گرگان - ایرنا - انباشت گل و لای در کانال‌های آب‌رسان، یکی از مشکلات اساسی و همیشگی سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگوی گمیشان است که با تلاش افزون بر ۴۵ روزه مسوولان استانی این کانال‌ها امسال به طور کامل لایروبی شد تا در آستانه فصل جدید پرورش، امکان تولید بالا با چشم‌انداز صادرات در این مزارع فراهم گردد.

به گزارش ایرنا، پسروی آب دریای خزر از سواحل گمیشان و وجود گل و لای و تشدید خشکسالی در سال‌های اخیر به دغدغه اصلی مسوولان دستگاه‌های مرتبط در تامین آب مورد نیاز مزارع پرورش میگوی گمیشان بعد از پایان برداشت محصول تبدیل شده بود که امسال و با پیگیری مدیران استان، اعتبار مورد نیاز لایروبی کانال انتقال آب از دریای خزر به سمت این سایت تامین شد و در زمان کوتاهی به سرانجام رسید.

شروع ذخیره‌سازی پست لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از میانه اردیبهشت ماه هر سال آغاز شده و تا میانه تیرماه ادامه دارد و برداشت محصول هم از شهریورماه تا اواسط مهر انجام می‌شود.

پرورش میگو در گلستان از دهه ۷۰ آغاز شده و ثمربخش بودن تولید این محصول سبب ترغیب دستگاه‌های مرتبط برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه کشاورزی گردید و به مرور طی یک دهه با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریای خزر، راه‌اندازی مزارع، صنایع فرآوری و بسته‌بندی، ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول به چهار هزار هکتار رسید.

کارشناسان حوزه شیلات گلستان معتقدند لایروبی کانال انتقال آب از دریای خزر به سمت سایت پرورش میگو در گمیشان یک اقدام جهادی برای پایداری استفاده از این ظرفیت در توسعه اقتصادی منطقه و تولید پایدار این محصول و رونق اقتصاد استان گلستان است.

مدیرکل شیلات گلستان در این رابطه گفت: تامین آب برای پرورش میگو در سال زراعی جاری یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در سایت گمیشان بود که با ورود مدیریت ارشد استان و کمک در تامین اعتبار برای لای روبی کانال آبرسان سایت از دریای خزر واقع در شهرستان گمیشان محقق شده است.

اسماعیل جباری به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مسافت لایروبی کانال آبرسان که ۲ کیلومتر آن در داخل دریای خزر برای دسترسی به آب و ۲ کیلومتر هم از دریا به سمت سایت پرورش میگو گمیشان بود توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شد.

وی پیش‌بینی کرد که با فراهم شدن آب شور موردنیاز پرورش، امسال 3 هزار و ۷۰۰ تُن میگو از سطح زیر کشت هزار و ۶۸۰ هکتار از مزارع سایت میگو گمیشان برداشت شود.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، برای پرورش میگو در هر هکتار نزدیک به ۲۵۰ هزار بچه میگو نیاز است.

مدیرکل شیلات گلستان افزود: عمده پست لارو میگو موردنیاز سایت پرورش میگو در گمیشان از جنوب تامین و به استان انتقال داده می‌شود.

مطابق گزارش اداره کل شیلات گلستان، سال قبل 3 هزار و ۸۰ تُن میگو از مزارع پرورش میگو در گمیشان برداشت شد که بیش از ۸۰ درصد آن به کشورهای دیگر صادر گردید.

پیشتر مدیرکل دامپزشکی گلستان در نشست با خبرنگاران استان، از آماده بودن مزارع سایت پرورش میگو گمیشان از لحاظ عاری بودن از بیماری‌ها در سال زراعی جاری خبر داده و گفته بود که پرورش میگو در این سایت مطابق برنامه زمان‌بندی شده توسط اداره کل شیلات استان به اجرا در می‌آید.

علی کاووسی افزود: برای نظارت بهداشتی این اداره کل در طول دوره پرورش میگو در سایت گمیشان علاوه بر حضور کارکنان شبکه دامپزشکی گمیشان، از سه مسوول فنی بخش خصوصی استفاده می‌شود.

با اقدام جهادی که برای تامین آب پرورش میگو در سایت گمیشان انجام شده است، ضرورت دارد که قبل از برداشت این محصول، دغدغه صادرات مستقیم میگو به کشور روسیه و سرمایه‌گذاری در ایجاد سردخانه‌های موردنیاز در منطقه حل شود تا ضمن جلوگیری از خسارت به فعالان این بخش به ویژه صادر کنندگان، توسعه پرورش میگو در شهرستان مرزی و محروم گمیشان با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی منطقه و استان شتاب گیرد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم با اشاره به این که مجتمع پرورش میگو در گمیشان را یکی از ظرفیت‌های توسعه استان است، می‌گوید:باید در افق برنامه‌ریزی شده‌، سطح پرورش میگو را تا ۲۸ هزار هکتار در منطقه گمیشان افزایش داده شود و در این ارتباط باید از پرورش دهندگان این عرصه پشتیبانی لازم صورت گیرد تا کم‌ترین نیاز را به بخش دولتی داشته باشند.

پرورش میگو در اراضی شوره زار گمیشان واقع در شمال استان گلستان فرصت مناسبی برای شتاب بخشیدن سرمایه‌گذاری توسط دولت و بخش خصوصی در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز پرورش و چرخه تولید و صنایع غذایی و تبدیلی آن و رونق صادرات غیرنفتی کشور است که باید از این ظرفیت استان در رونق تولید بیشتر استفاده شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته اداره کل شیلات گلستان با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد کرد.

مزارع پرورش میگوی گمیشان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است