آبادان - ایرنا -همایش تجلیل از بانوان و دختران ایثارگران شهرستان خرمشهر در آستانه فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزاد سازی این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان یکشنبه در این آیین گفت: بیش از ۶ هزار جوان در راه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیدند و باید رشادت آنها به نسل جوان انتقال یابد.

سردار عبدالرضا مرادحاجتی اظهارکرد: رزمندگان اسلام و جوانان غیور ایرانی با دست خالی و در تقابل با دشمن تا دندان مسلح به پیروزی رسیدند و آنها را از خاک وطن بیرون راندند.

وی افزود: خرمشهر به واسطه عملیات بیت المقدس پس از 580 روز از چنگ دشمن رها شد و این اتفاق با چیزی جز اتحاد و همدلی رزمندگان به وجود نیامد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان‌کرد: به لطف خدا و با اتکا به جوانان داخلی اکنون ایران دارای ظرفیت‌های استراتژیک است که هیچ کشوری جرات تعرض به آن را ندارد.

مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، نیز در این آیین گفت: معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری مرکز موزه دفاع مقدس شهرستان خرمشهر، با توجه به تقارن گرامیداشت روز دختر و ایام سالروز آزادسازی خرمشهر، ابتکاری به خرج داد که طی آن، از بانوان و دختران فرهیخته و ایثارگر خرمشهر برای نخستین بار در مراسمی باشکوه تجلیل به‌عمل آید.

محمدرضا یونس‌زاده با گرامی داشت یاد و خاطره رزمندگان بانوی خرمشهری که نقش مهمی در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر و دوران دفاع مقدس ایفاء کردند بیان‌کرد: امسال به‌گونه متفاوتی به ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام در واقعه آزادسازی خرمشهر پرداخته خواهد شد.

در این همایش، از اسوه‌های ایستادگی و بانوان رزمنده ۴۵ روز مقاومت خرمشهر تجلیل شد.

همچنین تقدیر از بانوان فرهیخته خرمشهر در عرصه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و پژوهشی، بخش دیگری از این همایش بود.

به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه‌های دفاع مقدس به شمار می‌رود به‌طوری که می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.

این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز و رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه کارون در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.