ساری- ایرنا- هر زمان که این تصور و ذهنیت در مردم مازندران شکل می گیرد که دیگر فوتی کرونایی هیچ خانواده‌ای از این دیار را سیاهپوش نمی کند به یکباره پرونده زندگی تعدادی از مازنی ها با این نوع مرگ بسته می شود و این سوال در اذهان متبادر است که چرایی تکرار این رخداد ناخوشایند در چیست؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، در مدت بیشتر از سه سال همه گیری کرونا در جهان و کشور همگان فراز و نشیب های بسیاری در این دوران پشت سر گذاشتیم از روزهایی که به کابوس برای همگان مبدل شده بود چرا که خیلی ها تصور می کردند با همین بیماری از این دنیا می روند و شاید دیگر روزهای بدون کرونایی را نتوانند ببینند.

از مرداد سیاه کرونایی سال ۱۴۰۰ که همگان به یاد داریم که چطور روزانه بیشتراز ۴۰۰ ایرانی به کام این نوع مرگ رفتند و هیچوقت از یادمان نخواهد رفت در کوران طغیان موج های کرونایی در آنزمان فرزندانی که هم مادر از دست داده و هم پدر.

اما بعد از آن روزهای تلخ و همواره تاکید بر سیاه بودن آن برای مدتی مردم کشور و مازندران به آرامش نسبی در مواجه با این بیماری رسیدند.

همگان به یاد داریم که چطور واکسن ها توانست در مهار روند افسار گسیخته بیماری و مرگ های ناشی از آن کمک حال باشد و پس از روزهای سیاه و شوم کرونایی در آن زمان مردم ‌روزهای آرامش را نیز دیدند.

در این میان مازندران همواره جزو استان هایی با تعداد بالای ابتلا و مرگ و میر به شمار می رفت که در آنزمان گردشگرپذیر بودن به عنوان عاملی نام برده می شد که توانسته بود بر روند بیماری افزایی در این استان تاثیر گذارد.

از همان ابتدا همه گیری کرونا بیماران زمینه ای و سالمندان جزو اقشار پرخطر به شمار می روند و همواره توصیه مسوولان حوزه بهداشت و درمان به تزریق واکسن این افراد بود.

مازندران با میانگین ۱۵ درصد جمعیت سالمندی بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ نفری آن در زمره این اقشار آسیب پذیر در مقابله با بیماری به شمار می روند.

همچنین بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بیماران خاص و زمینه ای شناسایی شده و دارای پرونده در این مجموعه بیشتر از ۳۸ هزار نفر که شامل بیماران دیابت، فشار خون، ام اس، تالاسمی، پیوند اعضا، نارسایی کلیه، هموفیلی است.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران وبابل دارد که از جمعیت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دارند.

با این تفاسیر و آمار مربوط به بیماران زمینه ای و سالمندان که در مازندران وجود دارد این افراد برای در امان ماندن از ابتلا به بیماری می بایست دُزهای یادآور واکسن های خود تزریق کنند و بی توجهی به این مساله باعث شده تا زمانیکه تعداد ابتلاها به بیماری کاهش می یابد و در تمام نقاط کشور خبری از فوتی کرونا نیست در مازندران ناقوس مرگ کرونایی همواره در حال نواختن باشد.

بی توجهی به این بخش از مساله رعایت راههای کنترل بیماری کرونا در مازندران باعث شده که بعد از حدود دو هفته روزهای سفید کرونایی بار دیگر این بیماری جان یک نفر دیگر را در مازندران بگیرد و اگر بی توجهی به توصیه ها ادامه داشته باشد چه بسا آمارها در این زمینه فراتر از این اعدادشود.

تصویر میزان تزریق واکسن کرونا در مازندران

سالمندان و بیماران زمینه ای همچنان در معرض خطر

نگاهی به آمار میزان تزریق دُز یادآور واکسن کرونا که از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در سایت این مجموعه بارگذاری شده است تا ششم خرداد امسال فقط ۲۳۷ هزار و ۹۴۵ نفر دُزیادآور واکسن خود را تزریق کردند یعنی حتی نیمی از سالمندان و بیماران زمینه ای که جزء‌ افراد پرخطر به شمار می روند نیز واکسن نزدند.

به طوریکه از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ مازندرانی براثر ابتلا به کرونا جان باختند و بنا به اظهار نظر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران تمام فوتی های موج هشتم کرونا در مازندران از سالمندان و بیماران زمینه ای هستند.

عاس علیپور با تاکید بر آسیب پذیر بودن سالمندان و بیماران زمینه ای در برابر بیماری کووید ۱۹ گفت: تمام افرادی که در موج هشتم کرونا فوت کرده اند، دارای بیماران زمینه ای و سالمندان هستند.

وی افزود:‌ از همان ابتدا شیوع کرونا همواره بیماران زمینه ای و سالمندان به عنوان افراد آسیب پذیر و پُرخطر به شمار می رفتند به گونه ای این افراد در فهرست اولی های تزریق واکسن کشف شده در سراسر جهان قرار داشتند.

عللیپور ادامه داد :‌ با توجه به حساسیت هایی که در خصوص این اقشار وجود دارد اما سهل انگاری در تزریق دُز یادآور واکسن باعث شده تا تعدادی از هم استانی بدلیل ابتلا به این بیماری در موج هشتم کرونا از دست بدهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: برخلاف ذهنیتی که در برخی افراد وجود دارد کرونا هنوز از بین نرفته است و این بیماری همچنان در جامعه وجود دارد و افراد را مبتلا می کند.

ی اضافه کرد : شرایط این بیماری به گونه ای است که افراد دچار نقص ایمنی را بیشتر مورد آسیب قرار می دهد که سالمندان و بیماران زمینه ای از جمله افرادی هستند که دچار نقص ایمنی هستند و برای همین شاهد هستیم بیشتر مبتلایان و فوتی ها از میان همین افراد هستند.

علیپور افزود: این در حالی است که به کرات در خصوص ضرورت تزریق واکسن مطالب و آموزش های لازم ارائه شد و افراد بخصوص این نوع بیماران و سالمندان پس از گذشت ۶ ماه از تزریق واکسن، این تزریق را انجام دهند.

بر اساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تمامی مناطق استان مازندران همچنان خارج از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی می باشند، ۱۸ شهرستان استان جزو مناطق با وضعیت آبی شدند و ۴ شهرستان استان شامل گلوگاه، سوادکوه کلاردشت و عباس آباد در منطقه زرد نقشه کرونایی و بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه شمالی، بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر ۱۰۰ هزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است و آمار روزانه بستری در این مناطق بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت می باشد. وضعیت زرد به معنای نسبتا پرخطر کرونایی محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی عادی است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.