کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه از هنرمندان خواست با هنری که دارند، در راستای شناخت بهتر و بیشتر ریشه‌های هویتی و تاریخی این سرزمین به مردم بویژه نوجوانان و جوانان کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدطیب صحرایی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد که در یادمان شهدای عملیات مرصاد کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: قالب داستان اکثر نمایشنامه ها، فیلم ها و تئاترها درباره موفقیت و پیروزی قهرمانان است زیرا هیچ کس از شکست و ذلت خوشش نمی آید.

وی گفت: بنابراین اکثر کار هنرمندان بازی در داستان قهرمانان است و تاریخ ما پر از قهرمان واقعی است که باید برای هویت بخشی به جامعه مان با انسجام فکری و عملی به آنها بپردازیم.

صحرایی بیان داشت: خیلی از کشورها چون قهرمان ندارند، با خلقیات و تفکر و در راستای هویت بخشی به جامعه شان آن را توهمی خلق می کنند، قهرمان سازی و هویت سازی می کنند اما ما در تاریخ کشور و استان کرمانشاه کلی از قهرمانان واقعی داریم که نسبت به داستان زندگی، جوانمردی، از خود گذشتگی و فداکاری شان برای مردم و سرزمین مان به آن باید بپردازیم؛ مانند شهدای این نقطه یادمان مرصاد که فقط در اینجا ۶۸۵ فرزند برومند برای دفاع از وطن شان خون پاک شان را تقدیم کردند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با بیان اینکه باید قدر داشته های هویتی خود را بدانیم، گفت: اگر هویت را از ما بگیرند دیگر هیچ چیزی نداریم و همه چیز خود را از دست می دهیم زیرا نسبت به مسائل پیرامونی خود بی تفاوت می شویم.

صحرایی در ادامه از هنرمندان خواست با هنری که دارند قسمتی از این هویت و ارزش ها قهرمانان را به نسل آینده، نوجوانان و جوانان منتقل کنند تا با بی تفاوتی از کنار بسیاری از ارزش ها، داشته هایمان رد نشوند و از ظرفیت های هویتی و تاریخ خود در راستای توسعه، پیشرفت استان و کشور استفاده کنند.

وی یاد کردن از شهدا و یادمان آنها را یادآوری ارزش ها و آرمان های آنها برای دفاع از سرزمین و مردم قلمداد کرد و گفت: ما با پرداختن به داستان شهدا در واقع به خودمان یادآوری می کنیم، چگونه منافقین با جنایت خود بیش از ۱۷ هزار نفر را به خاک خون کشیدند و شهید کرد، چه کسانی بودند و از یاد نبریم.

گفتنی با حضور محمد طیب صحرایی چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد با حضور ۱۲۰ هنرمند در یادمان شهدای مرصاد کار خودش آغاز کرد.

همچنین از شعر ملی مرصاد، کتاب های آثار برگزیده جشنواره ملی تئاتر مرصاد در دوره گذشته نیز رونمایی شد.

پایان بخش این مراسم اجرای یک تئاتر خیابانی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌عملیات مرصاد روزهای چهارم و پنجم مردادماه ۶۷ با رمز یا صاحب الزمان (عج) بمنظور مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده از سوی نیروهای بسیج و سپاه با پشتیبانی ارتش در اطراف شهر اسلام آبادغرب در استان کرمانشاه انجام گرفت.
در این عملیات که منافقین آن را عملیات فروغ جاویدان نامیدند، رجوی خود شخصاً و مطابق معمول، شرکت نداشت و از داخل خاک عراق، عملیات را هدایت می‌کرد. فرمان آتش را نیز مریم رجوی و البته از محل امنی در خاک عراق صادر کرد.
رزمندگان اسلام روز پنجم مرداد عملیات مرصاد را آغاز کردند و طی چندین ساعت، صدها تن از منافقین را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار وا داشتند. در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند.