به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رشته طراحی پارچه و لباس چند سالی است که به عنوان یکی از رشتههای دانشگاهی در کشور شناخته شده است، اما متاسفانه منابع درسی و مطالعاتی در این رشته نسبت به سایر رشتههای هنری کم است و دانشجویان علاقهمند هستند به اطلاعات بهروز و جدیدی در این حوزه دست پیدا کنند، ناشرانی هم که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت میکنند نادر هستند.
موسسه انتشاراتی «جمال هنر» از جمله نهادهایی است که به صورت تخصصی در حوزه انتشار کتاب طراحی مد و لباس فعالیت میکند.
کمبود ناشر در حوزه مد و لباس
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» درباره وضعیت نشر در حوزه مد و لباس به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیشتر ناشران در زمینههای مختلف هنر از جمله گرافیک، نقاشی و سینما فعالیت میکنند و ناشری به صورت تخصصی در حوزه طراحی مد و لباس فعال نیست.
محمد امیری گفت: با توجه به اینکه رشته طراحی پارچه و لباس رشته جدید دانشگاهی است و چند سالی است در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد، کتاب مناسب در این حوزه محدود است و براساس عرف و فرهنگ کشور باید به دنبال کتابهایی باشیم که امکان انتشار آنها وجود داشته باشد.
وی افزود: در زمینه انتشار کتابهایی در حوزه مد و لباس پیشرفت قابل توجهی نداشتیم، ناشران و افرادی که در این حوزه در خارج از کشور فعالیت میکنند، پیشرفتهتر هستند و علاقهمند هستیم که آثار آنان را ترجمه و منتشر کنیم اما اغلب کتابها تمام رنگی هستند و نیازمند اعتبار بسیاری است که به دلیل افزایش قیمت کاغذ و هزینههای چاپ، باید کتابی را چاپ کنیم که بدانیم حتما به فروش میرود.
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» خاطرنشان کرد: آثار مختلفی برای انتشار پیشنهاد میشود که توسط کارگروه، کتاب را سنجش میکنیم و با توجه به محتوا بعضیها را نمیپذیریم و بعضیها را میپذیریم.
وی با بیان اینکه بیشتر کتابهای منتشر شده در حوزه مد و لباس ترجمه شده است، اظهارداشت: کتابهایی که در خارج از کشور منتشر میشوند، پیشرفتهتر و بهروزتر هستند و مخاطبان بیشتر علاقهمند هستند که کتابهای ترجمه شده را تهیه کنند تا کتابهای تالیفی، چون کتابهایی هم که تالیف میشوند اغلب گردآوری از همان کتابهای خارجی است.
امیری گفت: مخاطبان بیشتر به دنبال کتابهای بهروز هستند و علاقهمند هستند برندهای مختلف در حوزه مد و لباس را بیشتر بشناسند و در مورد نحوه برندسازی ایدهیابی کنند، علم ما در حوزه برندسازی ضعیف است و در این زمینه آنچنان کار پژوهشی نشده است.
فارغالتحصیلان مد و لباس با صنعت آشنایی ندارند
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» بیان کرد: کتابهای این انتشارات بیشتر جنبه دانشگاهی دارد و مکملی برای آموزشهای دانشگاه است، هر چند که حلقه گمشدهای میان دانشگاه و صنعت وجود دارد، فارغالتحصیلان دانشگاه با حوزه صنعت و بازار کار آشنایی ندارند، به همین دلیل اغلب آنان وقتی وارد صنعت و بازار کار میشوند به دلیل آشنایی نداشتن با حوزه صنعت آسیب میبینند.
امیری درباره برگزاری جشنوارههای مد و لباس و برندسازی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار میشود، اظهارداشت: چند سالی در این جشنوارهها شرکت کردیم و خیلی خوب بود اما در شرایط شیوع کرونا استقبال از این رویداد کم شد، هر چند که جشنوارههای مد و لباس در گذشته کاستیهایی هم داشت اما در نوع خود قابل توجه بود، ما در رویدادها و جشنوارههای مختلف حوزه مد و لباس شرکت میکنیم تا این رشته و کتابهای مرتبط با آن را معرفی کنیم؛ چون بسیاری از این کتابها شناخته شده نیستند و بسیاری از دانشجویان مطلع نیستند که چنین کتابهایی منتشر شده است.
ارایه ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه مد و لباس
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» گفت: این موسسه از سال ۱۳۸۱ با انتشار کتابهایی در حوزه هنر آغاز به کار کرده و حدود ۱۳ سال است که به صورت تخصصی در زمینه مد و لباس فعالیت میکند.
وی افزود: انتشارات «جمال هنر» امسال با ۲۰۰ عنوان کتاب و سه کتاب جدید؛ دو کتاب ترجمه شده و یک کتاب تالیفی در نمایشگاه کتاب شرکت کرد و قرار است هشت کتاب جدید مفید و کاربردی در حوزه مد و لباس را هم امسال منتشر کند که امیدواریم حمایتهایی صورت بگیرد و قیمت کاغذ کاهش پیدا کند تا بتوانیم این کتابها را منتشر کنیم؛ این کتابها جامع و کامل و با صفحات زیاد و به صورت رنگی است و با این افزایش قیمتها، بسیار هزینهبر است.
امیری درباره استقبال مخاطبان از سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: ما سال گذشته در نمایشگاه شرکت نکردیم اما قبل از شیوع کرونا هر سال در این رویداد شرکت میکردیم، امسال در مقایسه با سالهای گذشته استقبال کمتر بود، با توجه به تجربههای سال گذشته تصورمان از استقبال مخاطبان بسیار متفاوت بود، امسال مردم بیشتر نظارهگر بودند تا خریدار، در همه حوزهها نشان میداد که فروش به دلیل افزایش قیمتها یا علتهای دیگر خیلی افت کرده است.
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» افزود: همچنین امسال بنهایی که برای نمایشگاه کتاب اختصاص داده شد فقط در خرید مجازی قابل استفاده بود، مخاطبان در خرید حضوری نمیتوانستند از این بنها استفاده کنند، سالهای گذشته با توجه به بنها و تخفیفهایی که در نمایشگاه کتاب ارایه میشد، حضور هنرجویان هم بیشتر و نمایشگاه پرشورتر بود، امسال وقتی مخاطبان میتوانستند اینترنتی خرید کنند، دیگر نیازی به حضور آنان در نمایشگاه نبود و استقبال هم کم شد، امکان استفاده از بنهای کتاب باید هم به صورت مجازی و هم حضوری وجود داشته باشد تا بر روی استقبال از نمایشگاه نیز تاثیر مثبت داشته باشد.
وی درباره قیمتها و تخفیفهای ارایه شده در نمایشگاه اظهارداشت: با توجه به هزینهها، سعی کردیم که قیمت کتابهای انتشارات متناسب باشد تا مشتری بتواند خریدش را انجام بدهد، در شرایط فعلی با افزایش قیمتها اگر بخواهیم کتابی را منتشر کنیم، همان مبلغی که کتاب را میفروشیم، باید برای چاپ اختصاص دهیم، به همین دلیل تخفیف ۱۵ درصدی را در نمایشگاه در نظر گرفتیم.
امیری گفت: سال گذشته قیمت کاغذ، بندی ۷۰۰ هزار تومان بود، اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و هزینه کاغذ گلاسه کیلویی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است، ما از کاغذ آزاد برای انتشار کتابها استفاده میکنیم، وزارت ارشاد کاغذهایی که ارایه میدهد، بالک است که مورد استفاده ما نیست، ما کاغذی که استفاده میکنیم یا باید کاغذ ۸۰گرم سفید یا گلاسه باشد، بیشتر برای چاپ کتابها از کاغذ گلاسه استفاده میکنیم تا رنگ و تصویر را به خوبی نشان دهد.
مدیر فنی و فروش موسسه انتشاراتی «جمال هنر» افزود: در مواردی برای اینکه قیمت چاپ کتابها کاهش پیدا کند از کاغذ تحریر استفاده کردیم که خیلی از مشتریان انتقاد کردند که چرا از کاغذهای معمولی استفاده کردیم که کیفیت و رنگ در آنها مشخص نیست.
سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) و همزمان به صورت مجازی در https://ketab.ir/ برپا شد.