جعفر شهامت روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان بهسازی شامل ۶۵ کیلومتر لکه گیری و ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی و سازه ای بوده است.
وی ادامه داد: پارسال ۵۸۴ کیلومتر بهسازی و روکش راه در قالب طرح تحول بهسازی جاده های استان خراسان رضوی انجام شد و امسال نیز این عملیات تا رفع خرابی و ترمیم راه های استان ادامه دارد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: نیاز به اقدام فوری برای ترمیم حداقل ۲ هزار کیلومتر از راههای استان وجود داشت و تا کنون بخش اولویت دار آن بر اساس سامانه مدیریت روسازی راهها متناسب با شدت خرابی و ترافیک به میزان ۲۸ درصد بازسازی شد.
شهامت افزود: تاکنون بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال قرارداد برای بهسازی ۲ هزار و ۱۵۲ کیلومتر روکش راه های شریانی، اصلی و فرعی استان طی یک سال اخیر منعقد شده که در صورت تامین قیر و تخصیص به موقع اعتبارات، حداقل هزار کیلومتر از راههای استان امسال بازسازی و بهسازی می شود.
وی ضمن تاکید بر بهسازی گذرگاه های تردد زائران به مشهد و گذرگاه های ترانزیتی ادامه داد: در قراردادهای منعقد شده سهم گذرگاه شمالی به میزان ۲۵۲ کیلومتر، محورهای غربی استان برابر هزار و ۲ کیلومتر، محورهای شرقی به میزان ۴۲۹ کیلومتر و کریدور جنوبی استان برابر ۴۶۹ کیلومتر است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی از اتمام اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در حوزه روکش راه ها خبر داد و افزود: با توجه به عدم وجود پیمانکار توانمند بومی و عدم تطبیق محصول کارخانه های آسفالت شهرستان سبزوار با استاندارد مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در راستای کنترل کیفیت، متاسفانه سرعت پیشرفت این طرح در محدوده شهرستان سبزوار کمتر از انتظار بوده است که در صدد جبران موضوع با افزایش ظرفیت تولید آسفالت و اکیپهای اجرای آن و در صورت لزوم انعقاد قرارداد جدید و خلع ید یکی از پیمانکاران کم کار موجود هستیم.
شهامت افزود: در خصوص بهسازی محورهای سبزوار- اسفراین و سبزوار- بردسکن نیز اعلام می شود تمامی قرارداد های لازم منعقد شده است و برنامه جبرانی برای مواردی که پیمانکار از برنامه زمان بندی عقب باشد در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین به عدم تخصیص قیر از منابع قانون بودجه ۱۴۰۲ در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: در صورت عدم تخصیص به موقع قیر جدید، کارگاههای روکش طی یک ماه آینده با اتمام قیر موجود به ناچار تعطیل خواهند شد و ضرورت دارد پیگیری های همه جانبه در این خصوص در سطح ملی به عمل آید تا امکان تامین حداقل ۱۵ هزار تن قیر برای روکش راهها در حوزه راهداری استان فراهم شود.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راهها در جایگاه دوم کشور قرار دارد.