به گزارش ایرنا، اکبر نصراللهی در نشست «نقش سواد رسانهای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانهای» در جمع فرماندهان فراجای مازندران در ساری درباره خطرهایی که امنیت کشور را تهدید میکند، گفت: آنچه که تاکنون امنیت کشور را به خطر انداخته است، بیتوجهی یا توجه ناکافی مسئولان به نقش رسانهها در جهاد تبیین، ندیدن و نخواستن آنها بودهاست.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای افزود: نداشتن روایت اول، جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم، عملا رسانههای داخلی را در قیاس با رسانههای خارجی و غیرمسئول، غیربازدارنده و کمتاثیر کردهاست.
وی ادامه داد: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانههای غیرمسئول و معاند فرصتساز و برای کشور فرصتسوز و اعتمادزدا بودهاست.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، علت توجه ناکافی و نادرست به رسانهها را سواد رسانهای پایین مسئولان دانست و تصریح کرد: نیاز مسئولان به سواد رسانهای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی، جز با برخورد فعال، هوشمندانه، بهموقع، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانهها امکان پذیر نیست.
قدرت رسانهها بیشتر از قدرت بخشهای انتظامی و امنیتی است
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت: پیشترفت تکنولوژیهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی، شخصی، نوع، میزان، منابع خبری مردم و همچنین الگوی تولید، توزیع و مصرف پیامهای رسانهها را تغییر دادهاست. به گونهای که مردم خلاف گذشته با داشتن گوشیهای هوشمند در عین حالی که مصرفکننده تولیدات رسانهها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیامها و کنشگر فعال در همه زمینهها حتی موضوعهای امنیتی نیز هستند.
وی قدرت رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاههای دیگر حتی بخشهای انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکار عمومی و اذهان تغییر کردهاست و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است؛ اما متاسفانه هنوز بسیاری از بخشها و سازمانها به این مهم بیتوجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.
نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی گفت: پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات، حکمرانی را در بخشهای مختلف دستخوش تغییر و تحول کردهاست و دیگر نمیتوان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد.
هیچکس حق ندارد اقتدار پلیس را خدشهدار کند
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بیتوجهی به رسانه و افکار عمومی و حبس شدن در دهههای قبل موجب شدهاست هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام میدارد، مجبور میشود ۱۰ قدم عقبنشینی کند، یعنی اینکه همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانهای و توجه به الزامات حرفهای کارها مثل تجربیات ناموفق قبل صورت میگیرد.
نصراللهی، موفقیت فراجا در انجام ماموریتها و تامین امنیت مردم را در جلب اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی، حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشهدار کند؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم یا دیرحرف زدن با آنها، استفاده ناکافی از تکنولوژیهای جدید ارتباطی و ضعفهای ساختاری، قانونی و مجازاتهای غیربازدارنده است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی، باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانهای درک شود، رویکردهای همه بخشها و دستگاهها بهویژه سازمانهایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع، همه جانبه و انقلابی در حوزههای فرهنگ و رسانه انجام شود.
نظر شما