اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، هویت را حلقه مفقوده در این استان دانست و گفت: شناخت این مهم رکن اساسی و عامل مهمی در جهت استقلال فکری و تقویت امنیت اجتماعی است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت جامعه نخبگان و کنشگران اجتماعی، پایه‌های آن را تحکیم کرد.

به گزارش ایرنا، «بهنام نظری» روز یکشنبه در نشست خبری جشنواره ملی فرهنگی، هنری هویت با محوریت استان مرکزی در اراک، افزود: بحث
هویت مقوله فرابخشی و مهمی است که برای هر مجموعه و فرد به صورت عموم و خاص در عرصه‌های مختلف تعریف می‌شود.

وی تاکید کرد: با توحه به اینکه استان مرکزی دارای قدمت و تاریخ پرافتخار است و یک چهارم فرهیختگان کشور در آن پرورش یافته و به عنوان یک نماد جهانی مورد توجه است، اما تاکنون
نتوانسته هویت مشخصی را به صورت کلی برای استان تعریف کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: هر کدام از استان‌ها دارای شاخصه‌ای هستند اما در استان مرکزی این مهم مغفول مانده که می‌توان با برگزاری جشنواره‌های مختلف و با بهره‌گیری از ظرفیت افراد صاحب نظر، گام‌های موثری در راستای ترسیم هویتی مشخص و نظام‌مند در استان برداشت.

نظری اظهار کرد: انتظار است در قالب برگزاری جشنواره‌ها، به واسطه یک اقدام جهادی، مجموع برآیند نظرات و پیشنهادات و اندیشه‌ها را جمع‌بندی و رویکرد مناسبی برای راهبری هویتی استان ترسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون قشر جوان و نوجوان جامعه، در جنگ ترکیبی دشمن مورد حملات ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند از این رو می‌طلبد، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بهره‌گیری از ظرفیت هیات اندیشه‌ورز استان، نسبت به هویت بخشی و استحکام این مهم، میان جامعه هدف اقدامات لازم را انجام دهد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اکنون سرگردانی هویتی در جامعه به ویژه میان نسل جوان و نوجوان مشهود است که منجر به ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی متعددی شده و عواقب آن نیز در جامعه ملموس و در استان مرکزی برجسته‌تر است.

«محمد امین باقری» افزود: هیات اندیشه‌ورز هویت استان مرکزی در استان تشکیل و این مهم به عنوان سرفصل برنامه‌های این هیات در ۶۰ نشست در یکسال مورد بررسی علمی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مجموعه موضوعاتی که در این هیات مطرح شد، گواه آن است که دانش و داده‌های مرتبط با هویت در استان کمتر مورد توجه قرار گرفته، از این رو برگزاری همایش هویت و پیشرفت با محوریت استان مرکزی در اولویت اقدامات هیات اندیشه ورز قرار گرفت.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد: تاکنون ۵۰ عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که عمده آن از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است و از مجموع مقالات، ۲۹ مقاله از استان و خارج استان پذیرفته شده است.

باقری گفت: در این راستا نیاز است، نظام مسایل هویتی و استان و راهکارهای آن را احصا کرد که عمده این مباحث، ناظر بر حکمرانی هویت و هویت حکمرانی است.

وی، از برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری همزمان با همایش هویتی استان مرکزی خبر داد و افزود: در قالب این جشنواره، بخش‌های پوستر و فیلم کوتاه این همایش توسط دانشکده فرهنگیان، بخش عکس و خوشنویسی با محوریت حوزه هنری و قصه‌گویی با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: انتشار فراخوان آثار برای شرکت در این جشنواره از دهم خردادماه آغاز می‌شود و مهلت ارسال آثار ابتدای تیرماه و آیین اختتامیه نیز در نوزدهم تیرماه برگزار می‌شود که این مهم باید مدنظر ویژه قرار گیرد که دستگاه‌های اجرایی زیادی از جمله سازمان انرژی اتمی در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

دبیر اجرایی همایش هویت در استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: هیات اندیشه ورز هویت در یک سال گذشته هیچ حق الزحمه‌ای دریافت نکرده و تاکنون در خصوص این همایش و جشنواره، از محل منابع دولتی اعتباری پیش‌بینی نشده است و در تلاش است این جشنواره با کمترین هزینه برگزار شود.

«عبدالرضا حاج علی بیگی» تاکید کرد:
چنانچه مباحث هویتی استان، برای نوجوانان و جوانان تبیین شود، شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی هویت باید تبدیل به جریان اجتماعی شود و در این راستا نقش رسانه ها برجسته است.

در این نشست پوستر جشنواره ملی فرهنگی و هنری هویت استان مرکزی رونمایی شد.