر آنها در مرحله زیرساز قرار دارند که با توجه به اینکه اولویت این سالنها با دختران دانش آموز است میطلبد همکاری بیشتری در این زمینه انجام شود.
وی بیان کرد: پیش از این، شمار فضاهای ورزشی درون و برون مدرسهای در سطح کشور پنج هزار و ۳۸۹ فضا شامل چمن مصنوعی، سالن ورزشی، پیست دو و میدانی بود که این فضاها جوابگوی نیاز دانش آموزان نبود و در همین راستا با حمایت نمایندگان مجلس طرح سردار شهید سلیمانی با موضوع طراحی، ایجاد، بهینه سازی، متناسب سازی و تبدیل به احسن شدن فضاهای ورزشی درون مدرسهای کلید خورد.
وی در خصوص استمرار طرح شهید سلیمانی در سال تحصیلی آینده گفت: با تخصیص اعتبار حداقلی طی چند هفته گذشته به استانها زمینه استمرار طرح شهید سلیمانی فراهم شده و در همین راستا تفاهمنامههای جدیدی با استانها در این بخش به امضا میرسد.
جعفری با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی استان بوشهر مقام نخست کشور در بحث فضاهای ورزشی را از آن خود کرده است گفت: در زمان حاضر سرانه ورزشی دانش آموزان در استان بوشهر ۷۸ صدم مترمربع است که نسبت به میانگین ۳۴ صدم مترمربعی کشور بیشتر است اما باز هم این فضاها جوابگوی نیاز دانشآموزان نیست.
وی اظهار کرد: فضاهای ورزشی ایجاد شده باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند و نباید به هیچ عنوان از این فضاها استفاده غیر ورزشی شود.
مدیرکل تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه سطح ورزش تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفهای تعریف شده اگر قرار است اتفاقی در ورزش کشور رخ دهد باید به ورزش مدرسه که جنبه تربیتی دارد کمک شود.
وی تاکید کرد: تقویت ورزش تربیتی موجب تقویت ورزش همگانی شده و با استعدادیابی مناسب زمینه تقویت ورزش قهرمانی و پس از آن ورزش حرفهای در کشور فراهم میشود.
جعفری گفت: کار مشارکت بین هیاتهای ورزشی و معاونت تربیت بدنی و سلامت را نه با انعقاد تفاهمنامههای سوری بلکه عملیاتی باید تعریف شود و از این ظرفیت مشترک استفاده کرد.
مدیرکل تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس مفاهیم قرآنی، قانونی اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درس ملی هدف اصلی رسیدن به حیات طیبه ساحت زیستی و بدنی است که باید به خوبی به بحث ورزش توجه شود.
وی با بیان اینکه کارکرد ورزش اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و پیشگیری از آسیب اجتماعی است افزود: حوزه تربیت بدنی به عنوان بخش عملی تعلیم و تربیت مسیر را برای تربیت همه جانبه دانشآموزان فراهم میکند.
جعفری اضافه کرد: نگاه مسئولان به حوزه تربیت بدنی به جای نگاه صرف بازی و نشاط باید نگاهی عمیق و سلامت محور باشد تا به این صورت بتوانیم جلو شیوع بیماریها گرفته شود.
وی ادامه داد: معلم ورزش میتواند با کارکرد صحیح خود اعتماد به نفس را در دانش آموزان تقویت کند.
جعفری توسعه کیفی درس تربیت بدنی در مدرسه، توسعه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه با مشارکت اولیای مدرسه و دانشآموزان، توانمند سازی منابع انسانی تربیت بدنی را از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.
استان بوشهر رتبه نخست برخورداری از فضای ورزشی کشور را دارا است
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: قرار است در فاز دوم طرح شهید سلیمانی ۵۰ زمین چمن مصنوعی، ۱۰ سالن سرپوشیده و ۵۰ کلاس درس تربیت بدنی احداث شود.
علی موحدی افزود: برای اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: با اضافه شدن فضاهای ورزشی یاد شده سرانه ورزشی در مدارس استان بوشهر به ۸۸ صدم متر مربع افزایش مییابد .
مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: معلمان تربیت بدنی و ورزش بعنوان طلایهداران شادابی و نشاط در مدارس هستند .
وی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری با تدوین برنامههای ورزشی بعد از حدود ۳۰ ماه، جنب و جوش خوبی در ورزش دانش آموزی ایجاد شد و تلاش میشود با تحول و فراگیری رشتهها و مسابقات ورزشی به نشاط و شادابی که نیاز دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی است برسیم.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: معلم باید نقش هدایتگری داشته باشد به این معنا که آموزش دهد و با رفتار و اخلاق خود زندگی کردن را در همه ابعاد بیاموزد و او را در مسیر صحیح هدایت کند.
عبدالکریم جمیری افزود: در میدان تعلیم و تربیت آموزش و پرورش معلمان ورزش و تربیت بدنی نقش مهم و بسیار موثری دارد که ما نتوانسته ایم این نقش مهم و تاثیرگذار معلمان ورزش را به خوبی نشان بدهیم.
وی اظهار کرد: حداکثر نقش معلمان ورزش و تربیت بدنی را در سلامت جسم معرفی کردهایم این درحالی است که این معلمان با رفتار و کردار خود میتواند نقش سازنده ای در دانش آموز داشته باشد.
جمیری تاکید کرد: هرچه ارتباط معلم و دانشآموز صمیمیتر باشد رفتار معلم و مربی در دانش آموز بیشتر اثرگذار است.