یزد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تقویت رسانه‌های محلی و حمایت از نشریات استانی را از رویکردهای این اداره کل عنوان کرد و گفت: به همین منظور ایجاد موازنه بین مطبوعات استانی و سراسری در زمینه اختصاص آگهی‌های ثبتی و دولتی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

احسان عابدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال ۱۴۰۱ جمعا ۶۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون ریال آگهی ثبتی و دولتی به نشریات محلی و سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان تعلق گرفت که از این میزان ۲۲ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال سهم نشریات استانی و ۳۸ میلیارد و ۱۵۵ میلیون ریال نیز سهم سرپرستی‌ نشریات سراسری بوده است.

وی تصریح کرد: طبق بخشنامه های جدید و توصیه های نهادهای نظارتی در خصوص توزیع آگهی ها، رعایت مر قانون ملاک تخصیص آگهی به نشریات و رسانه های محلی و سراسری قرار گرفته است و به همین دلیل فقط پنج نشریه استانی شرایط دریافت آگهی را احراز کرده اند و طبق قانون امکان تخصیص آگهی به سایر نشریات و مطبوعات استان وجود ندارد.

در سال ۱۴۰۱ جمعا ۶۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون ریال آگهی ثبتی و دولتی به نشریات محلی و سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان تعلق گرفتعابدی نشریات استانی مشمول دریافت آگهی های ثبتی و دولتی را روزنامه‌های پیمان یزد، بشارت یزد و صبح یزد، هفته نامه افق کویر و دوهفته نامه ۱۵ دی ابرکوه دانست و یادآور شد: این نشریات شرایط دریافت آگهی که یکی از مهمترین شرایط آن نظم در انتشار است را دارا بوده اند که در بین این نشریات بیشترین سهم متعلق به ۲ روزنامه بشارت یزد و پیمان یزد بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: طبق قانون باید ۷۰ درصد آگهی های دولتی به نشریات استانی و ۳۰ درصد به سرپرستی روزنامه های سراسری اختصاص یابد، اما ادارات و دستگاه‌های دولتی استان معمولاً اصرار دارند آگهی خود را در روزنامه های سراسری منتشر کنند که این موضوع باعث تضعیف نشریات استانی شده است.

عابدی افزود: به همین منظور از ابتدای سال ۱۴۰۱ با پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار یزد در دستوری به مدیران استانی، بر حمایت از مطبوعات استان تاکید کرد که انتظار می رود این دستور استاندار بیش از پیش مورد توجه مدیران دستگاه‌ها قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: سرپرستی روزنامه‌های سراسری نیز مانند گذشته مورد توجه و حمایت قرار دارند، اما تقویت مطبوعات و رسانه‌های محلی تاثیر بیشتری در انتشار اخبار و اطلاع رسانی مسائل استان و شهرستانها دارد، لذا به دنبال ایجاد موازنه بین حمایت از هر ۲ گروه هستیم.

بر اساس آخرین آمار سامانه جامع رسانه های کشور ، استان یزد دارای ۱۹۳ رسانه محلی و نمایندگی رسانه های سراسری است که این تعداد متشکل از ۴ روزنامه، ۱۳ هفته نامه ، هشت دو هفته نامه، ۱۵ ماهنامه، ۲ دوماه نامه، ۲۵ فصلنامه، ۱۶ دو فصلنامه و ۵۱ رسانه برخط است.