تهران- ایرنا- معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‎ها گفت: باید با استفاده از ظرفیت استادان متخصص و افراد مطلع و آگاه موضوع حجاب را تبیین کرده و ترویج دهیم.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور با بیان اینکه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها همانند سال‌های گذشته وظیفه ترویج، تبلیغ، بیان معارف دین و آموزش رفتارهای مناسب را برعهده دارد، اظهار داشت: در حال حاضر شاید برخی از رفتارهای دانشجویان یا شهروندان نسبت به گذشته کمی تغییر کرده باشد؛ اما تکلیف و وظیفه نهاد رهبری تغییری نکرده است و با توان بیشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هر چالش و موضوعی که در جامعه و دانشگاه‌ها مسئله روز و جدی باشد، تمرکز فعالیت مجموعه‌ای مانند نهاد رهبری نیز درباره آن موضوع بیشتر از گذشته خواهد شد، گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت دارند. بنابراین ظرفیت بسیار بزرگ و مناسبی برای فرهنگی سازی در حوزه‌های مختلف فراهم شده است.

معاون فرهنگی _ سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها درباره برنامه‌های نهاد برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجرای طرح عفاف و حجاب عنوان کرد: نهاد تلاش دارد تا در موضوع عفاف و حجاب برنامه‌های متعدد و متنوعی در دانشگاه‌ها برگزار کند که بیشتر آنها با محوریت جلسات نقد، مناظره، آزاد اندیشی و گفت‌وگو باشد. همچنین در این مسیر هدف کلی ما این است که با پاسخ گویی به سوالات و شبهات اجازه تهاجم فرهنگی را ندهیم و بگذاریم دانشجویان درباره این موضوع آزادانه صحبت کنند. در نهایت با استفاده از ظرفیت استادان متخصص و افراد مطلع و آگاه موضوع حجاب را تبیین کرده و ترویج دهیم.

وی با اشاره به اطلاعیه وزارت علوم و بهداشت در زمینه ارائه نکردن خدمات به دانشجویان بی‌حجاب خاطرنشان کرد: در ابتدای امر باید دقت کنیم که تمام افرادی که هنجار شکنی می‌کنند، دچار چالش‌های فرهنگی نیستند. بنابراین این موضوع باید مورد واکاوی قرار گیرد و افرادی که رفتار نامناسب در دانشگاه دارند، باید تقسیم بندی شوند.

فاطمی‌پور با تاکید بر تقسیم بندی و جداسازی دانشجویان هنجار شکن در حوزه حجاب عنوان کرد: گروه اول برخی از افراد هستند که تحت تاثیر فضای مجازی، محیط، تبلیغات رسانه‌های ماهواره‌ای فشار و ترغیب وارده از سوی سایر همکلاسی‌ها مبنی بر اینکه به ما بپیوندید، قرار می‌گیرند و مرتکب این امر می‌شوند. دسته دوم نیز برخی از ادانشجویانی هستند که با اصل حجاب مشکل ندارند و آن را یک مطالبه دینی و واجب شرعی می دانند که شاید هم خوب باشد ولی باید اختیاری باشد و می‌توان آن را رعایت نکرد.

این مسئول ادامه داد: دسته سوم؛ شامل دانشجویانی است که به موضوعات دینداری و مباحث شرعی اعتقادات کمتری دارند. آنان دین و حجاب را قبول دارند؛ اما ممکن است که بگویند نمی‌خواهیم قوانین دین را رعایت کنیم. دسته چهارم نیز در برگیرنده افرادی است که از عمد قصد ساختار شکنی، لج بازی و مقابله با ارزش‌های دینی را دارند.

وی با بیان اینکه اگر تصور شود که راهکار ترویج حجاب واحد و یکسان است، تحلیل بسیار اشتباهی است، گفت: در حال حاضر جامعه مخاطبان ما یکسان و از یک قشر خاص نیست؛ بنابراین نمی‌توان برای تمامی این افراد، با یک راهکار رفتار کرد. چون دلایل مختلفی باعث بی حجابی بد حجابی است یا کشف حجاب می‌شود.