تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح سبزترین محور ریلی کشور پس از ۲۲ سال انتظار خبرداد و گفت: کاهش ۴ ساعته زمان سفر ریلی بین تهران و تبریز با راه‌اندازی راه‌آهن میانه-بستان آباد-خاوران محقق می شود.

به گزارش ایرنا، عابدین خرّم روز سه شنبه با تشریح آخرین وضعیت اجرای مصوبات دور اول سفر استانی رئیس جمهور و برنامه‌های دومین سفر استانی افزود : آذربایجان شرقی پنجمین مقصد رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی است و این سفر دومین سفر رئیس جمهور به استان در طول یک‌سال گذشته است که به لحاظ منابع، اعتبارات، مصوبات و همچنین فرصت کافی برای اجرای پروژه ها قدم رو به جلویی خواهد بود.
وی یادآورشد: در سفر اول رئیس جمهور به استان، اصل بر اتمام پروژه های نیمه تمام بود؛ ۲ هزار پروژه بزرگ و کوچک در آذربایجان شرقی وجود داشت که برخی از آنها در ابعاد ملی جزو پروژه های مهم می باشد و برخی دیگر در سطح استان و شهرستان تعریف شده است.

استاندار آذربایجان شرقی: برخی طرح های استان ۲۰ سال بود که بصورت نیمه کاره رها شده بودخرّم به پروژه‌های نیمه تمام استان اشاره کرد و گفت: بر اساس محاسبه ای که انجام شده، اگر بنا بود این پروژه ها به روال عادی پیش برود، ۲۰ سال زمان نیاز بود و متاسفانه برخی از این پروژه‌ها ۲۰ سال بود که به صورت نیمه‌کاره رها شده بود.
وی افزود: در سفر سال گذشته یک اولویت بندی و فازبندی در سه قسمت برای اجرای این پروژه ها انجام گرفت. پروژه هایی که در سطح ملی دارای اهمیت هستند و همچنین از پیشرفت ۷۰ درصد و بالاتر برخوردارند در اولویت قرار گرفتند. منابعی که برای این پروژه ها پیش بینی شده بود اعداد بزرگی بود که با کارشناسی های انجام گرفته در استان ۱۸۰ پروژه در مقیاس های مختلف مورد تصویب قرار گرفت.


استاندار آذربایجان شرقی در خصوص پروژه‌های ملی استان نیز گفت: برخی از این پروژه‌ها همچون راه‌آهن میانه به تبریز در مقیاس ملی بود که بیش از ۲۳ سال از زمان شروع آن سپری می‌شد. این پروژه بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان بدهی قبلی داشت و از طرفی نزدیک به هزار میلیارد تومان برای اتمام آن مورد نیاز بود.

کاهش ۴ ساعته زمان سفر ریلی بین تهران و تبریز با راه‌اندازی راه‌آهن میانه-بستان آباد-خاوران محقق می شودوی ادامه داد: خوشبختانه این پروژه با جدیت تمام از لحاظ زیر ساخت، روساخت و ایستگاه ها پیش رفته و کارهای فنی لازم اتفاق افتاده و تردد قطار باری و مسافربری چندین بار به طور آزمایشی انجام شده و معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار داده اند.

خرّم افزود: در حوزه های دیگر همچون راه، آب، برق، حمل و نقل و پروژه های فرهنگی، ۲۹ پروژه به صورت صد در صد به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می باشد که این پروژه ها مصوربات دور قبلی سفر بوده اند. مابقی پروژه ها نیز در پهنه جغرافیایی استان در حال انجام است.


