به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و «ویتالی ساولیف» وزیر حمل و نقل روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را به امضا رساندند.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است؛ به طوری که رؤسای جمهور ایران و روسیه در ماههای گذشته در تماس های تلفنی و گفتوگوهای دوجانبه بر این موضوع تأکید داشتهاند.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
براساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن رشت - آستارا گفته است: کریدور بینالمللی شمال- جنوب میتواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچهبرون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.
وی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که یکی از پروژههای اولویتدار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این مسیر ریلی، در حقیقت، آسانترین و سهلترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا، راهآهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تأکید کرد: کریدورهای بینالمللی ریلی مختلفی از ایران عبور میکنند که از مهمترین آنها میتوان به کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلامآباد ـ تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.