تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال بررسی و غربالگری ۲۰۰۰ کدرشته‌محل در یک کارگروه مرکزی در این معاونت هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم ۴۰ درصد از این ‌کدرشته‌محل‌ها یعنی ۸۰۰ کدرشته‌محل در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، قاسم عموعابدینی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تاکید بر اجرای طرح تحول آموزش عالی افزود: ۱۰ سال پیش سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۹ ماده مصوب شد که وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برای تحقق آن تکالیفی برعهده دارند.

وی با بیان اینکه امروز ۲۰ هزار موسسه آموزش عالی داریم که ساماندهی آن به آمایش رشته و کدرشته‌محل‌ها نیاز دارد، افزود: گزارش‌های متعددی از نهادهای تحقیقاتی داشتیم که نشان می‌داد کسب شغل برای افراد از دیگر اهداف یعنی ارتقای سطح فرهنگ و علاقه‌مندی فردی مهم‌تر است‌.

 معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: مطالعات نشان داد از بسیاری از کدرشته‌محل ها در سطح استان و منطقه و شهرستان استقبال نمی شود، حتی برخی کدرشته‌محل ها ۶۰ درصد ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت اولیه دفترچه کنکور داشتند.

عموعابدینی گفت: بنابراین برنامه ریزی کردیم رشته هایی که بالاتر از ۶۰ درصد متقاضی ندارند یا به همین اندازه دانش آموخته های آن رشته شغل ندارد، در یک کارگروه مرکزی بررسی شوند، ۲۰۰۰ کدرشته‌محل در این مرحله اولیه غربالگری بررسی می شوند و احتمال می دهیم ۴۰ درصد از این تعداد کدرشته‌محل در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف شود.

وی توضیح داد: این کار بر مبنای نیازمحوری انجام می شود و رشته های مرتبط با علوم فناوری راهبردی، علوم پایه و علوم‌ انسانی در این مرحله بررسی و حذف نمی‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم نصریح گرد: برای سال ۱۴۰۳ کارگروه های استانی برای بررسی کدرشته‌محل ها تشکیل می دهیم تا با دقت بیشتری این کدرشته‌محل‌ها بررسی شوند. اگر هم صنعت یا نیازی در جامعه برای رشته ای اعلام شود، مصوبه ای در شورای گسترش آموزش عالی تصویب می کنیم تا رشته مدنظر دوباره در دانشگاه تدریس شود.

ساماندهی دانشگاه های وابسته به دستگاه های دولتی

عموعابدینی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درمورد ساماندهی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری دستگاه های اجرایی نمی توانند مراکز و موسسات آموزشی داشته باشند که این مراکز مدرک رسمی به دانش اموخته ها بدهند.

وی ادامه داد: این روند از دوره های قبل در وزارت علوم آغاز شده و حدود پنج مجموعه دیگر از کل دانشگاه های وابسته به وزارتخانه ها باقی است. کارگروهی با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم و دیگر نهادها برای ساماندهی واحدهای آموزشی، پژوهشی دستگاه های دولتی که بودجه عمومی دارند، تشکیل شده است. این مجموعه ها یا منحل یا در وزارت علوم ادغام می شوند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: البته تعیین تکلیف دانشگاه هایی که برای تاسیس از مجلس شورای اسلامی مصوبه دارند از اختیار وزارت علوم خارج است و مجلس شورای اسلامی باید برای آنها تصمیم بگیرد.


۴ چالش وزارت علوم در طرح تحول دولت

عموعابدینی در بخش دیگری از این نشست به طرح تحول دولت سیزدهم در بخش آموزش عالی اشاره کرد و افزود: چهار چالش آموزش عالی در طرح تحول شامل حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدفمند و اشتغال‌، ارتقای امور فرهنگی و دیپلماسی علمی است. بر همین اساس و برای رفع ۴ چالش در این طرح، برنامه ریزی هایی کرده ایم.

وی ادامه داد: برای تحقق دانشگاه تمدن ساز باید کرسی های نوآوری و اخلاق محوری همچنین شاخص های استادمحوری و نیازمحوری را توسعه دهیم. برای تحقق آن آیین نامه سرآمدی آموزشی را تدوین و دهه سرآمدی آموزشی و حکمت بنیان را بعد از هفته معلم تصویب کردیم که این هفته در سال جاری در بسیاری دانشگاه ها گرامی داشته شد و از استادان برتر آموزشی خود تقدیر کردند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: همچنین جشنواره برنامه ملی سرآمدان آموزشی سراسر کشور به زودی برگزار می شود، از استادان برتر آموزشی سراسر کشور ابتدا ۱۳۰ نفر معرفی شدند که از آن تعداد در مرحله اول ۳۷ نفر و در مرحله دوم تا ۲۰ نفر انتخاب شدند که از این افراد در مراسمی به زودی تقدیر می شود.

عموعابدینی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به فعالیت های استادان و استادمحوری در دانشگاه ها عنوان کرد.

وی در ادامه از فعال شدن سه شورای گسترش آموزش عالی، هدایت استعدادهای درخشان و شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی سخن گفت و یادآور شد: آموزش مهارت ها را به برنامه های آموزشی دانشگاه ها اضافه کرده ایم. همچنین برخی رشته ها را بر اساس نیاز صنعت توسعه دادیم و اگر صنعتی درخواست آموزش خاصی برای دانشجویان در یک رشته داشت، مصوبه ای در شورای گسترش تصویب کردیم که می توان آموزش دانشجو را در رشته با توجه به خواست صنعت انجام داد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای آمایش آموزش عالی و حذف کدرشته‌محل‌ها گروهی متشکل از ۱۲۰۰ نفر از استادان و دانشیاران در شبکه تخصصی آموزش عالی تشکیل دادیم که از آنها هم پیش از ارائه کدرشته‌محل ها به کارگروه مرکزی نظرخواهی می‌شود.

عموعابدینی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های ما استادمحوری بود که اکنون و برای اولین بار در نظام آموزش عالی ایران ۲۰ درصد از ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس استادمحوری و با برنامه استاد جذب دانشجو انجام می شود.

وی افزود بررسی های ما از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا نشان داد بیشتر استادان بر اساس برنامه ارائه شده به دانشگاه جذب می شوند، سپس دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد خود را پذیرش می کنند. این از جمله روش های جدید آموزش در دنیا است که به خوبی شکل گرفته است‌.

برچسب‌ها