به گزارش ایرنا، روابط عمومی دروازه ورودی هر سازمانی است که شاید آن چنان که باید به ماهیت وجودی آن پی نبردهایم.
فعالین سخت کوش پرکار دنیای ارتباطات، همیشه در جلسات و همایش ها حضور دارند اما بیشتر در حاشیه! شاید این ترکیب نزدیکترین وصف برای صاحبان ویترین سازمان ها، ادارات و نهادها در همه روابط عمومیها باشد: پرکار چون هیچ روابط عمومیای در هیچ سازمان و نهادی روز خلوت کاری ندارد؛ حتی اگر تبیین همه اقدامات سازمان و نهاد متبوع هم تمام شده باشد، باز این کارکنان درون مجموعه هستند که از روابط عمومی چشمداشت دارند.
روابط عمومیها در این سالها اهمیت مضاعفی یافتهاند. به طوری که در شکلگیری ارتباطات موثر که لازمه تحقق جهاد تبیین و دغدغه مقام معظم رهبری است، نقش اساسی ایفا میکنند و این نقش طبعاً در دولت سیزدهم که مردمی بودن و عدالت محوری را بر تارک برنامههای خود نشانده، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
جهاد تبیین دغدغهای اساسی است که همواره از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بهعنوان فریضهای مهم و ضروری توصیهشده و در این خصوص انتظار از روابط عمومیها دوچندان است. به نظر میرسد؛ رویهها و شیوههای اطلاعرسانی و اقناع افکار عمومی که در گذشته مورداستفاده قرارگرفته دیگر چندان کارگشا نیست و لازم است با بهرهگیری از ابزارها و تکنیکهای نوین ارتباطی، تبلیغاتی و روابط عمومی، خدمات فعالان و خدمتگزاران عرصه تولید در راستای اطلاعرسانی عملکرد خوب سازمانهای موفق معرفی و تبیین شود.
روابط عمومیها در ایجاد امیدآفرینی بین مردم بیشتر تلاش کنند
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تبریک روز «ارتباطات و روابط عمومی» به فعالان سختکوش و مبتکر این عرصه ابراز امیدواری کرد: روابط عمومیها به عنوان پیشانی و نمایشگر سازمانها، بتوانند در امر اطلاع رسانی و ایجاد امیدآفرینی در جامعه و بین مردم بیش از گذشته اثرگذار باشند و تلاش کنند.
«عبدالله الماسی» افزود: بی شک نقش تلاشگران حوزه ارتباطات و روابط عمومی به عنوان پیشانی و نمایشگر سازمان، در پیشرفت، توفیق و سربلندی مجموعه یک واقعیت انکار ناپذیر است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر نامگذاری روزی به نام روز ارتباطات و روابط عمومی که به مثابه آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات مردم از سازمانها و نهادها عمل می کنند، بیانگر اهمیت روز افزون شبکههای ارتباطی در دنیای پیچیده امروز است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: این روز می تواند زمان مناسبی برای بررسی اقدامات گذشته و راههای طی شده توسط روابط عمومی ها و ترسیم و تبیین افق ها و چشم اندازهای پیش رو برای رقم زدن فردایی بهتر است.
الماسی ابراز امیدواری کرد در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شده است، روابط عمومیها به عنوان یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در امر اطلاع رسانی و امیدآفرینی، با هم افزایی و همیاری داخل و بیرون سازمانی بتوانند بیش از پیش در راستای منافع ملی و اهداف انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند.
روابط عمومی ها مروجان اخلاق نیک هستند
مدیرکل سابق روابط عمومی و امور بینالملل استانداری کرمانشاه نیز با تبریک روز جهانی "روابط عمومی و ارتباطات"، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: روابط عمومیها در دستگاه اجرایی و کسب و کارها به لحاظ گستردگی وظایف به ویژه در حوزه اطلاعرسانی، درد بسیار و رنج بیشماری را متحمل میشوند و همیشه با حجم زیادی از کار مواجه هستند.
«وحیدخسروی» در تعریف روابط عمومی به هنر مردمداری اشاره کرد و افزود: روابط عمومی فرآیندی مبتنی بر ارتباطات و چیزی غیر از مردمداری نیست، باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا انتظارت مخاطبان را به سازمان و یا دستگاه اجرایی منتقل و برای تحقق آن تلاش کند.
وی در ادامه گفت: روابط عمومی به نوعی در گفتار، رفتار و کردار باید الگوی اخلاقی و مروجان اخلاق و کردار نیک باشند.
وی یادآور شد: با توجه به رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکههای اجتماعی این امکان فراهم شده که مردم به سادگی بتوانند به روابط عمومیها دسترسی و گفتوگو تعاملی داشته باشند.
خسروی خاطرنشان کرد: قرار نیست در سازمانهای دولتی و خصوصی آنچه را که روابطعمومیها مطلوب میپندارند به مردم منتقل کنند، بلکه روابط عمومی باید شرایطی گفتوگو تعاملی را فراهم کند تا مردم بتوانند هم در تدوین اهداف مشارکت داشته باشند و هم با نظرات و پیشنهادات نقش خود را برای توسعه برنامهها لحاظ کنند تا انشاءالله در آینده شاهد پیشرفت، توسعه و بالندگی استان باشیم.
وی پویایی و خلاق بودن را از ویژگیهای بارز روابطعمومیها دانست و گفت: در کنار مردم هستیم درد و دلها را میشنویم و همه مشکلات را درک میکنیم و به خواستههای آنها احترام می گذاریم.
روابط عمومی باید انتقال دهنده مشکلات مردم به مدیران باشد
«افشین شورچه» مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تبریک روز روابط عمومی، روابط عمومی ها را پل ارتباطی میان دستگاه های اجرایی و مردم معرفی کرد و گفت: روابط عمومی ها زبان گویای سازمان خود هستند که علاوه بر بیان عملکرد و اقدامات انجام شده باید انتقال دهنده مشکلات مردم به مدیران دستگاه خود نیز باشند.
وی با اشاره به غنی بودن ظرفیت رسانه ای و روابط عمومی در استان، خاطرنشان کرد: از این ظرفیت مناسب می توان برای توسعه بیشتر استان و رفع مشکلات استفاده کرد.
وظایف روابط عمومی ها فراتر از صدور پیام های تبریک و تسلیت است
«پیام رمضانی» مسئول روابط عمومی اداره غله و خدمات بازرگانی کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد رویه منسجم میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان در مواقع ضروری و حساس به منظور پرهیز از جزیره ای عمل کردن را ضروری برشمرد.
وی همچنین وظایف روابط عمومی ها را فراتر از صدور پیام های تبریک و تسلیت برشمرد و گفت: آن ها می توانند در بسیاری از تصمیم گیری ها کنار مسئولان سازمان خود قرار گیرند و مطمئنا اگر اینگونه شود قطعا شاهد اقدامات بهتری در راستای رفع مشکلات مردم خواهیم بود.
رمضانی با بیان اینکه مسئولان سازمان ها باید بهای بیشتری به روابط عمومی ها بدهند، یادآوری کرد: اصحاب رسانه و روابط عمومی ها در کنار هم می توانند اقدامات بزرگی انجام دهند به شرطی که بیشتر ددیه شودند و از حمایت های لازم برخوردار باشند.
فعالیت روابط عمومی ها باید امیدبخش و در راستای خنثی سازی نقشه های دشمنان باشد
«رامین همتی» مسئول روابط عمومی فرمانداری سنقر کلیایی نیز در گفت و گو با ایرنا، یکی از مشکلات فعلی روابط عمومی بسیاری از دستگاه های اجرایی را کمبود نیرو عنوان کرد و گفت: همین مشکل باعث شده تا فرد یا افرادی که در این جایگاه حضور دارند به خاطر فراوانی کارها نتوانند آنگونه که باید به وظایف خود که عمدتا تعامل با جامعه بیرونی سازمان و انتقال مشکلات مردم به درون آن است عمل کنند.
وی همچنین ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند باید آنقدر انگیزه و توان داشته باشند که بتوانند به خوبی از انجام وظایف محوله برآمده و خدمات صورت گرفته در راستای امید بخشی به مردم و خنثی کردن نقشه دشمنان برای القای حس ناامیدی را اطلاع رسانی کنند.
همتی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت نسبت به ساماندهی نیروهای روابط عمومی و ارتقاء جایگاه آن ها اقدام کند.
بدون شک توفیق در عرصه ارتباطات در کنار دیگر بایستهها، مستلزم وجود روابط عمومی توانمند با افق دید وسیع برای رصد و پایش مسائل است که بسان مکمل ارکان رشد تولید، در گردش اطلاعات، شناخت مطالبات و نیازهای گروههای ذینفعان نقشآفرینی کند و با پاسخگویی بههنگام، دستاوردها را به جامعه انعکاس دهد و بازویی قدرتمند در پیشبرد اهداف متعالی شرکت و سازمان برای ایجاد امید و آرامش باشد.