تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران گفت: شعار این دانشگاه برای تحقق دانشگاه کارآفرین را جهاد علمی با رویکرد مسوولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: اگر چنین شعاری را مطرح کردیم، یعنی لازم است که ساختار درونی دانشگاه تهران را متحول کنیم و به همین دلیل باید متناسب با اهداف دانشگاه کارآفرین پیش برویم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدمحمد مقیمی روز دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران افزود: نباید با نگاه بروکراتیک به واحدهای آموزشی نگاه شود. شعار دانشگاه تهران برای تحقق دانشگاه کارآفرین جهاد علمی با رویکرد مسوولیت اجتماعی است و اگر چنین شعاری را مطرح کردیم، یعنی لازم می‌دانیم که ساختار درونی دانشگاه تهران را متحول کنیم و به همین دلیل باید متناسب با اهداف دانشگاه کارآفرین پیش برویم.

وی ادامه داد: اگر ساختار موجود دانشگاه نتواند اهداف را محقق کند، همه تلاش‌های ما بیهوده است. به جای رویکرد جزیره‌ای به ماموریت‌های مختلف دانشگاه باید مجموعه را در قالب منظومه‌ای، شبکه‌ای و پیوسته مدیریت کنیم. یکی از ایرادات در بخش آموزش عالی رویکردهای بروکراتیک در اداره و مدیریت آنها است.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه اقداماتی برای تحول بروکراتیک در دانشگاه تهران انجام شده است، یادآور شد: یکی از این اقدامات برگزاری نمایشگاه کار است. کار فرهنگی به صورت جزیره‌ای ممکن نیست و باید در همه حوزه‌ها جاری و ساری باشد تا پایدار و اثرگذار شود.

مقیمی اظهار داشت: یکی از ضعف‌هایی که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن گله کردند،آن است که رشته‌هایی وجود دارد که بازار کار برای آنها نیست. وزیر علوم کمیته‌ای را مامور تغییر در رویکرد به رشته‌های دانشگاهی کردند، رییس جمهور نیز تاکید دارد که باید دانشگاه به مسایل صنعت ورود کند.

وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد بسترها برای تحقق اهداف مدنظر که مورد تاکید سران کشور هم هست، فراهم است، اما پرسش اساسی اینجاست که چرا اتفاقی که باید رخ نمی‌دهد؟ فکر می‌کنم یکی از مشکلات‌ جسارت نداشتن مدیران است و همه منتظر هستند دیگری اقدامی کند و نتیجه و خطر کار را که دیدند بعدا خودشان اقدام می کنند.

وی گفت: هنوز هم ظرفیت‌هایی همگرایی بین سازمان و دانشگاه و کسب و کارهای بخش خصوصی و صنعت رخ نداده است.

استاد مدیریت دانشگاه تهران افزود: گاهی دانشجویان هنوز محیط واقعی کار را مشاهده نکرده‌اند و وقتی به محیط کار وارد می‌شوند هم خودشان سرخورده می‌شوند و هم کارفرمایان از این نیروهای دانشگاهی ناراضی هستند.

مقیمی با یادآوری اینکه این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور است، تصریح کرد: ما تلاش کردیم توسعه محلی را از طریق حضور خودمان در مناطق گوناگون محقق کنیم. نمی‌خواهیم همچنان با رویکرد نسل اول دانشگاه‌ها پیش برویم.

وی تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در توسعه و تحول ملی نقش موثر ایفا کنیم. امروز ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه کار حضور دارند و باید تلاش کنیم در کشور با وجود چنین فرصت‌های شغلی گسترده‌ای از کارآفرینان حمایت شود. باید دانشجوها و اساتید با ظرفیت‌های شغلی و چالش‌های شرکت‌ها آشنا شوند.
وی گفت: تلاش می کنیم از ایده‌های اساتید و دانشجویان و ظرفیت شرکت به کارآفرین برسیم و دانشجویان ما تبدیل به شغل آفرین شوند. به این ترتیب ما به سمت نظام کارآفرین‌پرور پیش می‌رویم.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: پیام مهم نمایشگاه کار این است که موضوع کار و کار آفرینی و اشتغال از موضوعات مهم است.

مقیمی به برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران به همت معاونت فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد معاونت فرهنگی دانشگاه تهران کمترین نقشی در ارتباط صنعت با دانشگاه و اشتغال دارد اما حضور این معاونت در این نمایشگاه لازمه رسیدن به هدف است.

به گزارش ایرنا، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و خبرگان حوزه کارآفرینی از امروز اول تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور در نمایشگاه کار این دانشگاه که در جایگاه برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، درباره تدوین طرح کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار و توسعه محصول و تجاری‌سازی به مخاطبان آموزش می‌دهند.

در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران، صاحبان برندهای معروف مهمان غرفه دانشکده کارآفرینی در این نمایشگاه خواهند بود و از ساعت ۱۳ هر روز به مدت ۱.۵ ساعت امکان طرح پرسش یا ارائه ایده به آنها وجود دارد. این برنامه تحت عنوان «برنامه‌های تاک شو دانشکده کارآفرینی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران» اجرا می‌شود.

همچنین در طول برگزاری نمایشگاه، میزهای مشاوره در غرفه دانشکده کارآفرینی برگزار خواهد شد و در حوزه‌های موضوعی بازاریابی و برندینگ، راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار، مالی و سرمایه‌گذاری، طراحی مسیر شغلی، راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین، تجاری‌سازی و حقوق کسب‌وکار و راه‌اندازی استارتاپ، توسط اساتید و خبرگان و کارآفرینان به مخاطبان مشاوره داده می‌شود.