تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم عقلایی بودن تصمیماتی که در آموزش و پرورش گرفته می‌شود، گفت: کتابداران مشاوران دانش‌آموزان در مدارس هستند و باید به این محیط فرهنگی بازگردند.

قاسم احمدی‌لاشکی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تاکید بر اینکه تصمیمات در آموزش و پرورش باید عقلانی و کارشناسی شده باشد، گفت: متاسفانه در چند دهه اخیر چنین نبود، زیرا هر وزیر اقداماتی را که در نظر داشت، انجام داد. کمبود معلمی که این روزها با آن مواجه شدیم، در نتیجه اقدامات آن روزها است. مساله کمبود معلم در این روزها فقط کمبود معلم آموزشی نیست، بلکه زمانی که از ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم، یعنی بابای مدرسه، مشاور مدرسه، مراقب سلامت، مربی پرورشی و کتابدار باید در نظر گرفته شود، این پست‌ها نباید از مدارس حذف شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس کمبود نیرو پیدا کردیم، این ایراد است. سال قبل به سمت جذب نیروی سلامت رفتیم و وقتی وضعیت عادی‌تر شود، یقینا دنبال این هستیم که کتابداران را به مدارس اضافه کنیم. یقینا کتابداران کمکی بزرگی برای بالا بردن مطالعه دانش‌آموزان و مشاور به تمام معنی برای دانش‌آموزان هستند. وزارت آموزش و پرورش این اقدام را باید انجام بدهد.

او با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی به اندازه وزارت آموزش و پرورش کتابخوان، تنوع کتاب و چاپ کتاب ندارد، ادامه داد: در سال بیش از هزار عنوان کتاب درسی را چاپ می‌کنیم. بیش از ۱۵۰ میلیون جلد کتاب در سال چاپ می‌کنیم. باید امکانات کتابی ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را در طول سال آماده کنیم.

حدود ۷۰ درصد نیاز کاغذ کتاب آموزشی با کاغذ دولتی رفع شد

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه در سال گذشته از حدود ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش، بیش از ۳۵ هزار تن کاغذ از خارج وارد می‌شد، افزود: امسال با حمایت دولت ۴۲۰۰ تن مقوا برای جلد کتاب و ۷۰ درصد کاغذ را از داخل تولید کردیم. وزارت آموزش و پرورش کارخانه‌های در حال تعطیلی را دوباره به حرکت درآورد و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان بیشتر با کتاب‌های درسی شناخته می‌شود، افزود: نگاه‌های حمایتی کانون پرورش فکری در بحث هنر، اندیشه، کتاب و درس کمک می‌کند. امسال مقام معظم رهبری تذکر دادند که نگاه‌های تربیتی را از کودکان نگیرید و آنها را تقویت کنید. در نتیجه امسال ۱۱ هزار نیروی انسانی را در حوزه معلم و معاون پرورشی جذب کردیم.

او درباره تاثیر معلم‌های پرورشی در کتابخوانی مدارس توضیح داد: فعالیت آنها موجب افزایش کتابخوانی می‌شود ضمن اینکه سالانه در مدراس مسابقه کتاب و کتابخوانی برگزار می‌کنیم. در موضوع کتاب می‌توان با رمان خاص یا تخصص خاص انگیزه کودکان را برای مطالعه بالا برد تا دانش آموزان علاوه بر کتاب‌های درسی به کتاب‌های غیردرسی هم توجه کنند.

احمدی‌لاشکی افزود: علیرغم اینکه همه‌گیری کرونا در ایرنا بیشترین آسیب را به آموزش و پروش زد و مدارس به مدت دو سال به شکل مجازی برگزار شد، یونسکو اعلام کرد آخرین جایی که باید بر اثر کرونا تعطیل شود و نخستین جایی که باید باز شود مدارس هستند.