تهران - ایرنا - نماینده مجلس سوریه گفت: گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه عامل کوچاندن و آوارگی شهروندان سوری هستند و غرب از طریق این گروهها با مساله این آوارگان معامله می‌کند.

به گزارش ایرنا، «علی عودة الجضعان» امروز (شنبه) در گفت و گو با شبکه «رووداو» گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه را عامل کوچاندن شهروندان سوری از خانه و کاشانه خود دانست و افزود: دولت سوریه به دنبال بازگرداندن آوارگان است و مسئولیت حفاظت، حمایت و امنیت آن‌ها را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: غرب با مساله آوارگان سوری معامله می‌کند؛ در حالی که دولت سوریه می‌خواهد طبقه تحصیل کرده و کارگر برای برخورداری از یک زندگی آزاد و شایسته به خانه‌های خود بازگردند.

الجضعان درباره نشست سران اتحادیه عرب که دیروز با حضور رئیس جمهور سوریه در جده عربستان برگزار شد، گفت: اجلاس جده نشان داد که کشورهای عربی بر اختلافات قبلی خود غلبه کرده اند.

وی افزود: اجلاس جده یک نشست استثنایی در زمان و شرایط استثنایی برگزار شد و اجلاسی برای التیام شکاف عربی و متحد کردن صفوف مشترک و اجتناب از اشتباهات گذشته بود.

نماینده مجلس سوریه با بیان اینکه اجلاس جده اعراب را متحد کرد، افزود که آن‌ها بر همه اختلافات قبلی خود که منجر به ایجاد شکاف در بین صفوف اعراب و دخالت کشورهای خارجی شد، غلبه کردند.

الجضعان درباره روند آشتی ها در منطقه گفت: ما از هر اقدامی که در سایه جو مثبت دیدگاه‌ها را با هر طرف نزدیک‌تر کند، استقبال می‌کنیم.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز جمعه (۱۹ مه) پس از ۱۲ سال غیبت در سی و دومین نشست سران اتحادیه کشورهای عربی در جده عربستان سعودی سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه ما با فرصتی تاریخی مواجه هستیم تا با کمترین دخالت خارجی، امور خود را از نو سامان دهیم، تاکید کرد: مسائلی که روزانه ما را درگیری کرده است را نمی‌توانیم بدون درمان علائم، آن‌ها را درمان کنیم بنابر این همه این مسائل مربوط به عناوین بزرگتری است که در مراحل قبلی آن‌ها را معالجه نکردیم.