تهران- ایرنا- رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و فقط برخی سوژه‌ها را پوشش می‌دهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

به گزارش ایرنا، دکتر اکبر نصراللهی در مراسم اختتامیه دومین‌جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران با تشریح تحرکات و راهبردهای رسانه های غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاه ها گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامی های سال گذشته استمرار خشونت، توسعه اغتشاشات به دانشگاه ها و مراکز آموزشی، شدت و افزایش شعارهای‌ساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی است تا از این طریق با خلق سوژه های جدید، سوخت چرخه خشونت را تامین کنند و نفس تازه ای به اغتشاشات بدمند اما بخش های مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای آنان، راهبردهای صبر و مقاومت، آرام سازی، عادی سازی را اتخاذ و اجرا کرده اند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در عین حال با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اعتراضات سال گذشته هشدار داد: انگیزه دشمنان برای ناآرام کردن کشور بیش از گذشته است اما مسئولان و رسانه ها با گذشت چند ماه از آرامش و عادی شدن شرایط کشور، همچنان از اجرای استراتژی‌های اقناع و همراه سازی غافل هستند و محدوده اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه ناکافی است.

وی ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانه ها از آرایش جدید رسانه ای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحران‌ها، فقدان پیش‌بینی مخاطرات و بحران‌ها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراض‌ها، بحران اعتماد ناکافی مردم به مسئولان و رسانه‌های رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانه‌های رسمی در ۷۲ ساعت اول حادثه و میدان داری رسانه‌های غیر رسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراض ها و خشونت‌ها دانست.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو، اقدام به جای شعار، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند.

نصراللهی همچنین با تشریح نقش دانشگاه ها و روابط عمومی ها در جهاد تبیین و اقناع سازی مردم گفت: لشکر رسانه ای غرب با انبوه سازی دروغ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها، مناسبت ها و موضوعات و روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام، کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان، روابط عمومی ها و سایر ظرفیت های علمی و رسانه ای کشور، با روش های حرفه ای، بموقع و مناسب دست های سرویس های جاسوسی در وقایع سال گذشته و همچنین اقدامات گسترده و متنوع کشور را در شرایط تحریم در حوزه های مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند، امید مردم احیا، کارامدی نظام اثبات و دشمنان ناکام می شوند.

وی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی ها و رسانه ای داخلی گفت: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی و ضعف های تخصصی مثل سوژه یابی کلیشه ای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه ها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری غیر مسئول و معارض و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف های مهم و مزمن روابط عمومی‌ها است.

به گفته نصراللهی باوجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومی ها و رسانه ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی ها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه ها را پوشش می‌دهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین گفت: فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افرادغیرحرفه ای به سازمان های رسانه ای، نگاه سطحی، حاشیه ای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفه ای و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان، سواد رسانه ای پایین رسانه ها و مسئولان و فقدان پیوست رسانه ای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانه ای مرتبط با هر مسئله، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانه ها و استفاده از ظرفیت های آنها، قابل حل است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با بیان اینکه تحولات رسانه ای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان ها و کشورهایی که در این زمینه برنام و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با «شرایط و آرایش جدید رسانه ای» برای کشور و رسانه ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد با وجود زحمات‌رسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانه های ایران از جمله روابط عمومی‌ها کم است، منابع رسانه ای مردم از روابط عمومی‌ها و رسانه های رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومی ها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمی شود و تاخیری است.

نصرالللهی تاکید کرد: نقش روابط عمومی‌ها بویژه روابط عمومی های دانشگاهها در اطلاع رسانی صحیح، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل ها، امید آفرینی و تحقق راهبردهای روایت اول و بازدارندگی رسانه ای، مهم، پیشینی و سرنوشت ساز است و اگر آنها وقایع را درست و بموقع و در بسته‌های جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شوند، رسانه های معارض تقویت و کشور متضرر نمی شوند.