شیراز-ایرنا- یک هنرمند تجسمی با اعتقاد به اینکه باید زمینه رشد هنرهای تجسمی در فارس فراهم شود، گفت: با توجه به ضرورت توسعه اقتصاد هنر در شرایط کنونی، افزون بر توجه به مقوله تولید آثار هنری، فروش این آثار در داخل و خارج از کشور نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محمدحسن گلبن حقیقی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: درگذشته کار هنرمندان فعال در این عرصه رونق بسیاری داشت و حتی هنرمندانی بودند که تمام آثارشان تا یکسال پیش فروش می‌شد. این در حالیست که هم‌اکنون استقبال قابل توجهی از خرید آثار هنری نمی‌شود و بسیاری از آثار هنرمندان به فروش نمی‌رسد.

عدم افزایش قیمت تابلوهای نقاشی

این هنرمند ادامه داد: با وجود رشد تورم در کشور در طول سه سال گذشته اما قیمت تابلوهای نقاشی در این مدت افزایش نیافته است. در صورتی که ابراز و وسایل مورد نیاز مانند بوم نقاشی، قلم‌مو و رنگ روغن، بالای ۳۰۰ تا ۷۰۰درصد افزایش قیمت داشته است.

گلبن حقیقی افزود: اگر یک هنرمند بخواهد باکیفیت کار کند باید از رنگ خارجی استفاده کند اما در حال حاضر استفاده از رنگ باکیفیت مقرون به صرفه نیست. در چنین شرایطی هنرمندان هم مجبورند آثار خود را با قیمت سه سال گذشته به فروش برسانند.

ضرورت ورود سرمایه‌گذاران به عرصه هنر

گلبن حقیقی با بیان اینکه قیمت آثار هنری در جهان به شدت رشد پیدا کرده است، گفت: هنرمندان کشور می‌توانند آثار خود را با قیمت‌های بسیار بالایی در سایر کشورها عرضه کنند اما این کار هم نیاز به ورود به بازار جهانی دارد.

این گالری‌دار ادامه داد: ما نمی‌توانیم هم در عرصه هنر فعال باشیم و هم در این کار به بیزینس و بازاریابی بپردازیم لذا نیاز است افراد فعالی در عرصه تجارت در این حوزه سرمایه‌گذاری و آثار هنری را با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی به کشورهای مختلف معرفی و عرضه کنند.

وی عنوان کرد: برای تحقق این امر بایستی تعامل و همکاری بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اتاق بازرگانی شکل بگیرد. در واقع تاجران بایستی در جریان فعالیت هنرمندان فارس و درآمدزایی از طریق آثار هنری قرار بگیرند؛ آنها باید توجیه شوند و استاندارهای جهانی باید برایشان تعریف شود.

لزوم راه‌اندازی اردوی هنرمندان

گلبن حقیقی بر لزوم راه‌اندازی اردوهایی ویژه هنرمندان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری اردوهای هنری و اعزام ۱۰ تا ۱۵ هنرمند به سایر کشورها با هدف حضور در گالری‌های این کشورها و آگاهی یافتن از استانداردهای جهانی می‌تواند زمینه لازم را برای رشد این هنرها و افزایش انگیزه هنرمندان جهت ادامه فعالیت‌هایشان فراهم کند.

وی با اعتقاد به اینکه باید زمینه رشد هنرهای تجسمی در فارس فراهم شود، افزود: هنرهای تجسمی در استان باید زایش داشته باشد. زایش زمانی صورت می‌گیرد که شرایط فروش آثار هنری مهیا شود و چرخه اقتصاد هنر به حرکت درآید.

این هنرمند ادامه داد: در گذشته گردشگران خارجی از خرید این آثار استقبال بسیاری داشتند به گونه‌ای که چندین فروشگاه در بازار وکیل به فروش آثار خوشنویسی و مینیاتوری اختصاص داده شده بود. هر فروشگاه نیز می‌توانست بیش از ۱۰۰ هنرمند را تحت پوشش قرار دهد اما در حال حاضر این شرایط فراهم نیست.

اهمیت تبلیغات و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی

وی بر ضرورت فراهم شدن شرایط برای تبلیغات در عرصه هنری و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تأکید و اظهارکرد: در حال حاضر سبک زندگی مدرن در آپارتمان‌ها باعث شده مردم نسبت به گذشته کمتر از دستبافته‌های عشایر و گلیم در منازل خود بهره ببرند.

این هنرمند بیان کرد: من تمام تلاش خود را بکار گرفتم که این دستبافته‌ها را تبدیل به اثر هنری کنم و در واقع این دستبافته‌ها را در قالب تابلو به بازار عرضه می‌کنم. این آثار چه در ایران و چه در خارج از کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.