وی به برخی از این پروژه ها اشاره کرد و گفت: سدهای شهریار در میانه، قیزقلعه‌سی در خداآفرین، سد پیغام‌چای و گرمی‌چای از جمله پروژه های ملی هستند که سال ها نیمه تمام مانده بودند؛ پروژه سد گرمی چای به اتمام رسیده که انتقال ۴۹ کیلومتر آب، تصفیه خانه و همچنین فاز اول آبگیری به اتمام رسیده است.
خرّم خاطرنشان کرد: پروژه های دیگری نیز همچون پایاب سدهای آیدوغموش، سهند، حاجیلارچای و قلعه چای در حوزه آب وجود داشت که نیمه تمام مانده بود؛ اما امروز همه این پروژه ها در حال انجام است به‌طوری‌که ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و ۷ هزار هکتار نیز در سال ۱۴۰۲ در دست انجام است که به اتمام خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی به پروژه های مناطق محروم نیز اشاره کرد و ادامه داد: در ۵۰۰ روستا مشکل تنش آبی وجود داشت که از این بین ۲۲۰ پروژه به صورت صددرصد به اتمام رسیده و مابقی نیز در دست اجرا می باشد.
وی به پروژه های حوزه راه نیز پرداخت و گفت: ۵۵ کیلومتر در بخش بزرگراه به اتمام رسیده است و حدود ۲۷۵ کیلومتر راه روستایی نیز به صورت قطعی و آسفالت‌شده تمام شده است. نقاط حادثه خیز موجود در جاده های استان نیز اصلاح و به پایان رسیده است. پروژه های دیگری نیز همچون قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه، تبریز- بازگان و مراغه- هشترود در دست ساخت و اجرا می باشد که از پیشرفت خوبی برخودار هستند.

خرّم با اشاره به موضوع استقلال مس سونگون، گفت: در مورد مس ما با چند مساله مواجه بودیم که خام فروشی اولین مورد بود که یک خسارت بزرگ به کشور و استان بود. یکی از مصوبات مورد توجه رئیس جمهور این بود که پروژه های پایین دستی مس سونگون همانند تغلیظ، کاتد و افزایش مقدار تولید کنسانتره شروع شود که امروز همه این پروژه ها در حال انجام است و قریب به یکصد هزار میلیار تومان در توسعه مس سونگون هزینه شده که این یک حرکت ملی بود.
وی تاکید کرد: مس سونگون و مساله مس به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری، اشتغال و تولید ثروت و سرمایه از جمله پیشران های اقتصادی استان آذربایجان شرقی خواهد بود.
خرّم در خصوص اعتبارات سفر سال گذشته نیز گفت: در سفر قبلی ۲۲ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری و همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی مصوب شده بود که طی سه سال تامین خواهد شد و تا امروز ۸ هزار میلیارد تومان به صورت صددرصد برای پروژه ها تامین شده است.

مس سونگون و مساله مس به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری، اشتغال و تولید ثروت و سرمایه از جمله پیشران های اقتصادی استان آذربایجان شرقی خواهد بوداستاندار آذربایجان شرقی به برنامه های دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان نیز اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه دور دوم سفر، دیدار مردمی خواهد بود که روز پنج‌شنبه انجام خواهد شد و رئیس جمهو هم مشتاق است با تمام اقشار مردم دیدار کند.
خرّم افزود: از برنامه های دیگر رئیس جمهور، سفر به مناطق مختلف استان و بازدید از مراکز تولیدی می باشد و دیدار و نشست ویژه با فعالان اقتصادی نیز انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: سفر دوم رئیس جمهور مکمل سفر اول و نیازهای اصلی استان در ابعاد مختلف خواهد بود. تصویب و اجرای پروژه‌های بهداشت، آب، راه، گاز و برق از نتایج این سفر خواهد بود که یک کار ۲۰ ساله در چهار سال دولت سیزدهم است.

خرّم با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های دولت سیزدهم احیای دریاچه ارومیه است، گفت: با بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه تبریز، سالانه یکصدهزار متر مکعب آب به دریاچه اورمیه منتقل خواهد شد که این پروژه امسال به اتمام خواهد رسید. همچنین تصفیه خانه شهرهای آذرشهر، عجب شیر، ملکان و مراغه نیز برای احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است.

به گفته وی ، با بهره برداری از خط انتقال آب کانی سیب نیز دریاچه یک جان تازه ای گرفته و امروز این نگین شمال‌غرب کشور از نظر پهنه آبی و ارتفاع آبی با گذشته متفاوت شده است.

به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.