رشت _ ایرنا_ استاندار گیلان با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌های تک فرزند در این استان مشکل اقتصادی ندارند، گفت: زنگ خطر و آسیب‌های تک فرزندی باید برای خانواده ها در این استان تبیین شود و همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود در موضوع جوانی جمعیت کاملا عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر روز سه‌شنبه در ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گیلان در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: در صورت عدم تبیین و اطلاع‌رسانی مناسب آسیب‌های تک فرزندی و کاهش جمعیت همه آسیب خواهند دید.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ابتدا باید با بیان عواقب تک‌فرزندی خانواده‌ها را حساس و دغدغه‌مند کنیم، خاطر نشان کرد: آن وقت باید در حوزه فرهنگ‌سازی به طور جدی کار کرد و همه در این زمینه به وظایف خود بپردازند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوع جوانی جمعیت اظهار کرد: همانطوری که رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر به مسائل اقتصادی تاکید کردند در زمینه فرزندآوری و جمعیت نیز بیانات و تاکیداتی داشتند که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه تمامی ظرفیت ها باید برای جوانی جمعیت و فرهنگسازی در این حوزه استفاده شود، خاطرنشان کرد: مبلغان دینی، معلمان، نخبگان، افراد تاثیرگذار در این ارتباط و فرهنگسازی نقش مهم و موثری دارند.

وی با بیان اینکه متولیان فرهنگی به کناری ایستاده و تنها نصیحت می کنند، اضافه کرد: مسائل مربوط به جمعیت نباید دستوری و حاکمیتی باشد بلکه ابتدا باید دغدغه ایجاد و بعد فرهنگ‌سازی شود.

عباسی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش کمرنگ بهورزان در روستاها و ضرورت پررنگ شدن نقش و فعالیت آنان اضافه کرد: مسئولان علوم پزشکی در گیلان باید از طریق سازمان امور استخدامی و مدیریت برنامه ریزی این موضوع را پی‌گیری کنند.

وی با گلایه از کم کاری‌های گذشته مسئولان گیلان در این رابطه اظهار کرد: افرادی به رغم برخورداری از مسئولیت، تعهدی نسبت به این استان نداشتند از این رو ما میراث‌دار شرایط ناگوار و تلخی هستیم که نباید برای آیندگان بگذاریم.

فرصت پنج ساله گیلان برای جوان‌سازی جمعیت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در آستانه چاله جمعیتی هستیم و با تلنگر و غفلتی به این چاله فرو خواهیم رفت، گفت: طبق مطالعات انجام شده گیلان تنها پنج سال فرصت جوان سازی جمعیت را دارد.

دکتر محمدتقی آشوبی اظهار کرد: تمام مشکلات و چالش‌های سلامت‌محور حوزه جمعیتی از جمله زادآوری و سالمندی، مراقبت‌ها، درمان‌ها و نیازمندی‌های این حوزه احصا و برای استمداد کمک در قرارگاه مرکزی جوانی جمعیت وزارت بهداشت مطرح شده است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاهای اجرایی و نهادهای متولی در راستای تحقق جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده افزود: از ۷۳ قانون جوانی جمعیت تنها ۲۳ قانون مربوط به نظام بهداشت و درمان است و این نشان می‌دهد همه دستگاه‌های اجرایی باید در حوزه جمعیت جهادی عمل کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گیلان با هشدار از تهدید نسل گیلک در استان خاطرنشان کرد: در صورت غفلت در حوزه جمعیتی تا ۵۰ سال آینده نژادی به نام گیلک در نژاد ایرانیان پیدا نخواهد شد.