مرضیه کاوه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح شرایط سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب بیان کرد: بسیاری از مشتریانمان امسال نیامده اند، سامانه و سایت مجازی نمایشگاه کتاب در حوزه اطلاع رسانی ایراد دارد و اطلاع رسانی ضعیف است، ضمن این که قیمت کتاب هم گران است و همه اینها در کمیت متقاضیان و مشتریان ما اثرگذار است.
وی افزود: خودمان در صفحه مجازی و تلگرامی انتشارات اطلاع رسانی کرده ایم اما چون دسترسی به کاغذ سخت شده به همین دلیل قیمت ها به شدت افزایش یافته است، قطعا نمی توانیم منتظر بسیاری از خریداران باشیم.
این فعال حوزه نشر ادامه داد: امسال قیمت کتاب ها دو تا سه برابر شده است و چون ما با هر کاغذی چاپ نمی کنیم و چون موضوعاتی مانند گِرَم کاغذ و جلد و طراحی های جلد برایمان بسیار مهم است، طبیعتا قیمت تمام شده کار هم بالا می رود و این موضوع در کاهش فروش مان نقش دارد.
کاوه در پاسخ به این پرسش که چرا در مقایسه با بسیاری از غرفه های نمایشگاه، این انتشارات اقبال خوبی دارد، گفت: چون ما با هر نویسنده ای کار نمی کنیم و نویسندگان و انتخاب کارهایمان بسیار خاص است؛ هرکتابی را برای انتشار قبول نمی کنیم و کیفیت کاری که چاپ می کنیم از همه لحاظ تایید شده است.
وی افزود: عمده تولید ما در این نشر کتاب هایی با محتوای اجتماعی و عاشقانه است. ما برای نویسندگی دنبال آدم هایی هستیم که اجتماعی نویسی شان خوب باشد، درد جامعه را بفهمند و آن چیزی که مردم می خواهند را بنویسند و یکی از اصل های فروش ما این است که طراحی جلدهای مایمان قابل قبول و جذاب باشد.
ویراستار انتشارت علی در توضیح این که کدام نویسندگان از اقبال خوبی در این انتشارات برخوردارند گفت: آزیتا خیری و سروناز روحی جزو نویسندگانی هستند که آثارشان فروشی بالاتر از سایرین دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که به رغم پیشرفت فناوری و گسترش فضای مجازی و دسترسی به آن چگونه هنوز کتاب های رمان ایرانی مخاطبان قابل توجه دارد، گفت: تفریحات دختران در جامعه محدود است؛ اگرچه امروز این تفریحات بیشتر شده است اما همچنان این محدودیت ها هست. یک دختر از یک خانواده فرهنگی نمی تواند بعد از ساعت ۹ و ۱۰ شب بیرون از خانه باشد و تفریحی و شادی خاصی وجود ندارد درنتیجه این دختران دلخوشی شان این است که چند کتاب بخوانند و چون کتاب های ما فضایش شاد و معمایی است و در نهایت به خیر و خوشی تمام می شود، طرفداران بسیاری دارد.
کاوه گفت: مخاطبان ما عمدتا در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال هستند چون دهه شصتی ها و اوایل ۷۰ با این کتاب ها به روزهای خوب جوانی شان بازمی گردند و می خواهند روزهای خوبشان تکرار شود. به همین دلیل در این سن مخاطبان بسیاری از متولدان این نسل داریم که رمان های ایرانی برایشان نوستالژی است؛ ضمن این که این نسل همچنان به کتاب علاقه دارند.
این ویراستار در پاسخ به این پرسش که دختران چنددرصد مخاطبان آنان هستند و در این کتاب ها به دنبال چه چیزی می گردند، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد مشتریان ما زنان هستند؛ دختران جوان به دنبال داستان هایی هستند که در آنها دختران ناز یا لجبازی می کنند و پسران ناز می کشند؛ موضوعی که در جامعه نیست و به این ترتیب این جوانان در کتاب ها دنبال آن هستند.
وی افزود: کمتر از ۵ درصد مشتریان ما آقایان هستند که عمدتا کتاب ها را برای هدیه می خرند و به ندرت برای خودشان می خرند؛ آنهایی که برای خودشان کتاب ها را می خرند دنبال این هستند که چطور دل خانم ها را به دست بیاورند.
ویراستار انتشارت علی اظهار داشت: وضع اقتصادی کتاب خوب نیست و به شدت از مسئولان خواهش می کنم که وضعیت کاغذ را تنظیم بازار کنند و ورودی دولتی آن آزاد شود. عمده مشکل ناشر بینوا کاغذ است و وقتی مجبوریم کاغذ را گران بخریم، مجبوریم در این چرخه چاپ و حروف چینی و لیتوگرافی و ویراستار با قیمت سرساام آوری هزینه کنیم؛ خودمان رویمان نمی شود که به مردم بگوییم که قیمت یک کتاب ۷۰۰ صفحه ای ۳۰۰ هزار تومان است.
وی تاکید کرد: مقصر کاغذ است و اگر مافیای کاغذ جمع شود وضع ما بسیار بهتر می شود.