اجلاس جده با هدف رفع بحران های منطقه در کنار توافق ایران و عربستان اهمیت زیادی دارد

دمشق - ایرنا - روزنامه عرب زبان الجزیره نوشت : اجلاس جده باتوجه به توافق میان عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دو کشور و تلاش‌های موجود و همچنین دارا بودن ابتکاراتی برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران های سودان، سوریه و یمن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایرنا ، روزنامه های عرب زبان به سی و دومین نشست اجلاس سران عرب که امروز جمعه در شهر جده عربستان با حضور حدود ۱۵ تن از رهبران، رؤسای جمهور، پادشاهان و شاهزادگان کشورهای عربی آغاز و در حال برگزاری است، توجه زیادی کردند.

روزنامه عکاظ در مقاله امروز خود نوشت: همه انتظارات نشان می‌دهد که نشست جده یکی از موفق‌ترین اجلاس‌های عربی خواهد بود، زیرا مشخصه آن وجود اراده سیاسی واقعی است که می‌توان برای حل بحران‌ها در کشورهای عربی بر آن بنا نهاد.

این روزنامه افزود: آنچه که به ویژه قابل توجه است، مشارکت سوریه با حضور بشار اسد رئیس جمهور این کشور در کار اجلاس سران پس از بازگشت به موقعیت طبیعی خود در قلب عرب است، جایی که انتظار می رود بخش بزرگی از قلب عربها را اشغال کند.

فلسطین باید در راس باشد

این روزنامه خاطرنشان کرد: به هیچ وجه موضوع فلسطین، تحولات آن و آنچه که مقامات اشغالگر رژیم اسرائیل انجام می دهند، باید در راس تصمیماتی باشد که از نشست جده انتظار می رود، از جمله تایید حمایت از آرمان فلسطین که بایستی از سوی اعضا در اولویت قرار بگیرد. قطعا انتظار می رود اجلاس عرب بر پایبندی کمک به مردم فلسطین در ایجاد کشوری مستقل با پایتختی قدس شریف، بر اساس یکی از مفاد طرح صلح عربی و گزینه راهبردی اعراب می باشد ،پافشاری کند.

روزنامه عکاظ در مطلبی دیگر با عنوان (جده، قطب نمای عرب ها و اجلاس متفاوت ) نوشت : تفاوت این اجلاس را بازگشت سوریه به کشورهای عربی و پایان جدایی دانست که بیش از ۱۲ سال از آن می گذرد.

این روزنامه بر این باور است که حوادث اخیر (سرزمین سوریه و مردم آن) پس از زلزله فوریه گذشته، نیاز به تجدید نظر، قطع دست بیگانگان و بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی خود در (کالبد عرب) دارد.

توافقنامه امضا شده توسط عربستان با جمهوری اسلامی ایران

روزنامه الجزیره نیز در سرمقاله خود نوشت: اهمیت نشست جده در این است که با توجه به تحولات رخ داده در منطقه و جهان و با توجه به حمایت عربستان از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در منطقه، از جمله توافقنامه امضا شده توسط عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط بین دو کشور و تلاش‌های موجود، ابتکاراتی برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران های سودان، سوریه و یمن وجود دارد.

روزنامه البلاد نیز در مقاله ای با عنوان (اجلاس جده، آرزوهای بزرگ برای عصر جدید صلح و رفاه اعراب) اشاره کرد:این اجلاس در میان امیدها و آرزوهای بزرگ برای عصر جدیدی از صلح، ثبات و صلح در حال برگزاری است.

با توجه به شرایط استثنایی که منطقه و جهان از آن رنج می‌برند، رفاه برای همه کشورها و ملت‌های عربی، بحران‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاب می‌کند که کشورهای عربی مکانیسم‌هایی برای رویارویی با چالش‌های مشترک، ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای و دستیابی به رفاه پیدا کنند.

این روزنامه معتقد است که عربستان سعودی مایل است نقشی محوری در حمایت از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ایفا کند که به همه پیامدهای آن پایان دهد، وحدت، امنیت و ثبات آن را حفظ کند و آن را به کشورهای عربی بازگرداند.

راه حل سیاسی تنها راه حل بحران در سوریه

البلاد خاطرنشان کرد : این بر اساس اعتقاد عربستان است که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران در سوریه است و بر اساس پیوندهای برادرانه است که مردم عربستان و جمهوری عربی سوریه را متحد می کند و به دلیل تمایل به همین مشارکت است.

به همین منظور و برای ایجاد توسعه اقدامات مشترک عربی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و در تعامل با تصمیم اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عربی در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، عربستان تصمیم گرفت کار نمایندگی دیپلماتیک خود در جمهوری عربی سوریه را از سر بگیرد.

روزنامه الشرق الاوسط نیز مقاله ای با عنوان اجلاس جده.. نقش امید و تجدید، منتشر کرد که در آن نوشت: آنچه اجلاس جده را به رویدادی محوری تبدیل می کند این است که در زمانی ممتاز برگزار می شود. پس از یک دهه ناآرامی ناشی از امواج بهار عربی از یک سو، سپس همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ از سوی دیگر و سپس جنگ اوکراین، تأثیر آشکاری بر این نشست اعراب برجای گذاشت.

روزنامه الیوم خاطرنشان کرد: اجلاس سران عرب در جده با هدف تقویت رایزنی و هماهنگی بین کشورهای برادر عربی در خصوص تلاش برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه و ارتقای منافع اعراب به ویژه با توجه به تغییرات پی در پی و تشدید بحران ها در سطح بین المللی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha