معاون وزیر علوم: آموزش عالی با طرح "دانشگاه‌ تمدن‌ ساز" متحول می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح تحول آموزش عالی با عنوان دانشگاه‌های تمدن ساز از سوی دولت به این وزارتخانه ابلاغ و اجرای آن آغاز شده و این کار ظرف پنج سال و حول چهار محور مهم انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسم عموعابدینی روز چهارشنبه در نشست شورای آمایش آموزش عالی استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: تحول در دانشگاه‌ها با عنوان دانشگاه تمدن ساز حول چهار محور حکمرانی مبتنی بر خرد و حکمت، فارغ‌التحصیل توانمند از نظر اشتغال، خانواده محوری و تعاملات بین‌المللی اجرا می‌شود و همان‌گونه که ایرانی‌ها از دیرباز در توسعه دانشگاه‌ها موثر بوده‌اند، باید در آموزش عالی به حالت تمدنی خویش بازگردیم.

وی ادامه داد: ایران در گذشته‌ها دانشگاه‌های حکمت بنیان داشته است و به معنای واقعی حکمت نزد ایرانیان بوده است و امروز نیز نکته متمایز دانشگاه‌های ما با اروپا، اخلاق محور بودن آموزش عالی ماست.

وی گفت: طرح تحول در دانشگاه‌های دنیا از ۴۰ سال قبل آغاز شده و باید طبق رهنمود مقام معظم رهبری، در گام دوم انقلاب به تحول دانشگاه‌ها بیشتر تمرکز کنیم.

وی با اشاره به این که در سطح کشور حدود ۲ هزار و ۱۷۰ واحد آموزشی فعال است ، تصریح کرد: متاسفانه برخی رشته‌هایی ایجاد کرده‌ایم که تا ۱۰ سال دیگر بازار کار و اشتغال ندارد.

وی افزود: در شرایط فعلی به‌طور کلی نباید برای کشور، بازوی خشمگین فارغ‌التحصیلان بیکار تولید کنیم.

چراغ کد رشته‌های فاقد بازار کار خاموش می‌شود

عموعابدینی گفت: با بررسی این وضعیت در کشور چراغ حدود ۱۱۰ کد رشته را از مقطع کارشناسی خاموش کردیم ولی همچنان به آمایش آموزش عالی در استان‌ها نیاز داریم.

وی افزود: برای ساماندهی موضوع فرم رشته اشتغال تدوین شده است تا آموزش‌ها بر مبنای نیاز جامعه باشد.

او با اشاره به این که علوم پایه به عنوان رشته‌های استثناء در نظر گرفته شده ،تصریح کرد: قصد داریم مدل‌های علوم پایه را تغییر دهیم و علوم کشاورزی و انسانی نیز به جهت ارتباط با اقتصاد و مدنیت کشور دارای رشته‌های علوم پایه هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فلسفه تاسیس هر دانشگاه در عنوان آن نهفته است و باید بر مبنای آن و در مقطعی که تعریف شده است دانشجو بپذیرد اما خیلی از دانشگاه‌ها به سمت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری رفته‌اند.

عموعابدینی گفت: به عنوان مثال مراد از دانشگاه پیام نور گسترش عدالت آموزشی در کشور است و باید در استانی مثل اردبیل یک دانشگاه پیام نور و یک دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم اما از هر کدام در این استان چند مرکز و واحد در حال فعالیت است.

وی اظهار کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با ۱.۶ دهم تولید علم در کشور، نسبت به خیلی از دانشگاه‌ها بالاتر و برتر است و این توفیق مهم برای ما و استان اردبیل شایسته افتخار و تبریک است.

استان اردبیل دانشگاه صنعتی ندارد

اسماعیل چمنی ، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این نشست از فعالیت ۶۳ موسسه آموزشی، بیش از ۴۶ هزار دانشجو و ۸۳۸ عضو هیات علمی در این استان خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود این تعداد مرکز آموزش عالی در استان از دانشگاه صنعتی محروم هستیم.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha