تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴

زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی استان زنجان گفت: کیفیت هوای استان با وجود پیش بینی بارش‌های پراکنده باران و وزش باد نسبتا شدید از بعدازظهر امروز /پنجشنبه / کاهش می‌یابد.

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون آسمان اغلب مناطق استان صاف و در شهرستان طارم ابری است، گفت: از بعدازظهر افزایش پوشش ابرها، وزش باد نسبتا شدید و بارش های پراکنده باران در برخی نقاط روی خواهد داد.

وی به کاهش کیفیت هوای استان از بعدازظهر امروز اشاره کرد و یادآور شد: این وضعیت جوی تا صبح شنبه ادامه دارد و از بعدازظهر یکشنبه با تقویت سامانه بارشی شاهد بارشهای رگباری و رعد و برق در مناطق مختلف استان خواهیم بود که در این وضعیت احتمال آبرگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیرها وجود دارد.

سلطانی از هموطنان خواست از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند و اقدامات پیشگیری از آبگرفتگی معابر را انجام دهند.

وی با اشاره به نفوذ سامانه همرفتی و صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در استان، یادآور شد: این وضعیت جوی در شهرستانهای زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره، ایجرود، ماهنشان، طارم و سلطانیه اثرگذار خواهد بود.

سلطانی خاطرنشان کرد: این وضعیت جوی از بعدازظهر پنجشنبه با آغاز بارش های رگباری و تگرگ، وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و غبار آغاز خواهد شد و تا اواخر روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود نسبت به محافظت از تاسیسات کشاورزی، گلخانه ها و انبارها، جمع آوری و انتقال بقایای گیاهی و پاکسازی انهار و جوی ها اقدام و تجهیزات محافظتی در برابر تگرگ را آماده و از سمپاشی و محلول پاشی گیاهان خودداری کنند.

سلطانی با بیان اینکه دمای هوا در این استان تا روز شنبه هفته آینده گرم است و روزهای یکشنبه و دوشنبه به طور موقت دما کاهش می یابد، افزود: دمای فعلی شهر زنجان ۱۱ درجه سانتیگراد است که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش دارد.

سلطانی با اشاره به میزان نوسان دمای هوای شهرهای مختلف استان، خاطرنشان کرد: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان پنج و ۲۴ درجه، خرمدره هشت و ۲۴ درجه، ابهر هفت و ۲۴ درجه، آببر ۱۳ و ۲۴ درجه، سلطانیه سه و ۲۲ درجه، قیدار پنج و ۲۴ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۲۶ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.