اساتید می‌توانند ۲۵ درصد پژوهانه خود را به امور فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ در آیین نامه پژوهانه که به دانشگاه ها ابلاغ می شود، اجازه دادیم هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را در زمینه امور فرهنگی دانشجویان اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه کار دانشگاه تهران افزود: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشور تبدیل کنیم و همه امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم.

وی تصریح کرد: اگر جوانان شغلی متناسب با تخصص خود داشته باشند به موقع تشکیل خانواده می دهند و امید و نشاط در جامعه گسترده می شود و شاهد مهاجرت بخشی از نخبگان نخواهیم بود.

وی با تاکید براینکه یکی از وظایف آموزش عالی تبدیل پروژه ملی اشتغال به نهضتی ملی است و دانشگاه تهران پرچم دار این اقدام شده است، گفت: امید است صداوسیما نیز کمک کند و در فرهنگ سازی برای فرهنگ کارآفرینی کنار ما باشد.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانش قدرت آفرینش می دهد و دانشگاه منشا آفرینش است، گفت: فرهنگ آفرینی، نوآفرینی، کار آفرینی و ایجاد مزیت های جدید وظیفه دانشگاه است. یکی از نکاتی که دانشگاه باید به آن توجه کند استفاده از مزیت های نسبی کشور است یعنی استفاده از امکاناتی مانند اقلیم چهار فصل، منابع طبیعی تا خام فروشی نکنیم؛ چرا که ظرفیت دانشگاه ها فراتر از این است.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاهی دانشگاه است که مزیت آفرینی کند و مزیت های جدیدی را که وجود ندارد، خلق کند. از طریق علم و دانش می توان مزیت های جدید را طرح و نیازها را پیش بینی کرد. باید ببینیم نسل آینده چه نیازهایی دارد؛ برای تامین نیازها بستر سازی نرم افزاری، سخت افزاری و مغزافزاری ضروری است.

دانشگاهیان به قانون گذاران در برنامه هفتم توسعه کمک کنند

وی در ادامه در باره برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه به زودی تقدیم مجلس می شود و دانشگاهیان باید کمک کنند این برنامه کامل شود. فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان باید باشد. دانشگاهیان باید ۶ برنامه توسعه قبلی را بررسی و نکات آن را عیان کنند و به نمایندگان مجلس تذکر و اطلاع دهند که به چه نکاتی باید توجه کرد.

وزیر علوم یادآور شد: دانشگاهیان باید فکر تصویب و تدوین قوانین را انجام دهند و حاکمان باید در هر دوره ای بر اساس دانش دانشگاهیان عمل کنند.

وی افزود: دانشگاهیان باید به قانون گذاران بخصوص در برنامه هفتم توسعه و به ویژه در حوزه فناوری کمک کنند. آینده مربوط به نسل جوان است و در دانشگاه صرفا وظیفه نداریم دانش نظری دانشجویان را افزایش دهیم. دانشگاه نقش فرهنگ آفرینی و پرورش و تربیت هم دارد.

نقش استاد راهنما در مقطع کارشناسی به حاشیه رفته است

وزیر علوم خاطرنشان کرد: باید بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی را جدی بگیریم، این نقش عملا با توجه به استفاده از فناوری اطلاعات، اتوماسیون، برنامه های مختلف آموزشی به حاشیه رفته است.

زلفی‌گل تاکید کرد برای هر ورودی در هر رشته ای حداقل یک استاد راهنما در نظر بگیرید و امتیازاتی برای آنها در نظر بگیرید تا وقت کافی برای مشورت دادن و راهنمایی کردن ارائه کنند.

وی افزود: هر استاد راهنمایی باید ورودی ها را مانند فرزندان خود ببیند و ارتباط جدی داشته باشد و حتی شماره همراه خودش را به دانشجویان بدهد و در کنار دانشجویان باشد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نقش استاد راهنما را فراموش کرده ایم، گفت: خیلی از مشکلات دانشجویان اگر ارتباطی صمیمانه و پدرانه با آنها داشته باشیم، قابل حل است.

وی تصریح کرد: در آیین نامه پژوهانه که به دانشگاه ها ابلاغ می شود، اجازه دادیم هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را در زمینه امور فرهنگی دانشجویان اختصاص دهد که قبلا وجود نداشت. بزرگترین سرمایه هر جامعه ای فرهنگ سالم است که فکر و عمل صالح را شکل می دهد. بنابراین امید است نوع نگاه جامعه دانشگاهی به دانشجویان صرفا آموزش نظری نباشد و بحث مهارت آموری در دستور کار آنها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و خبرگان حوزه کارآفرینی از امروز اول تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور در نمایشگاه کار این دانشگاه که در جایگاه برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، درباره تدوین طرح کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار و توسعه محصول و تجاری‌سازی به مخاطبان آموزش می‌دهند.

در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران، صاحبان برندهای معروف مهمان غرفه دانشکده کارآفرینی در این نمایشگاه خواهند بود و از ساعت ۱۳ هر روز به مدت ۱.۵ ساعت امکان طرح پرسش یا ارائه ایده به آنها وجود دارد. این برنامه تحت عنوان «برنامه‌های تاک شو دانشکده کارآفرینی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران» اجرا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha