تبریز- ایرنا- رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین در حوزه تمرکز زدایی گفت: لازمه تصمیم گیری راحت تر نهادهای محلی تغییر رویکردها است تا بدین وسیله استان ها از وضعیت تمرکزگرایی خارج شوند.

حسن بختیاری روز پنجشنبه در چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی حکمرانی متعالی با محوریت آذربایجان شرقی در دانشگاه پیام نور تبریز، حکمرانی محلی را الگویی مناسب برای اداره جامعه محلی دانست و افزود: تنوع قومی، مذهبی، نزادی و جغرافیایی ایران توجه به این موضوع مهم را اجتناب ناپذیر می کند که باید بسترسازی های لازم برای آن فراهم شود، تا بخشی از سیاست گذاری ها و تصمیم گیر ها منطبق بر ظرفیت های استان های مختلف باشد و نهادهای محلی سهل تر تصمیم گیری کرده و قدرت اجرایی داشته باشند.

حکمرانی محلی فاصله تصمیم گیری و اجرا را کوتاه می کند

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی محلی فاصله تصمیم گیری و اجرا را کوتاه می کند، اظهار کرد: توان جمهوری اسلامی به خاطر مردم سالاری دینی که برگرفته از آموزه های قرآنی و شریعت است، توجه به حکمرانی های محلی را تقویت می کند چون در این صورت مسیرها به درستی طی شده و به هیچ عنوان از اهداف و اصول انقلاب انحرافی ایجاد نخواهد شد.

بختیاری حکمرانی را نسخه مدیریت های دولت های نوین در جهان تعریف کرد که تغییراتی در ماهیت دولت ها، روند ها و روش های جوامع را سبب شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشتر رابطه دولت ملت ها اقتدارپایه بود، یاداور شد: اما حکمرانی جدید رابطه تعاملی از بالا به پایین و بالعکس را دنبال می کند که بر این اساس سیاست ها و تصمیم گیری ها باید انعکاسی از مطالبات و خواسته های مردمی باشد حکمرانی جدید رابطه تعاملی از بالا به پایین و بالعکس را دنبال می کند که بر این اساس سیاست ها و تصمیم گیری ها باید انعکاسی از مطالبات و خواسته های مردمی باشد که در این حالت زمینه مشارکت عمومی مردم نیز به شکل فزاینده ای سیر صعودی به خود می گیرد و البته در این رویکرد نقش مردم به هیچ عنوان تزئینی نیست.

بختیاری مشکلات حکمرانی به دلیل بروکراسی های حاکم بر ادارات را عدیده خواند و گفت: باید تلاش کنیم اهداف و سیاست های دولت ها در سطح ملی و استانی را با اهدف بازیگران اصلی حکمرانی یعنی مردم در جغرافیاهای گوناگون را هم گون و هم خوان کنیم.

وی همچنین ادامه داد: باید توجه داشت که هیچ یک از نظریه های سیاسی و حکمرانی بدون پایه های ایدئولوژیک در جهان وجود ندارد و همه انها دارای مبانی خاصی است که به عنوان مثال می توان به واژه هایی همچون دموکراسی، قانون مداری و مشارکت اشاره کرد که در اصل عناوین و مباحث بسیار خوب و قابل پذیرش جوامع علمی است، اما در مقام عمل مصداق های آن را خودشان ارایه می دهند که این امری خطرناک است.

بختیاری رفتار متناقض غرب با موضوع مشارکت سیاسی و انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از کشورهای منطقه از سوی غرب را نمونه ای از مصادیق متعارض فوق بیان کرد.

وی بررسی حکمرانی کارآمد را یکی از مهمترین زمینه های کاری دانشگاه ها، مراجع علمی و مدیریتی کشور دانست و با بیان اینکه در این زمینه باید خود شروع کرد، افزود: باید نظام اداری و سطح مدیریت های کلان کشور را با استفاده از دانش و مهارت ارتقا دهیم، چون آدم خوب به هیچ عنوان نمی تواند مثلا فرماندار قَدَری باشد چون استعداد مدیریتی، دانش، مهارت و تجربه لازم این کار را ندارد.

رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این مجموعه از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: هدف ما کمک به افزایش کارآمدی حکمرانی کشور از طریق آموزش است و این مدرسه مجموعه ای فرا قوه ای است.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی

مردم سالاری دینی به عنوان مبنا و شالوده حکمرانی اسلامی است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش حکمرانی را تنظیم امور در جوامع تعریف کرد که از سال ۱۹۸۰ وارد گفتمان علمی و سیاسی کشورها شده است و بر این اساس حکمرانی خوب در قالب های مختلف مکاتب سیاسی غرب و اندیشه های سیاسی جهان اسلام قابل ارزیابی و بحث است.

عابدین خرم بهره گیری از علوم حکمرانی غرب محور در اسلام را بلامانع دانست و با اشاره به اینکه موضوعاتی مثل دموکراسی، لیبرالسیم، نئولیبرالیسم و فردیت و اومانیسم بر محور مادیات استوار است، ادامه داد: اما در اسلام اصل بر محور معنویت و نظام توحیدی است که از این نظر تعارضات آشکار با حکمرانی غرب دارد.موضوعاتی مثل دموکراسی، لیبرالسیم، نئولیبرالیسم و فردیت و اومانیسم بر محور مادیات استوار است، ادامه داد: اما در اسلام اصل بر محور معنویت و نظام توحیدی است که از این نظر تعارضات آشکار با حکمرانی غرب دارد.

وی در عین حال با بیان اینکه برخی اصول حکمرانی غرب برای ما بد نیست و باید از آنها قانون مداری و خطرات ناشی از قانون گریزی را آموخت، یادآور شد: باید اذعان کرد که این موارد بهبود جوامع غربی در پاره ای از موارد سبب شده است.

خرم ارجحیت ارزش های معنوی بر مسایل مادی را شاخص اصلی حکمرانی متعالی در اسلام بیان کرد و ادامه داد: بر همین اساس در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام رهبری بر خودباوری، جامعه پروری و تمدن سازی تاکید دارند که این موضوع باید به عنوان نظریه ثابت اسلامی در دستگاه های اجرایی و به ویژه دانشگاه و مراجع علمی تنظیم و تدوین شود.

وی از مردم سالاری دینی به عنوان مبنا و شالوده حکمرانی اسلامی یاد کرد که امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و همچنانکه در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تصریح شده است، باید مسایل علمی، فناوری و زیرساخت های اقتصادی و عمرانی به شدت جدی گرفته شده و پیگیری شود.

خرم تدوین سند توسعه استان ها در دولت سیزدهم را نمونه ای بارز از عدالت و توزیع عادلانه ثروت در کشور دانست و گفت: امروز در این حوزه ها با انباشت مشکلات مواجه هستیم که رفع آنها به اقدامات اساسی از سوی مقامات اجرایی و دانشگاه ها نیاز دارد.

وی ارتباط بی واسطه بین مردم و حاکمان، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، شفافیت، وحدت ملی و انسجام درونی را از پیامدها و نتایج توجه به حکمرانی متعالی برشمرد.

به گزارش ایرنا، رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی حکمرانی متعالی از برنامه های جنبی این همایش بود.